Thursday, June 23, 2011

Bestnyer Bunyi Ringtone

3 comments
 
Salam...

Apa jenama handphone anda? Nokia? Samsung? Sony Erickson? Blackberry? Iphone? CSL? Ataukah sekadar handphone cap ayam untuk membuat dan menerima panggilan dan SMS? Tak kiralah handphone apa yang anda guna ianya tetap handphone dan menjadi suatu barangan keperluan dan bukan lagi barangan mewah seperti dahulu.


Apa pula bunyi ringtone handphone anda? Aku jangkakan masing-masing mempunyai berbagai-bagai ringtone yang canggih-canggih, yang sedap-sedap atau yang terkini apatah lagi kebanyakan handphone sekarang ini mempunyai features MP3 untuk dijadikan bunyi ringtone. Aku sendiri memiliki beberapa keratan MP3 yang aku jadikan ringtone. Malah, aku juga telah setkan lagu-lagu tertentu menjadi bunyi ringtone khas pemanggil-pemanggil tertentu.

Aku juga mempunyai software untuk menjadikan lagu-lagu sebagai ringtone yang dipanggil MP3 Ringtone Maker dan aku pernah mencoretnya di SINI.

Aku juga pernah download beberapa ringtone di website-website tertentu tetapi sudah tentulah yang free sahaja..hehe.

Untuk dijadikan cerita, oleh kerana kecanggihan handphone dan bestnyer ringtone yang boleh digunakan, adakalanya membuatkan atau menimbulkan keresahan dan kesulitan kepada orang lain.

Macamana pula tu?

Baru-baru ini, aku singgah di sebuah surau untuk menunaikan solat maghrib semasa di dalam perjalanan pulang ke rumah dari Bukit Jelutong. Untuk bersolat di rumah, aku rasa tidak sempat kerana masih jauh dan keadaan lalu-lintas yang agak sesak.

Baru rakaat pertama ketika Pak Imam sedang khusyuk membaca surah al-Fatihah, tetiba ada satu handphone yang berbunyi,."Massage, massage..oopps silap... message, message...message, message"... Suara Saiful Apek yang sememangnya amat melucukan dan diikuti dengan gelak ketawa beberapa orang jemaah. Aku terganggu dan terpaksa mengulang semula Takbirratulihram, malah, Pak  Imam juga terganggu. Akhirnya, solat terpaksa diulang semula! Adoi ai...!

Hendak marah rasa tidak guna...

Pak Imam menegur semua jemaah untuk mematikan handphone atau menukar ke silent mode dan mengulang semula solat.

Selesai solat aku meneruskan perjalanan pulang ke rumah. Fikiran aku masih menerawang teringat insiden tersebut.

Kenapalah masih ada orang yang tidak faham-faham lagi?



Sekian.

3 Responses so far.

  1. Jahirah says:

    salam...
    hehee penah xsilent henpon dalam masjid gak.betoi2 terlupa ari 2 sedangkan sblm2 tu pnya la beringat.mujur org tak ramai dan bunyi nada dering yg diset pun teramat slow dan bkn yg pelik2.hadoi...

  2. ringtone mang mcm2..
    tapi sgt geram kdg2 bile kat surau or masjid owg x silent...
    kdg2 1 lgu full...
    adoiii..

  3. kdg2 xsedar..

    kdg2 buat xsedar..

    itulah manusia~

My Pings and Backlinks
Blogged.my Free Auto Backlinks From 1Malaysia Free Auto Malaysia Backlinks
Free SEO Tools My Ping in TotalPing.com