Thursday, February 24, 2011

Make your windows 7 genuine

8 comments
 
Salam.

Kepada peminat-peminat Windows sudah pasti menyukai Operating System terbaru Microsoft iaitu Windows 7. Begitu juga aku. Pada awalnya, Operating System laptop aku hanya running menggunakan Windows Vista Starter.

Silap aku juga kerana tidak semak dahulu ketika membeli laptop ini dan ditambah dengan kejahilan aku sendiri tentang perisian komputer.

Hasilnya, sudahlah Windows Vista aku beroperasi seperti kura-kura, malahan juga cuma dibenarkan membuka maksima 4 aplikasi di dalam satu-satu masa.

Kerana desakan untuk satu laptop yang lebih laju tanpa mengorbankan wang di kocek serta ditambah dengan khabar-khabar yang indah-indah tentang Windows 7 melalui promosi-promosi hebat, aku korbankan Windows Vista Starter aku dan install Windows 7 menggunakan perisian yang tidak tulen. Dengan hanya RM5 aku mendapat Windows 7 Ultimate!

Memang teruk betul aku ni..tetapi aku tiada pilihan kerana perisian yang original harganya beratus RM.
Aku tidak kecewa, malah teruja menggunakan Operating System terbaru ini dengan kelajuannya, layout yang lebih kemas dan menarik serta antara-muka yang lebih effisien.

Walaubagaimanapun, kegembiraan aku itu tidak lama kerana Microsoft juga telah install aplikasi yang dipanggil Windows Genuine Advantage (WGA) ataupun juga dipanggil Windows Activation Technology (WAT) yang akan melakukan pemeriksaan berkala ke atas Windows (secara automatic back-door) dan sekiranya di dapati Windows yang digunakan tidak original, maka akan dipaparkan di skrin komputer "This copy of Windows is not genuine"...termasuklah laptop aku ini...adoi ai!


Aku telah mencuba beberapa aplikasi bagi menghilangkan "watermarks" tersebut tetapi ianya hanyalah sementara. Watermarks tersebut akan muncul kembali dan aplikasi tersebut tidak boleh lagi diguna pakai. Sebelum ini aku pernah post 2 artikel berkaitan di SINI dan di SINI juga.

Akhirnya, pencarian aku berhasil!

Aku terjumpa 2 perisian yang berkaitan semasa melayari internet. Perisian tersebut dinamalan Chew WGA dan Remove WAT. Wujud juga perisian yang ketiga tetapi ianya memerlukan anda untuk tweak atau melakukan adjustment terhadap registry Windows secara manual.

Untuk post kali ini aku hanya ingin fokus kepada perisian yang aku sendiri gunakan iaitu Chew WGA. Jika dilihat dari nama perisian itu sendiri (Chew WGA) seolah-olah ia memusnahkan (mengunyah) aplikasi Windows Genuine Advantage (WGA) yang terdapat di dalam Windows 7. Walaubagaimanapun, perisian tersebut sebenarnya tidaklah memusnahkan WGA tetapi sekadar melakukan tweak ke atas beberapa fail-fail "registry" dan membuat "cover up" yang menyebabkan Windows menyangka perisian Windows yang telah di install adalah tulen.

Berikut sedikit maklumat tentang Chew WGA:

Chew-WGA is a Windows 7 crack which is designed to test the security resistance of various software protections built into Windows 6.1.x operating systems. It works by restraining certain components of the software protection platform. Other than restricting access to sppcomapi.dll file, Chew-WGA also patches many SPP related files.

Chew-WGA makes the system to return to the activated status and the System Properties will contain a message saying Windows is activated.

An important thing to note here is, the crack based on removal of activation component involves patching, changes and modification to many system files and hence it becomes easy for Microsoft to easily detect it and nullify the changes via new WGA update or Windows 7 SP1.

Features:

* Microsoft Security Essentials and MGA Diagnostics validate as Genuine
* All Windows Updates, including optional updates, now show up and are accessible
* Increased logical error handling and patch monitoring, making the process much more reliable
* Automatic data recovery if a patching failure occurs
* More efficient and reliable backup process than in previous versions
* Increased resistance to hotfixes and service packs
* Enhanced protection from malicious reverse engineering of the tool
* Faster patching process due to a reduction of resource components
* Written in a different programming language, which produces a smaller executable
* A lighter and more intelligent patching mechanism
* Uses dynamic patching instead of carrying extra overhead
* No security or license failures in the Windows application log
* Passes all genuine authenticity and validation tests without issue

Di sini, aku ingin memberi peringatan bahawa perisian ini mungkin tidak sesuai jika anda ingin menggunakan Windows 7 yang tidak tulen untuk jangka-masa yang lama. Adalah lebih baik jika anda membeli Windows 7 yang tulen sahaja. Walaubagaimanapun, Chew WGA ini boleh diguna-pakai berulang kali tanpa menjejaskan perisian tersebut berbanding beberapa perisian yang serupa sebelum ini. 

Mungkin anda bosan kerana terpaksa re-install perisian ini setiap 2 bulan tetapi itulah harganya jika ingin menggunakan perisian Windows 7 yang tidak tulen.

Bagaimana untuk install Chew WGA?

Kepada anda yang berminat menggunaka Chew WGA untuk menjadikan Windows 7 Ultimate anda tulen, sila ikuti langkah-langkah berikut:

1.  Download file berkenaan di SINI.
2.  Save dan extract file ".rar" tersebut.
3.  Pastikan Anti-virus di komputer anda telah dimatikan (deactivate) buat sementara.
4.  Right Click file CW.eXe dan select "Run as Administrator" untuk run fail tersebut.


5.  Click "Apply".
6.  Restart komputer anda dan enjoy Windows 7 genuine...hehehe.
7.  Jangan lupa untuk "re-activate" Anti-virus di komputer anda!


Bagaimana jika Windows Not Gunuine wujud kembali?

Pengalaman aku, ini akan berlaku selepas 2 bulan atau mungkin juga selepas sebulan penggunaan Chew WGA. Jangan gelabah atau risau.

Ikuti langkah-langkah berikut:

Uninstall Chew WGA

1.  Deactivate Anti-virus di komputer anda.
2.  Cari kembali fail CW.eXe yang anda telah save sebelum ini dan right click "Run as Administrator".


3.  Click "Revert" untuk uninstall perisian tersebut.
4.  Restart komputer anda. Chew WGA telah pun di "uninstall".

Re-install Chew WGA

Ikuti langkah-langkah bagaimana untuk install Chew WGA seperti yang aku telah paparkan di atas.


Aku bukanlah bertujuan menggalakkan anda untuk menggunakan perisian cetak rompak cuma sebagai satu pilihan kepada anda yang terpaksa menggunakannya kerana kekurangan "FULUS"...hehehe.

Selamat mencuba.


Sekian.

8 Responses so far.

  1. dh try smpi kt part "apply".. then ada soklan tnya utk "reboot"..klu tekan "yes" sumer data akan hilang ke atau xkan ada perubahan nnti? Tq.

  2. Salam Miss Sunshine...harap ianya berguna.

  3. Salam Sunz...lepas reboot xde data yg akan hilang cuma aplikasi CewWGA tu akan diinstall jer..Don't worry. Abg Long pun guna gak..so far xpernah timbul masalah..yg penting Windows 7 dah jadi genuine

  4. Anonymous says:

    I've been browsing on-line greater than three hours nowadays, yet I never found any attention-grabbing article like yours. It's
    lovely price enough for me. In my view, if all site owners and bloggers
    made just right content material as you did, the internet can be much more helpful than ever
    before.

    Here is my page; $50 PSN Card

  5. Anonymous says:

    Hello, i feel that i saw you visited my website so i came to return
    the favor?.I'm trying to find things to improve my website!I suppose its adequate to make use of a few of your concepts!!

    Feel free to surf to my web page; Minecraft Hacks

  6. Anonymous says:

    If you desire to obtain a good deal from this paragraph then you have to apply such techniques
    to your won website.

    Here is my blog; password cracker

  7. Anonymous says:

    Hi there, I log on to your blogs on a regular basis.
    Your writing style is witty, keep it up!

    Feel free to visit my website: free minecraft

My Pings and Backlinks
Blogged.my Free Auto Backlinks From 1Malaysia Free Auto Malaysia Backlinks
Free SEO Tools My Ping in TotalPing.com