Saturday, August 28, 2010

Are you competent to be a manager?

12 comments
 
Salam,

Aku terpanggil untuk release post dan halang post lain yang ada dalam schedule kerana agak "pissed off" dengan kata-kata seorang pengurus di tempat kerja aku sekarang ini terhadap aku. Pada mulanya, aku tidak mahu ambil pusing, tetapi oleh kerana kerap sangat dia membawa mulut mencaci aku di belakang, kesabaran aku menipis juga.


Pernahkah anda menerima kata-kata sebegini dari seseorang di tempat kerja anda?
  1. Dia tu tidak ada competency untuk menjadi seorang pengurus.
  2. Dia masih belum layak untuk menjadi pengurus kerana tiada pengalaman.
  3. Tengok gaya dan muka dia, aku dah tahu dia memang tidak tahu buat kerja.
  4. Aku tidak nampak sumbangannya di syarikat ini, macamana dia boleh dilantik menjadi pengurus?

Sebelum aku teruskan, elok juga aku buang dahulu semua stress aku ni.



Aku tidak competent?

Aku bukanlah pakar di dalam menilai manusia dan juga tidak berani untuk melabel sesorang itu sebagai "tidak competent"atau "tidak tahu buat kerja". Walaubagaimanapun, manusia spesis "lalang" itu begitu lancang melabel orang lain sedemikian termasuklah aku.

Apakah sebenarnya definisi "COMPETENCE"?
Competence bermaksud memiliki skill-skill, pengetahuan, pengalaman dan kebolehupayaan yang mencukupi untuk melakukan sesuatu tugasan,

Perhatikan, perkataan yang digunakan ialah "mencukupi" dan bukannya "exceptional" atau "berlebihan". Atau dengan perkataan lainnya “good-enough doer”.

Aku tidak pernah pula terjumpa polisi-polisi berkenaan kriteria-kriteria atau syarat-syarat untuk menjadi seorang pengurus, seseorang itu mestilah "extra-ordinary". Biasanya syarikat memerlukan seseorang yang mempunyai kriteria-kriteria yang asas tetapi mencukupi untuk menjawat jawatan yang ditawarkan.

Pengalaman menjadi pengurus satu kemestian?

Adakah pengalaman menjadi seorang pengurus merupakan syarat utama seseorang itu untuk menjadi pengurus?

Mungkin perkara ini agak subjektif. Sesetengah syarikat memerlukan seseorang yang mempunyai pengalaman untuk memikul tanggungjawab sebagai pengurus sekiranya tugasan-tugasan yang bakal dilaksanakan adalah terlalu berat bagi orang yang tiada pengalaman di bahagian itu. Di antaranya ialah Pengurus Projek, Pengurus Sumber Manusia serta Pengurus Kewangan.

Bagaimana pula untuk Pengurus Khidmat Pelanggan? Perlukah orang yang akan menjawat jawatan tersebut mesti pernah menjadi seorang pengurus sebelum itu? Aku rasa tidak. Apa yang penting ialah skill-skill yang mencukupi untuk dia berhubungan dengan para pelanggan syarikat seperti inter-personal skills dan communication skills.

Pengalaman rakanku

Aku pernah berbual-bual dengan seorang rakan yang mengalami situasi di mana perlantikannya sebagai seorang pengurus ditolak oleh seorang Pengurus Besar dengan alasan dia tiada pengalaman sebagai pengurus.

Menurut beliau, sebelum ini dia acapkali memangku jawatan tersebut ketika ketiadaan pengurus asal yang pergi bercuti. Malah, kebanyakan kerja-kerja pengurus tersebut dialah yang melaksanakannya dan kebiasaannya, pengurus tersebut pula yang merujuk kepadanya sebelum membuat keputusan-keputusan. Seolah-olah rakanku itulah yang membuat keputusan dan bukannya pengurus tersebut.

Padaku, rakanku itu patut diberi peluang menjawat jawatan tersebut kerana dia hanya menyambung tugasan-tugasan yang sebelum itu memang dia yang lakukan. Tetapi atas alasan yang agak kabur dan mungkin bersangkutan dengan "nepostisme", rakanku itu kehilangan peluangnya untuk kenaikan pangkat.

Rupa-rupanya, Pengurus Besar tersebut sudah ada agenda lain iaitu ingin meletakkan rakan baik dan juga saudaranya untuk menjawat jawatan tersebut.

Aku pula terfikir, adakah bersikap "nepotisme" atau "favoritisme" merupakan kriteria-kriteria penting untuk menjawat jawatan Pengurus Besar?...hmmmm

Berubahlah wahai lalang

Berbalik kepada manusia spesis "lalang" yang aku ceritakan di atas, aku berharap dia akan berubah sikap dari asyik menyalahkan orang lain, memandang rendah orang lain serta mempertikaikan credibility orang lain. Lihatlah dan cerminlah diri itu dahulu. Janganlah berdengki dengan kejayaan orang lain.



Kebiasaannya, berdasarkan pengalaman aku, kata-kata menghina itu akan memakan dirinya sendiri. Mungkin sebab itu kariernya menjadi "stagnant" selama bertahun-tahun.

Peliknya, si lalang itu tidak berani pula melemparkan kata-kata yang serupa kepada seorang Pengurus Besar yang padaku masih cetek ilmunya. Tahu pula dia takut ye? Aku tiada masalah dengan Pengurus Besar tersebut kerana aku menghormati jawatan yang dipikulnya dan aku tidak sekali-kali mahu mempertikaikan credibility beliau sebagai Pengurus Besar.

Nasihat untuk diriku

Nasihat untuk diriku sendiri pula, berhati-hatilah dengan manusia spesis "lalang" ini kerana mungkin tindakannya boleh memusnahkan karier aku kelak.

Bak kata rakan karibku, "lalang" memang sukar untuk dibuang jika setakat menebasnya. Cara terbaik ialah menggunakan racun roundup. tetapi ingat, kalaupun lalang itu telah tiada, mungkin lalang-lalang baru pula yang akan tumbuh"...dalam maknanya tu...hmmmm


Sekian.

12 Responses so far.

  1. Anonymous says:

    selalu nyer spesis lalang ni pandai bercakap je...depan management dia leh ckp sumer leh buat...pastu bila buat keje kelam kabut n mula men tai chi keje kepada org lain..
    one thing for sure,...spesis ni terer buat keje A to B je...C to Y org len susah payah buat...dekat dekat Z dia over take and claim keje tu dia buat...buleh camtu...sooner or later org tau jugak...

    Ni kalau tak sedar2 lagi tak tau ler...sampai biler nk mcm ni...sampai dapat kemaluan di kemudian hari...Terus terang aku katakan, aku sedaya upaya avoid org mcm ni unless related ngn keje aku masih lagi buat kejeku...tp kalau dah silap aribulan...harus ku smash or paling kurang drop shot mcm Lindan spesis mcm ni..tu pun kalau depa paham...selalu nyer org mcm ni takkan paham sampai biler2..tu yg payah tu.

  2. Salam Anonymous, thanx sudi komen. Err..aku rasa engkaupun mengalami perkara yang sama mcm aku..so, kita sama2lah menikmatinya..hehehe

  3. ieda Qema says:

    ringkasnya, sayer benci lalang! semak, bt bdn gatal n plg teruk, menyusahkan saja.. haissh

  4. Salam g0m0k9enDek. Thanx sudi komen. Apa lg, jom kita ramai2 beli roundup dan meracun sumer lalang2 tuh...hehe

  5. relak long, kita kna licik settle hal camni hahahaha...

  6. Faizal, thanx a lot..betul tu. Aku t'lalu emosional kot. Manusia lalang nih klu kita emosional dia lg suka.

  7. theufo says:

    slm...long..
    lalang nih memang susah nak ditebas...kalu diracun pon ..pasti lalang baru tumbuh.....sebelum lalang baru tumbuh..kite tanam sayuran kobis ke, kangkung ke.....kite harus berhati-hati dgn lalang..peka dgn tindakan diorang..

  8. Salam theufo. Thanx sudi komen. Dlm makna komen engkau tuh..Aku pun tgh sibuk menanam pucuk semalu sekali ni hehehe..sambil tu upah tukang kebun gak g cabut lalang tu..kalau akar dah cabut, susah sket dia nak tumbuh balik...hehehe

  9. yusz78 says:

    trpaksa mengadap manusia spesies 'lalang' kat ofis hari2..sakit gak jiwa tp masih bertahan dgn karenahnya..bak kata orang..buat 'bodo' jek..haha

  10. Salam Yusz78, thanx sudi komen. Buat bodo xpe jgn jadi bodo dan diperbodokan udah ler...hehehe

  11. Anonymous says:

    Hurrah, that's what I was exploring for, what a stuff! existing here at this webpage, thanks admin of
    this website.

    Check out my web blog - Nike Free

  12. Anonymous says:

    Hi friends, how is the whole thing, and what you wish for to say concerning
    this paragraph, in my view its really awesome designed for me.


    My blog goji pro é bom

My Pings and Backlinks
Blogged.my Free Auto Backlinks From 1Malaysia Free Auto Malaysia Backlinks
Free SEO Tools My Ping in TotalPing.com