Friday, August 27, 2010

Perlukah emotional?

0 comments
 
Salam,

Aku pernah memberi cadangan di blog aku ini kepada pembaca yang berminat mendalami ilmu "Emotional Intelligence Skills". Walaubagaimanapun, beberapa e-mail yang aku terima mentafsirkan "EI" sebagai sesuatu yang hanya menjurus kepada perkara-perkara negatif, sedangkan in real fact EI skills merupakan salah satu dari beberapa skill pengurusan yang amat perlu bagi seseorang pengurus yang ingin berjaya.

Perlukah kita emotional? Emotional yang bagaimana?

Emotional yang aku maksudkan di sini bukanlah seperti merajuk, menangis (atau meraung), memaki-hamun orang lain tidak tentu pasal, membentak-bentak, membaling barang-barang marahkan sesuatu atau seumpamanya. Perkara-perkara tersebut merupakan unsur-unsur negatif yang sepatutnya kita elakkan. 


Emotional yang aku maksudkan ialah tindakan-tindakan berdasarkan emosi tetapi diterjemahkan secara positif.

Sebagai contoh, seorang staff anda baru sahaja kehilangan ibunya yang tersayang. Anda sebagai seorang bos sepatutnya memujuk staff anda itu dengan emosi kesedihan, seolah-olah sama-sama merasai kesedihan yang dialami oleh staff anda itu.

Dengan intonasi yang sesuai anda menasihati staff anda itu agar tidak terlalu kecewa hingga mengganggu pekerjaannya. "Bersabarlah, saya faham perasaan awak. Kita doakan sama-sama, mudah-mudahan rohnya dicucuri rahmat Allah. Saya amat berharap awak dapat meneruskan kerja-kerja awak dengan baik walaupun di dalam kesedihan."

Aku percaya, tindakan anda itu akan membuat perasaan staff anda lebih bersemangat untuk bekerja dan mungkin lebih baik lagi kerana menganggap anda adalah seorang bos yang prihatin dan menjaga kakitangannya.

Bagaimana pula jika anda menasihati dengan cara begini. Dengan nada serius seorang bos anda berkata kepadanya "Sudah-sudahlah tu. Kalau awak menangis keluar air mata darah sekalipun, ibu awak tu tidak akan hidup semula. Banyak kerja lagi di pejabat ni perlu dibuat selain dari menangis."...erkk!


Artikel ini dan beberapa lagi artikel yang berkaitan (akan datang), aku khususkan kepada staff-staff aku di level pengurusan sebagai rujukan. Sekiranya anda membaca artikel ini dan mendapat manafaat darinya, alhamdulillah.

Terdapat juga beberapa laman web atau e-books yang menghurai tentang topik ini dengan lebih lanjut sekiranya anda memerlukannya.

Pengenalan kepada Emotional Intelligence Skills

Sebagai pengenalan, kita lihat definisi Emotional Intelligence.

Emotional intelligence ialah sifat semulajadi (sejak lahir) untuk merasa, mengguna, berkomunikasi, mengenal, mengingat, belajar, mengurus, memahami dan menerangkan/menyampaikan perasaannya (emosinya).

Benarkah Emotional Intelligent skills lahir secara semulajadi?

Mari kita lihat EI Skills yang ada pada bayi:
  • Merasa emosi - Merasa takut adalah skill semulajadi yang wujud pada bayi dan kanak-kanak. Inilah skill yang wujud dan memberi ruang kepadanya berusaha memenuhi keperluan hidup. Jika bayi tidak mempunyai rasa takut, dia tidak akan berusaha untuk memastikan keselamatannya dirinya dan meneruskan kehidupannya.
  • Mengguna emosi -Bayi yang ketakutan akan menggunakan faktor ketakutan tersebut untuk mengambil langkah-langkah tindakan yang sepatutnya.
  • Menyampaikan emosi - Tindakan yang biasanya diambil oleh bayi adalah menangis malah meraung jika terlalu takut. Bayi yang memiliki EI skill yang baik akan tahu cara-cara yang sesuai menyampaikan emosinya. Raungan yang kuat melambangkan ketakutan atau kesakitan yang lebih berbanding rengekan kecil.
  • Mengenal emosi -Bayi yang memiliki EI skills yang tinggi akan cepat mengenal bila ibu atau ayahnya marah.
  • Mengingati emosi - Bayi yang memiliki EI skills yang tinggi akan cepat ingat bagaimana watak atau perangai ibu atau ayahnya apabila marah (melalui suara dan pergerakan tubuh mereka).
  • Belajar dari emosi - Bayi yang memiliki EI skills yang tinggi akan cepat belajar apakah kelakuannya atau tindakannya yang akan menimubulkan kemarahan ibu dan ayahnya.
  • Mengurus emosi - Bayi yang memiliki EI skills yang tinggi akan cepat belajar mengawal emosinya agar tidak membuat ibu dan ayahnya marah. Sebagai contoh, dia tidak akan menangis (walaupun menangis merupakan lumrah tabiat bayi), jika menangis membuat mereka marah.


Perkara-perkara yang aku paparkan di atas adalah skill-skill yang sememangnya wujud pada masa kita masih bayi lagi. Memahami emosi walaubagaimanapun mungkin hanya terolah setelah otak bayi berkembang dan tahu untuk membuat penilaian-penilaian perkara-perkara yang lebih kompleks.

Jika kita lihat skill-skill bayi yang aku paparkan di atas, kita boleh bahagikan kepada 4 komponen utama iaitu:
  1. Peka kepada emosi
  2. Ingat kepada emosi
  3. Memproses emosi dan kemampuan menyelesaikan masalah
  4. Mempelajari emosi

Apakah kaitannya dengan pengurusan?

Actually banyak, tetapi aku cuma akan huraikannya di post akan datang...hehehe.

Artikel akan datang mungkin akan menarik minat anda untuk membacanya kerana aku akan hubung-kaitkannya dengan jenis-jenis pengurus sepertimana post aku yang lalu. Sila klik di SINI jika anda ingin membacanya semula.

Sebagai contoh, di antara huraian-huraian aku, ada bercerita tentang bos-bos yang perlu untuk menjadi "BAYI" semula bagi memulihkan dirinya akibat kehilangan skill-skill asas tersebut..hehehe.


Sekian.
My Pings and Backlinks
Blogged.my Free Auto Backlinks From 1Malaysia Free Auto Malaysia Backlinks
Free SEO Tools My Ping in TotalPing.com