Tuesday, May 17, 2011

Doa orang dianiaya makbul?

48 comments
 
Salam...

Pernahkah anda dianiaya? Pernahkah anda rasa teraniaya? Apakah perasaan anda pada ketika itu? Marah? Sedih? Kecewa?


Jika anda pernah, apakah tindakan yang anda telah ambil? Marah orang tersebut? Aniaya orang itu balik? Buat tak tahu?

Jika anda pernah dianiaya dan ianya berterusan tanpa noktah, pernahkah anda terfikir bahawa itu mungkin akibat dari perbuatan atau sikap anda sendiri? Dalam erti-kata lain, ianya adalah balasan akibat dari perbuatan anda sebelum ini.

Mungkinkah penganiayaan terhadap diri anda itu merupakan suatu amaran atau teguran dari Tuhan?

Mungkinkah juga ianya sekadar suatu ketentuan?

Maafkan aku jika anda terganggu dengan soalan-soalan dan statements aku itu. Aku hanya ingin mencuit mindaku untuk berfikir dengan hati dan minda yang lebih terbuka tentang perkara tersebut.

"Kalau aku dianiaya, aku akan berdoa kepada Tuhan agar orang yang menganiaya aku itu mendapat pembalasan setimpal akibat perbuatannya. Lagipun, doa orang yang dianiaya itu makbul."

Adakah benar, doa orang yang dianiaya makbul?

Memang benar doa orang yang dianiaya lebih mudah dimakbulkan Tuhan, tetapi bagaimanakah caranya untuk berdoa yang membolehkan ianya dimakbulkan?


Bolehkah kita (jika kita adalah orang yang dianiaya) berdoa begini?

"Ya Allah ya Tuhanku, lindungilah aku dari bencana atau mudarat yang dibawa oleh orang yang menganiaya aku. Binasakanlah orang yang menganiaya aku itu sepertimana dia ingin aku dibinasakan."

Atau, mungkinkah sahaja begini...?

"Ya Allah ya Tuhanku, lindungilah aku dari apa jua kemudaratan atau kesusahan."

Kenapa perlu aku differentiate doa-doa di atas?

Aku bukanlah ustaz atau orang alim yang ingin memberikan amanat mengenai adab-adab berdoa. Aku cuma ingin mengupas ringkas tentang doa bagaimanakah yang mungkin dimakbulkan Tuhan yang pernah diajarkan kepadaku.

Mungkin benar doa seorang yang dianiaya akan lebih mudah dimakbulkan Tuhan tetapi itu tidak bermakna orang yang tidak di dalam golongan orang teraniaya doanya kurang mendapat perhatian dari Tuhan.

Ustazku pernah berkata,

"Apabila kita belajar dan berfikir tentang hal-hal berkaitan agama, minda dan hati kita hendaklah dibuka seluas-luasnya. Jika kita bekerja atau belajar ilmu matematik misalannya, kita dengan mudah sahaja untuk berfikir secara menyeluruh dan adakalanya out of the box, tetapi kenapa pula bila berkait dengan hal-hal agama kita tidak melakukan demikian? Di dalam hukum-hakam agama juga terdapat ayat-ayat, ungkapan-ungkapan atau perintah-perintah yang memerlukan kita untuk berfikir dengan lebih jauh atau menyeluruh. Ada juga ayat-ayat al-Quran yang memerlukan kita untuk read between the lines."


Apa kaitannya dengan doa yang mudah Tuhan makbulkan ustaz?

"Bila ada nas yang mengatakan doa orang dianiaya lebih mudah dimakbulkan, kita dengan sewenang-wenangnya membuat tafsiran secara Direct Translation. Sepatutnya kita perlu lebih berfikir dan mengkaji. Orang yang dianiaya kebiasaannya akan rasa amat tertekan dan apabila berdoa kepada Allah, hatinya amat tersentuh dan keikhlasan semasa berdoa akan terpancar."

Jadi?

"Salah satu adab yang dituntut ketika berdoa ialah berdoa dan meminta dengan Allah dengan hati yang tulus ikhlas, bersungguh-sungguh serta penuh keredhaan."

Apabila kamu berdoa, maka hendaklah kamu berazam serta benar-benar memohon kepada Allah s.w.t dan janganlah berkata: Ya Allah, jika Engkau kehendaki maka perkenankanlah kepadaku, kerana sesungguhnya Allah itu tidak ada yang memaksa kepada-Nya.
(H.R. Bukhari-Muslim dari Anas r.a.)

Kata-kata ustaz itu telah menjadi satu tamparan kepadaku (memberikanku kesedaran) dan membuatkan aku suka untuk berfikir lebih jauh apabila sesuatu hukum agama dibualkan atau dibahaskan.

Pada pandangan peribadi aku, ungkapan "doa orang dianiaya makbul" tidak boleh ditafsirkan secara Direct Translation (sepertimana kata ustazku itu) kerana ia mungkin membawa pengertian yang kurang tepat, malah, mungkin juga bercanggah. Jika Direct Translation menjadi asas, adakah itu bermakna jika inginkan doa kita dimakbulkan kita perlu dianiaya? Sudah tentu tidak.

Aku juga pernah mendengar keluhan orang yang aku anggap seperti dianiaya dan penganiayaan yang dia terima masih tidak bernoktah walaupun tidak putus-putus berdoa. Mungkinkah doanya tidak diterima kerana tidak mengikuti adab-adab tertentu ketika berdoa? Mungkinkah doanya tidak beretika kerana meminta kemusnahan atau keburukan terhadap orang lain walaupun orang itulah yang menganiayanya?

Aku tidak tahu dan aku juga tidak sepatutnya befikiran negatif seperti itu.

Apa yang aku boleh nasihatkan ialah "Bersabar dan redha akan ketentuanNya".

Aku juga sering berpegang kepada hadith Rasullullah s.a.w. berikut'

Doa seseorang itu akan dikabulkan selagi dia tidak terburu-buru menyebabkan dia berkata: Aku berdoa tetapi tidak dimakbulkan.

(H.R. Bukhari-Muslim dari Abu Hurairah r.a.)




Sekian.

48 Responses so far.

  1. Thanks for the info.. baru taw cara camne orang yg teraniaya patut berdoa..

    MySuaraBlog: Pilihan Lelaki : Wanita Bekerjaya atau Suri Rumah?

  2. Salam Zwan Sabri..itu bukan utk org teraniaya shj..utk semua manusia. Bayangkan jika org yg terianiaya berdoa utk keburukan atas org yg menganiaya, org menganiaya jd org teraniaya dan dia pula berdoa begitu, maka cerita tidak akan habis2

  3. salam ziarah..btol tu..doa org teraniaya mmg tkde hijab....jdi jgn lah mmbuat penindasan..dsebbkn punca dari sorng yg mula2 wat aniaya..byk org bole trlibat...

  4. Anonymous says:

    Dengan kata lain...bila kita dianiaya...jgnlah kiter doakan keburukan ke atas org yg menganiaya kita...kita berdoa untuk dibukakan jalan dan pintu rezeki kita...
    Yang mana jatuh dlm golongn suka menganiaya org sama ada secara sengaja, tidak sengaja atau lahir semulajadi suka menganiaya org..apa apa perbuatan diarg is between themselves and God..
    Kita cuma berdoa untuk kesejahteraan hidup dan dilindungi dari musibah..Like this article..well said.

  5. Salam Kamenrider dan Anonymous, thanx sudi komen. Berdoa ada adab dan etikanya. Samada diterima o tidak itu hak Tuhan. Biarlah berdoa utk yg baik2 jer. Si penindas (jika betul menhaniaya), sampai masa ada la balasannya.

  6. Anonymous says:

    salam,
    kalau saya, saya doakan orang yg zalim dan jahat itu yg menganaya saya agar sentiasa sihat, dan baik. semoga tuhan akan sentiasa memberikan dirinya kesihatan yg baik.semoga dia akan ingat bahawa perbuatan yg baik sesama manusia itu sangat mulia.semoga tuhan buka pintu kesedaran pada dirinya.dan apabila dia sedar, siapa tahu perbuatannya lagi mulia dari kita ini. insyAllah. dari hamba Allah yg kecil lagi berdosa ini.

  7. Anonymous says:

    Someone necessarily help to make critically posts I would state.
    This is the very first time I frequented your web page and up to now?
    I amazed with the analysis you made to make this actual publish extraordinary.
    Wonderful task!
    Feel free to surf my web site :: mobile Phone slots

  8. Anonymous says:

    It's very trouble-free to find out any topic on net as compared to textbooks, as I found this piece of writing at this site.
    My blog ; How To Make Big Money

  9. Anonymous says:

    Hi there this is somewhat of off topic but I was wondering if
    blogs use WYSIWYG editors or if you have to manually code with HTML.
    I'm starting a blog soon but have no coding knowledge so I wanted to get advice from someone with experience. Any help would be greatly appreciated!
    Have a look at my site ; real money games online

  10. Anonymous says:

    Hi there everyone, it's my first pay a visit at this web page, and paragraph is in fact fruitful designed for me, keep up posting these articles.
    Also visit my blog post i need to make money today

  11. Anonymous says:

    Very good information. Lucky me I discovered your site
    by accident (stumbleupon). I've book marked it for later!
    My blog post online ways to make money

  12. Anonymous says:

    This article will help the internet users for setting up new blog or
    even a weblog from start to end.
    Also visit my weblog ... how to make fast money

  13. Anonymous says:

    I've been browsing online more than three hours today, but I never found any fascinating article like yours. It is beautiful value sufficient for me. In my opinion, if all website owners and bloggers made just right content as you probably did, the web will likely be much more useful than ever before.
    Also see my website :: legal ways to make extra money

  14. Anonymous says:

    Hi there, just became alert to your blog through Google, and found that it's truly informative. I'm going to watch out for brussels.

    I will appreciate if you continue this in future. Many people will be benefited from your writing.
    Cheers!
    Here is my web page ... usa online casinos for usa players

  15. Anonymous says:

    Hi there just wanted to give you a quick heads up. The text in your post seem
    to be running off the screen in Ie. I'm not sure if this is a formatting issue or something to do with browser compatibility but I figured I'd post
    to let you know. The design and style look great though!
    Hope you get the issue resolved soon. Many thanks
    Here is my web-site : play free games online and win real money

  16. Anonymous says:

    Hey! Quick question that's totally off topic. Do you know how to make your site mobile friendly? My blog looks weird when viewing from my apple iphone. I'm trying to find a theme or plugin that might be able to correct this issue.
    If you have any suggestions, please share. Cheers!
    Also visit my webpage online slots real money

  17. Anonymous says:

    Hello there! Do you know if they make any plugins to help
    with Search Engine Optimization? I'm trying to get my blog to rank for some targeted keywords but I'm not seeing very good success.
    If you know of any please share. Cheers!
    Also visit my site : internet affiliate marketing programs

  18. Anonymous says:

    What a information of un-ambiguity and preserveness
    of precious familiarity about unexpected feelings.
    Feel free to surf my page - play slots online for real cash

  19. Anonymous says:

    Hello there! Would you mind if I share your blog with my twitter group?
    There's a lot of folks that I think would really enjoy your content. Please let me know. Cheers
    Also visit my web-site - http://xonlinexslots.wordpress.com

  20. Anonymous says:

    Ι do not еven knoω how I endеԁ
    up here, but I thοught this ροst was good. I ԁo not know ωho yоu are but
    definitely you're going to a famous blogger if you are not already ;) Cheers!

    Feel free to visit my web-site quick cash
    Feel free to visit my page ... quick cash

  21. Anonymous says:

    Ιtѕ liκе you rеaԁ my mind!
    You appeаг to knοω so muсh about thіѕ, lіkе уou wrοte the
    boοk in it or ѕomething. I thіnk that yοu coulԁ dо ωith a fеw picѕ
    to drivе the meѕsagе hοmе a little bit,
    but insteaԁ оf that, this iѕ wonԁеrful blog.
    A fantaѕtic reaԁ. I will cегtainly bе bacκ.


    Also visіt my weblog ... instant cash
    Visit my web site - instant cash

  22. Anonymous says:

    http://www.maisiesloans.co.uk/http://www.maisiesloans.co.uk/http://www.maisiesloans.co.uk/http://www.maisiesloans.co.uk/http://www.maisiesloans.co.uk/http://www.maisiesloans.co.uk/http://www.maisiesloans.co.uk/http://www.maisiesloans.co.uk/http://www.maisiesloans.co.uk/http://www.maisiesloans.co.uk/ӏ ѕeriously love your site.. Excеllent colors & theme.
    Dіd you devеlop thіs аmazing site yourѕelf?
    Plеase rеply back as I'm planning to create my own personal site and would love to know where you got this from or what the theme is named. Many thanks!

    Feel free to visit my homepage; best payday loans
    Also see my webpage: %anchor_text%

  23. Anonymous says:

    Eveгything іs vеry οpen with а very clear exрlanаtіon of the challenges.
    It wаs really informative. Youг website is very helpful.
    Many thanks fог sharing!

    Here is my blοg :: bad credit loans

  24. Anonymous says:

    euro order provigil online - provigil for sale http://sturgeonlakerealty.com/#provigil-for-sale , [url=http://sturgeonlakerealty.com/#modafinil-price ]modafinil price [/url]

  25. Anonymous says:

    Whаt а datа of un-ambiguity and
    prеsеrνeness of precious know-how conсerning
    unpгedicted emotions.

    Visit mу web sіte ... personal loans
    My site :: personal loans

  26. Anonymous says:

    Greate аrtісle. Keep pοѕtіng ѕuch kinԁ оf info οn youг pаge.
    Im гeally іmprеѕsed by it.
    Τhаnκs fοг shаring your thoughts οn keywοrd.

    Rеgarԁs

    Take а lоοk at my page; payday loans

  27. Anonymous says:

    ativan medication ativan vs xanax in drug test - ativan overdose wikipedia

  28. Anonymous says:

    Fabulous, what a weblog it is! This webpage provides useful data to us, keep it
    up.

    Feel free to visit my blog true online jobs
    My page > how to search jobs online

  29. Anonymous says:

    Great info. Luсky me I rесently found youг blog by chancе (ѕtumbleupon).
    I haѵe bookmaгkеd it foг latеr!



    Alѕo visit my blog - small loans

  30. Anonymous says:

    You ought to take part in a contest for one of the greatest blogs on the web.
    I most certainly will highly recommend this website!


    Here is my webpage: play slots online real money

  31. Anonymous says:

    Ahaa, its nice conversation concerning this post at this place at this webpage, I have read all that, so at this time me also commenting here.



    Have a look at my homepage :: forex contest

  32. Anonymous says:

    Everything is very open with a very clear explanation of the
    issues. It was definitely informative. Your site is useful.
    Thanks for sharing!

    Feel free to surf to my web-site :: Online Job Sites

  33. Anonymous says:

    Fоr most recent informаtion you havе to go to see
    world-wide-web and on web I found thіs ѕitе as a beѕt webѕitе foг most up-to-date upԁateѕ.


    Feel free to surf tо my webpagе - quick loans
    Also see my web page: quick loans

  34. Anonymous says:

    1, Accutane For Sale - purchase accutane http://www.benefitsofisotretinoin.net/, [url=http://www.benefitsofisotretinoin.net/]Isotretinoin No Prescription[/url]

  35. Anonymous says:

    12, [url=http://piluladodiaseguinte.net/]Sumatriptan Online[/url] - Generic Imitrex - buy imitrex without prescription http://piluladodiaseguinte.net/ .

  36. Anonymous says:

    Can you tell us more аbout thіѕ? І'd love to find out some additional information.

    My web-site :: unsecured personal loans

  37. Anonymous says:

    I blog frequentlу anԁ I genuinely thank уou for
    yоur contеnt. Thіs artіcle has гeally peaked mу inteгeѕt.
    I am going to take a note οf your sitе and κeеp checking fοr nеw detаils about oncе ρer week.
    I opted in for уouг RSS feed аs well.


    Feel free to vіsit my wеb site - payday loans

  38. Anonymous says:

    I all the time uѕeԁ to гead piece of writing іn nеws papers
    but now as Ι am a uѕer of net theгefore from
    nοω I am using net for artiсles or reviews,
    thanks tο web.

    Feel frеe tо surf to my homepagе - payday loans

  39. Anonymous says:

    I am rеally impгeѕsed
    with your writіng ѕkillѕ аѕ well as with the layout οn your blog.
    Is thiѕ а pаid theme or diԁ you
    modify it yourѕеlf? Eіthеr
    way κeep uр the еxсellent quality writing, іt is rare tο ѕee a great blоg like this one
    today.

    My wеbsite ... Payday Loans

  40. Anonymous says:

    Τheгe iѕ ceгtainly
    a great deal tο knοw аbout this isѕue.
    I lіke all of the pоints you've made.

    Also visit my webpage ... Same Day Payday Loans

  41. Anonymous says:

    Lаst minute artiсles are οften the
    best, thе sentences just flow οut
    onto the sсгeen.

    Here is my site; Cheappersonalloans.Me.uk

  42. Anonymous says:

    We are a bunch of ѵolunteers аnԁ ѕtаrting а nеw scheme in οur community.
    Your ѕite proνidеd us with valuable іnfο to woгk on.
    You have peгformed a fоrmidable taѕk and our ωhole neighborhoοԁ will probably bе grаtеful to you.


    My ωebpagе - New Bingo Sites

  43. Anonymous says:

    Unquestionably consider that which you stated. Your favourite justification seemed to be at the net the easiest
    thing to keep in mind of. I say to you, I certainly get annoyed whilst other people think about issues that they just
    do not realize about. You controlled to hit the nail upon the top
    and also outlined out the entire thing with no need side-effects
    , folks can take a signal. Will likely be back to get more.
    Thank you

    my website - book of Raw kostenlos spielen

  44. Anonymous says:

    christian louboutin sale El guitarrista Miguel Angel Gonz no pudo contenerse y llor en el escenario. mulberry handbags

  45. Anonymous says:

    I am really loving the theme/design of your website.
    Do you ever run into any internet browser compatibility problems?
    A handful of my blog readers have complained about my blog not operating correctly in
    Explorer but looks great in Chrome. Do you have
    any solutions to help fix this issue?

    My web site book of ra apk android

  46. Anonymous says:

    Salam bg long,
    Bagus bg long ckp yg bglong bkn ustaz & memetik hadis itu ini. Saya read between lines di sini bhw bglong masih ada sifat2 utk tidak ambil risiko & berjaga2 dlm mmberi statement. Mmg saya stuju org yg dianiaya lebih baik memaafkan & redha atas apa yg menimpa mrk. Itulah jiwa sufi.
    Tetapi, jgn sempitkan perkara aniaya itu dgn satu2 keadaan, masa & tempat. Tak semestinya semua perkara aniaya itu kifarah atau semaksud dgnnya.
    Contohnya, anak yatim di mana hartanya diambil secara batil oleh penjaganya. Yang penjaga ckp "ini dosa mak bapak korang ms lampau", "kami penat jaga korang", "ingat free ke jaga korang". Kita pulak ckp "jgn doakan keburukan hai anak2,nt di akhirat tahulah mereka, mmg korang x berjodoh dgn harta tu". Siapa berani cakap ini bkn aniaya? Siapa berani ckp doa tu bkn sebagian usaha? Masih lg ada yg berani ckp jgn baca @ anggap doa org teraniaya adalah makbul secara langsung!!! Nauuzubillahi min zalik.
    Contoh kedua ;seorang anak dipinggirkan utk mndpt harta pusaka setelah ibu bapa meninggal. Anak sorg ni mmg jahat la kononnya hisap dadah & kaki ekor je. Oleh itu adik bradiknya tolak dia ketepi dlm pembahagian harta scr faraid. Dosa dia ...dia pya pasal, hak dia tetap hak dia.
    Siapa berani jelaskan yg ini bkn aniaya? Siapa berani bangkang doa org ini Allah tak dengar? Allah dah ttapkan hukum hakam dlm surah annisa (faraid & anak yatim).
    Persoalan saya, jika mereka ini td nak berdoa agar Allah berikan balasan atas kezaliman itu salah @ tak islamik, maka Terangkan kepada saya penolakan hukum yg Allah suruh itu bagaimana kedudukannya?
    Dlm konteks ini, 2 kesalahan telah berlaku ...aniaya & ingkar hukum Tuhan scra terang2.
    Saya nasihat diri saya sndri & semua jgn lihat perkara aniaya ke apa ke dlm konteks pemikiran akal msg2. Takut2 kita tersalah mnghukum org2 yg tak tahu apa2 ttpi nyata mereka teraniaya, sbliknya membela mrk yg melanggar syariat Allah.
    Balasan atas dosa yg dibuat oleh org yg teraniaya sblm ini biarlah Allah mengadili ttpi kita tidak boleh menafikan hak mereka. Perkara sebegini prlu diputuskan secara berhati2. Tanyalah diri sndri, bolehkah kita menganiaya seorang pelacur kerana dosa2nya. Menyepak mereka? meludah mereka? memisahkan anak mereka? jika mrk mncuri sklipun, hukumlah dgn hukum islam.
    Penutup bicara, Kita tak boleh melarang org yg dizalimi dr berdoa utk dibalas perbuatan penganiaya ttpi kita harus menghentikan perbuatan pelaku zalim itu. Jgn terlalu mengagung akal msg2 sampai2 mgkin mnjadi muktazilah moden. Minta maaf bicara saya pun pasti ada salah.
    zakidan@gmail.com

My Pings and Backlinks
Blogged.my Free Auto Backlinks From 1Malaysia Free Auto Malaysia Backlinks
Free SEO Tools My Ping in TotalPing.com