Wednesday, June 30, 2010

Speed up your blog Part 2

4 comments
 
Salam,

Coretan aku kali ini adalah sambungan kepada post yang lepas tentang cara-cara untuk melajukan "page loads" blog kita. Aku ada beberapa cadangan lagi untuk anda mencubanya.

Aku juga telah menerima banyak e-mail tentang Web Page Analyzer iaitu bagaimana cara-cara penggunaannya serta apa yang perlu dibuat selepas itu.


Caranya sebenarnya cukup mudah. Anda cuma perlu masukkan URL blog anda (contohnya http://abanglongonline.blogspot.com) di ruang "Enter URL to diagnose" tersebut. Selepas itu klik "Submit Query".

Anda akan diminta untuk memasukkan atau menaip kod yang website itu paparkan ke dalam ruang yang disediakan. Sila lihat screen shot di bawah.


Selepas itu klik "Continue". Tunggu untuk website tersebut crawl ke blog anda dan satu laporan lengkap tentang blog anda akan dipaparkan di screen. Sila lihat screen shots (ada 2 bahagian).

Bahagian pertama (statistics)

Screen shot 1


Screen Shot 2


Screen Shot 3



Bahagian kedua (Recommendations) dan yang paling penting.


Anda cubalah buat apa yang website tersebut recommend.

Walaupun aku menerima banyak e-mail tentang post aku tersebut, ironinya, tiada satupun yang sudi hendak masukkan pertanyaan-pertanyaan tersebut di dalam ruangan komen di blog aku ini.

Yang lebih membuatkan aku "pissed off" ialah bukan sahaja e-mail mengandungi komen-komen membina malahan juga spam untuk menjual produk-produk.

Jadi, untuk mengelakkan e-mail aku dipenuhi e-mail spam, aku telah tukar link "Contact" aku kepada "Contents List" (Table of Contents). Kepada anda yang ingin melihat topik-topik yang pernah aku post, bolehlah klik link tersebut dan pilih topik mana yang anda ingin lihat.


OK, cukuplah aku membebel. Mari kita fokus kepada cara lain untuk melajukan blog kita pula.

Optimumkan CSS blog anda

Salah satu cara untuk memastikan page loads blog kita laju ialah dengan membuat adjustment kepada fail CSS blog kita. Dengan mengurangkan saiznya ke tahap optimum kita boleh mencapai apa yang kita mahukan itu. Walaubagaimanapun, untuk membuat adjustment terhadap CSS bukanlah mudah. Silap-silap boleh lunyai blog kita nanti.

Jadi, bagaimanakah caranya?


Langkah 1

Mula-mula anda pergi ke Blogger Dashboard anda, klik "Design" dan seterusnya klik "Edit HTML". Tick "Expand Widget Template". Seeloknya anda buat backup terlebih dahulu.

Langkah 2


Selepas itu, anda "copy" apa jua data atau character yang terdapat di antara (b:skin) dengan (/b:skin) (lebih mudah untuk mencari kod tersebut dengan menggunakan "CTRL" + "F").

Langkah 3

Gunakan website www.cssdrive.com/ untuk mengoptimumkan CSS blog anda. Aku telah sediakan tetingkap untuk anda access website tersebut di bawah ini.

Klik radio button "Compression mode" ke "Normal" dan "Comments handling" ke "Don't strip any comments".

Seterusnya, pastekan kod-kod CSS yang anda telah "copy" dari blog anda tadi ke dalam ruang "Insert CSS code:" dan klik "Compress-it!".



Biarkan website tersebut melakukan tugasnya untuk mengoptimumkan CSS anda. Setelah selesai, anda akan dipaparkan hasil CSS yang telah dioptimumkan seperti sceen shot di bawah berserta statistics berapakah jumlah bytes yang telah dikurangkan. Anda perlu klik butang "Highlight Code", right-click dan pilih "copy".



Akhir sekali, pergi kembali ke Blogger Dashboard anda ke ruangan "Edit HTML" tadi dan pastekan kod yang telah anda "copy" tadi untuk menggantikan CSS blog anda yang lama.

Klik preview dahulu dan pastikan tiada "Error Message" sebelum anda "Save".


Selamat mencuba dan enjoy blog anda yang lebih pantas load...hehehe.


Sekian.

4 Responses so far.

  1. yahaya says:

    gambar yg dimasukkan juga ada kesannya.perlu di mampatkan untuk mengurangkan saiz.kalau loading lambat selalunya saya close blog tu...

  2. Anonymous says:

    Good infoгmаtion. Lucκy me I ran acгoѕѕ your website by аcсiԁent (stumbleupon).

    Ι've saved as a favorite for later!

    my site :: study Abroad Programs
    Also visit my web blog study abroad in spain

  3. Anonymous says:

    Τeггifiс work! That іѕ thе kind оf info that shoulԁ be shared acroѕs the іnternet.

    Shame οn Google foг now not positioning this ρublish upper!

    Come on over аnd diѕсuss with mу website .

    Τhank you =)

    Here іs my blοg pοst - SEOPressor V5

My Pings and Backlinks
Blogged.my Free Auto Backlinks From 1Malaysia Free Auto Malaysia Backlinks
Free SEO Tools My Ping in TotalPing.com