Thursday, June 24, 2010

Di manakah keadilan?

8 comments
 
Salam,

Bagaimanakah perasaan anda jika anda cuba melakukan sesuatu untuk kebaikan orang lain ataupun syarikat di mana anda bekerja tetapi anda pula yang dipersalahkan?

Aku pernah mengalaminya semasa bekerja di syarikat lama aku di mana ketika itu aku mengambil pekerja-pekerja sementara bagi menyelesaikan masalah "backlog" yang menimbun akibat kekurangan kakitangan. Walaupun aku telah berjaya menyelesaikan kerja-kerja yang sebelumnya tertangguh itu, aku pula dipersalahkan kerana kos syarikat sedikit meningkat.

Tujuan aku mengambil pekerja-pekerja sementara adalah untuk mengurangkan penalti-penalti yang perlu dibayar akibat kerja-kerja yang tertangguh. Mengikut pengiraan aku, jumlah tambahan kos yang ditanggung oleh syarikat tidaklah sebanyak jumlah penalti atau denda-denda yang perlu dibayar. Walaubagaimanapun, pihak pengurusan atasan tidak nampak dan tidak tahu menilai perbezaan tersebut. Mungkin akibat cucukan pendengki-pendengki aku yang hitam hatinya itu.

Well...perkara dah berlalu.

Kali ini, aku hendak berkongsi dengan anda paparan gambar-gambar dan sedikit coretan yang mungkin lucu tetapi bagi aku memang telahpun aku alami.

Sinopsis bergambar ini aku terima melalui satu e-mail dari orang yang aku sayang. Dari mana dia dapat, jangan tanya aku coz aku pun tidak pernah bertanya sumber-sumbernya..hehehe Kepada anda yang pernah menerima e-mail yang sama, just tengok-tengok atau ignore sahaja. Kepada yang tidak pernah, sila enjoy seeing and reading...

Ceritanya begini...

di suatu petang yg nyaman....sedang saya syok2 tidor terasa ada sesuatu melompat atas kepala saya..

kendian, benda tu bergerak ke badan

rasa cam kena patuk kat perut..... takkan kutu kot?

bila toleh.... rupenyer si ijou, burung tecik yg tuan saya baru beli semlm

saya suruh ijou gi main jauh2, saya xmau kawan ngan dia....lagipun saya ngantuk giler ni

tapi dia xmau, and masih patuk2 saya

pastu masih nak naik atas bdn saya, berat gak si ijou ni.

tak lama kendian, saya dengor dia tgh patuk benda lain lak... rupanye mengerjakan hp tuan saya

saya pun jerit "Oi! rosak nanti, tuan marah lah".

dia melawan lak tu

masa saya nak luku kepala dia sedas, tuan saya lalu lak

akibatnye saya dihukum tanpa dipanggil utk membela diri








oh.... di manakah keadilan? bukan saya yg wat tuan~~


 abis dah

OK lah..kesian aku tengok muka kucing kat atas tuh...pandai jugak dia berlakon yer?...hehehe


Sekian.

Dikarang oleh kucing Abang Long:

8 Responses so far.

  1. Anonymous says:

    Mana ada keadilan skrang bro...

    Skrang bnyk org bersifatkan penting diri sendiri, suka bermuka muka, pembohong dan yg sewaktu dngannyer...

    B extra careful dngn org2 sebegini...sebab spesis ni takde perasaan biler perbuatan diarg buleh membuat kan seseorg tu ilang punca rezeki...

    Cuma pesan saya...satu punca rezeki org kiter tutup...tuhan akan tutup dua or lebey pintu rezeki kiter kemudian ari...so..berpada pada la menganiaya org ye..

  2. Anonymous says:

    Biler saya terbaca post ni, teringat saya kisah saya di company lama.

    Masa tu saya bekerja di Bank XXX...jumpa jodoh kat sana n kawin...dijanjikan pihak atasan sama ada saya atau isteri akan di transfer ke unit lain bagi mengelakkan bafia, conflict of interest and sewaktu dngan nya...

    Dipendekkan citer...tunggu punyer tunggu....6-8 bulan berlalu xd news...biler ditanyer kat management, alasan kurang staff, so saya tak keberatan la 'membantu' unit ni...(since no issue).

    Sampai isteri saya mengandungkan anak pertama, still no news....biler ditanyer HR baru saya tau..HR actually ada 2 unit yg nkkan saya cuma unit saya yg holdkan request transfer saya...biler ditanyer kat unit saya balik...alasan kekurangan staff...biler ditanyer what is the company policy to have husband n wife in same department, HR sendiri yg incharge unit saya tak reti nk jawab walhal jawapan tu saya dah tau awal...cuma nk test.

    From time to time, saya mula memberontak..mana taknyer kurang jek staff saya atau isteri terpaksa ganti org yg hiland, mia, mc and mcm2 jadah lg.

    Keje saya buat...no issue...dlm 60 ppl kat unit tu saya dlm kategory top 3 senior exec...kalau nk hold saya, then promote me..ni junior saya leh panjat saya tp tak reti buat keje (kepada kawan2 yg terbaca n termasok dlm category tak reti buat keje tu...i tak ckp sorry coz tis is the fact, ;)

    Dipendekkan citer masa tu bulan puasa...my wife tinggal sebulan jek lagi nk deliver..saya dapat tau HR complaint to my unit sebab berkaitan menyalah gunakan kuasa dlm contract pekerja...takut dngn amaran HR dari HQ, unit saya mula menggelabah..

    So nk memudahkan masalah diarg...management unit saya mengatakan either husband or wife kene resign...mak ai...kalau nk buat camni bgtau la awal awal..takkan sampai nk tunggu wife saya nk bersalin then bg jawapan mcm ni...masa tu tuhan jek tau how me n my wife felt.

    thanks to god...kawan yg lama saya tak contact hampir 3 tahun tiba2 call ckp dia ada keje kosong...so i ckp...u arrange my wife masok tat company dulu...which far more better in term of salary and benefit...so theres go my wife to new company, even my wife mengandung this company still want my wife maybe rezeki anak, or maybe my wife memang capable buat keje.

    Saya memang taknk dajal org but since org dajal kat kiter why not...so what i did was...i told my wife to resign 24 hours notice and if bank XXX ask to pay..i will pay..true enuf...they tried to ugut my wife but tak berjaya coz dia tau if my wife kuar naya due my wife is the only person handling priority customer.

    The management can't do anything to my wife coz i told them if u ask my wife to pay the penalty for leaving the company, i can pay but in the same time i bring it to labour law and bank negara since i have the contact i will say 2 things,....melanggar policy company and melanggar policy hak pekeje.

    :) well my wife is in safe zone n i know after that i will be the victim....even when my wife left the company, still call my wife or me abt the job task sebab org bru yg ganti tak reti buat keje..

    Then of course management not happy towards me n tried to find mistakes from me...xpe...coz masa tu i dah mula kedekut ilmu..

    Time passes by..time still by my side where by another bank offered me with better offer..I left without no regret..deep in my heart those who involve giving one hell of an experience to me, i still forgive them...but i wont forget coz if i forget, i wont learn anything from the bad experience....

    Thanks to this post,...saya agak lega sedikit meluahkan kisah silam saya....supaya sapa sapa yg baca...sila tahu sikit sebnyk tentang labour law untok self protection....kerana skrang ni kaki putar alam ramai....n spesis ni payah nk mati heheheheh...so berhati hati la ye...

    GOD have plan for each one of us...even sumtimes things turn out to be bad or worst..in the end insyalah..we get the best out of it.

    Brother Long...thanks to u..(in many ways i have learn self improvement from this person...)

    Cheers(teh tarik)

  3. Thanx anonymous for commenting...

    Mak ai..panjang gler..betul la kata ramai orang..orang bank ni suka menulis panjang-panjang...hehehe

  4. alahaii..comelnya kucing tu, brg pon comel

    kedua-duanya saudara punya ke?

  5. adie says:

    seb baik kucing tu tak makan burung tu.hee..

    mak aii panjangnye komen.nice sharing.

  6. Salam meowwmania...thanx for the comment..Itu gambar2 dapat dari e-mail bukan saya punya..memang comel2..kucing kat bawah tu pun comel gak cuma nampak ngantuk cam tuan dia gak...hehehe

  7. Salam Mr PenyuBiru...thanx for the comment. Kalau kucing tu mkn burung tuh aku ingat bukan gambar dlm sangkar kucing tu tapi gambar kucing tu kena panggang...hehehe.

    Betul, memang panjang gler komen si anonymous tuh..ngalahkan artikel aku la pulak...kwang3

My Pings and Backlinks
Blogged.my Free Auto Backlinks From 1Malaysia Free Auto Malaysia Backlinks
Free SEO Tools My Ping in TotalPing.com