Tuesday, June 29, 2010

Speed up your blog

4 comments
 
Salam,

Anda telah timbang berat blog anda? Berapa berat? Sama berat dengan berat anda? Hahaha...

Ada beberapa pendapat yang mengatakan berat blog secara relatifnya akan memberi impak kepada kepantasan blog anda untuk "loads".

Walaubagaimanapun, aku berpendapat elemen berat tersebut mungkin bukanlah faktor utama blog anda lambat untuk "load".

Ada beberapa website yang menyediakan perkhidmatan untuk menimbang berat blog anda dan anda boleh mencarinya dengan mudah di "search engine".

Kalau anda inginkan yang paling mudah difahami dan digunakan, pergi sahaja ke blog berbahasa Melayu http://khairulzamri.blogspot.com/2010/06/timbang-berat-blog.html dan periksalah saiz blog anda serta kelajuan page loadnya.

Aku telahpun menggunakan tool yang "Kazen" masukkan di dalam blognya (seperti yang tertera di atas) untuk menimbang berat 2 buah blog aku iaitu blog lama aku http://www.abanglongonline.com dan blog ini http://abanglongonline.blogspot.com dan hasilnyer adalah seperti berikut:

Domain
name
Size Load
time
Avg
speed per KB
http://abanglongonline.blogspot.com 162.55
KB
0.29
seconds
0
seconds
http://www.abanglongonline.com 60.57
KB
2.85
seconds
0.05
seconds

Jika anda perhatikan, saiz blog baru aku ialah 162.55 kb tetapi load time cuma 0.29 saat manakala blog lama aku pula saiznya cuma 60.57 kb tetapi load time 2.85 saat iaitu berganda-ganda lama masanya untuk load berbanding blog baru ini.

Apa yang aku musykil ialah, kenapa load time blog lama aku lebih sedangkan saiznya lebih separuh kurang dari blog baru aku itu? Sebab itu, aku berpendapat, saiz sesuatu blog bukanlah faktor utama untuk mengetahui sama ada blog anda pantas untuk load atau tidak.

Ada faktor-faktor lain?

Ada beberapa faktor lain lagi yang perlu kita tahu yang boleh menyebabkan blog atau website kita lambat untuk load.

Salah satunya ialah imej-imej atau gambar-gambar yang kita upload ke dalam blog. jika gambar-gambar tersebut besar saiz bitnya maka sudah tentu memberi impak kepada blog kita. jadi, untuk memastikan gambar-gambar yang ingin kita muatkan ke dalam blog kita tidak terlalu mengganggu pag load, kita perlu mengurangkan saiznya. Walaubagaimanapun, pengurangan saiz gambar-gambar tersebut mungkin mengakibatkan kualitinya terjejas. Cara terbaik ialah dengan mengoptimumkan gambar-gambar tersebut sebelum diupload ke dalam blog.

Di bawah ini aku paparkan 2 buah website yang boleh anda gunakan untuk membuat gambar-gambar anda optimum. Cuma klik pada salah satu laman web yang anda suka dan website tersebut akan dipaparkan di bawahnya (dalam kotak).





((Web Resizer)) ((Image Optimizer))





Apakah lagi elemen-elemen yang menyebabkan blog anda lambat untuk load?

Aku tidak berapa arif tentang ini dan aku juga sedang mengkaji blog-blog aku untuk mencari punca-punca kenapa lambat untuk load. Oleh itu marilah kita sama-sama mengkaji...hehehe.

Untuk membantu kajian anda, aku paparkan di sini satu lagi website yang boleh digunakan untuk membantu usaha kita itu. Aku cadangkan anda guna "Web Page Analyzer" kerana result yang website itu tunjukkan memang banyak detailnya.





So, selamat mencuba dan mengkaji...hehehe.


Sekian.

4 Responses so far.

  1. wahh nak timbang gak lah ngee~

  2. Timbang jangan tak timbang. Don't worry...dacing tak berat sebelah punya...hehehe

  3. da timbang..tp mcm pelik..nak kate ade gmbr..tade pon letak..gmbr kat entri ada mempengaruhi jugak ke?huhu

  4. Nadeafu Chan..thanx sudi komen. Gambar kat entry memang ada effect kat berat...lebih2 lg kalau dalam satu page tu ada bnyk entry contohnya 15..

    Berat tak semestinya berpunca dr gambar shj..kalau bnyk scripts pun blog boleh jd berat

My Pings and Backlinks
Blogged.my Free Auto Backlinks From 1Malaysia Free Auto Malaysia Backlinks
Free SEO Tools My Ping in TotalPing.com