Saturday, April 2, 2011

I'm healthy

6 comments
 
Salam...

Bagaimana kesihatan anda hari ini? Sihat? Alhamdulillah...aku pun sihat juga, malah rasa lebih sihat berbanding aku di masa lalu. Demam? Selsema? Meh sini meh...minum Jus Manggis Shamelin, insyaAllah cepat sihatnya ..opps!..promosi sket yer?...hehehe

Bagaimana keadaan aku di masa lalu?

Jika mengambil kira ketinggian aku cuma 168cm dan berat badan aku ialah 85kg sudah tentulah aku dikategorikan sebagai seorang yang obes (gemuk). Perutku juga buncit dan lebih ketara selepas makan...hehehe.



Tapi itu dulu...

Sekarang?

Sekarang berat badan aku 65kg. Perut buncitku juga telah tiada. Jumlah 20kg yang susut itu benar-benar memberikan perbezaan fizikal yang ketara kepada susuk tubuh aku. Jika dahulu aku memakai seluar jeans bersaiz 36 sekarang perlu seluar bersaiz 32. Itupun aku merasakan masih longgar dan terpaksa menjerutnya dengan talipinggang.


Seperti yang pernah aku coretkan sebelum ini, aku tidak melakukan crash diet untuk kurus sebegini. Biarpun pernah juga mengambil Jus Mate 5 dan menggunakan portable sauna tetapi masih juga gagal menurunkan dan mengekalkan berat badan aku ke angka yang aku inginkan. Malah adakalanya seperti yo-yo turun naik di antara 75kg ke 85kg.

Sehinggalah aku ditemukan dengan Jus Manggis Shamelin. Walaubagaimanapun, aku tidaklah ingin menyatakan bahawa Jus Manggis tersebut yang menurunkan berat badan aku 100% walaupun terdapat unsur-unsur bahan yang boleh membantu menurunkan berat badan di dalamnya  Yang pasti, berat badan aku susut dengan ketara kerana aku rajin bersenam! In fact, aku berjaya menurunkan berat badan dari 75kg dan mengekalkannya di angka 65kg hanya dalam tempoh sebulan!


"Betul ke engkau bersenam bro? Engkau tu semput. Baru lari beberapa meter dah nak pitam."

Betul laa. Selepas aku amalkan meminum Jus Manggis Shamelin tu, semput aku semakin berkurangan. Malah aku boleh "brisk walking" dan berjogging sejauh 5km hanya selepas 3 hari.

"So, engkau dah kurus sekarang ni. Ada masalah ke bro?"

Sebenarnya, bukanlah masalah cuma aku agak risau.

Risau?

Setiap kali aku berjumpa kawan-kawan lama aku, masing-masing bertanya samada aku sakit. Ada juga yang lebih spesifik bertanya samada aku mengidap penyakit kencing manis kerana badan aku yang jauh lebih kurus daripada dahulu. Malah, jiran aku (selang beberapa rumah) juga pernah mengutarakan soalan yang sama.

Sebagai contoh, dua hari lepas aku telah pergi ke Menara Maybank dan sudah tentulah aku berjumpa ramai kawan-kawan aku di sana. "Jenuh" juga aku menjawab soalan yang sama.

Memang budaya kita suka bertanyakan khabar dan kesihatan rakan-rakan kita tetapi adakalanya cara bertanya itu agak menjurus kepada sesuatu yang negatif. Maksud aku, apalah salahnya sekadar bertanya seperti "Adakah engkau sihat" ataupun "Engkau nampak kurus, engkau sihat tak?" Dan dengan mudahnya aku akan menjawab.."Alhamdulillah, sihat wal-afiat".

Walaubagaimanapun, soalan yang ditanya ialah "Engkau sakit ke?" atau "Engkau ada penyakit kencing manis ke?"...ish..ish..ish. Bayangkanlah jika dalam satu hari tu 40 orang bertanyakan soalan yang sama. Dikhuatiri pula ianya menjadi satu doa!

Jadi, aku ingin reiterate di sini bahawa aku memang telah kurus dan sihat wal-afiat.



Sekian.

6 Responses so far.

  1. Jebon says:

    Salam Long...memang jauh bebenor bezanya..tu ramai kengkawan kita yg terkejut tengok engkau

  2. Anonymous says:

    Exercise ye...bnyk sngt exercise tu...

  3. Jus Manggis Shamelin tu untuk turunkan berat badan je ek? klaw nak naekkan berat badan camne plak? HUHU


    MySuaraBlog: Rambut oh Rambut

  4. Salam Jebon...thanx sudi komen. Susah juga kalau kurus mengejut ni yer?

    Salam Anonymous...thanx sudi komen. Nak sihat, kena la bnykkan exercise.

    Salam ZWAN SABRI...thanx sudi komen. Jus Manggis tu bukan utk turunkan berat badan la..ianya sumber terbaik utk xanthone antioksida yg baik utk kesihatan..cubalah..mungkin ia dpt membantu utk mendapatkan berat badan yg ideal and tidak la terlalu kurus

  5. salam.

    banyak susut tu .. pinggang saya sekarang 38 inci. kalau kurus kena beli seluar baru. biar jerlah .. asalkan sihat.

    terima kasih kerana sudi follow dan tinggalkan jejak.

  6. Salam Al-lavendari...thanx sudi komen. Terfikir jugak akan kos untuk membeli seluar-seluar baru tetapi rasanya kos itu tidak mengapa asalkan badan rasa lebih ringan dan sihat. Sebelum ini berat badan banyak impak pada lutut dan kaki.

My Pings and Backlinks
Blogged.my Free Auto Backlinks From 1Malaysia Free Auto Malaysia Backlinks
Free SEO Tools My Ping in TotalPing.com