Saturday, April 9, 2011

How to Create scrolling widget

4 comments
 
Salam...

Adakah anda mengalami masalah sepertimana yang aku alami? Aku ingin meletakkan Banners yang banyak ke dalam sidebar blog aku dan juga meletakkan seberapa banyak blog List ke tempat yang sama. Masalahnya, blog aku akan jauh memanjang ke bawah jika aku muatkan kesemua atau keseluruhan Banners atau blog-blog tersebut.

Penat juga aku melayari internet mencari cara yang sesuai untuk blog aku ini dan kepenatan itu agak berbaloi juga akhirnya.


Kepada anda yang telahpun tahu bagaimana caranya, anggap sahaja entry ini sebagai refresher post atau tinggalkan sahaja dan baca artikel lain. Kepada anda yang masih belum tahu caranya khasnya kepada rakan blogger yang khusus memintaku mengajarkan caranya, aku harap maklumat yang aku paparkan di sini memberi manafaat kepada anda.

Di bawah ini aku paparkan widget aku yang bertajuk "ARTIKEL MENARIK" tanpa scrolling function:






Untuk menjadikan widget di atas mempunyai scrolling function, aku perlu membuat sedikit penambahan di bahagian HTML blog aku ini.

Caranya:

  1. Pergi dan login ke Dashboard Blogger (draft.blogger.com)
  2. Klik Design dan tick Edit HTML. Pastikan anda juga tick kotak untuk expand HTML
  3. Cari (menggunakan Control + F) perkataan yang mewakili widget Blog list anda. Untuk contoh aku ini, aku cari perkataan Artikel Menarik.
  4. Masukkan text yang berwarna merah.


<b:widget id='HTML5' locked='false' title='Artikel menarik' type='HTML'>
<b:includable id='main'>
<!-- only display title if it's non-empty -->
<b:if cond='data:title != &quot;&quot;'>
<h2 class='title'><data:title/></h2>
</b:if>
<div class='widget-content'>
<div style='height:440px;overflow:auto'>
<data:content/>
</div>
</div>
<b:include name='quickedit'/>
</b:includable>
</b:widget>


Hasilnya adalah seperti di bawah:





Aku harap simple post ini berguna kepada anda. Jika sebelum ini anda hanya boleh memaparkan beberapa blog kegemaran, tetapi selepas ini, bolehlah anda meletakkan semua blog-blog yang anda follow ke dalam Blog List yang anda telah buat.




Sekian.

4 Responses so far.

  1. Ferfarfer says:

    waaa tlg buatkan kat belog sy buleh? add sy kat fb -mish glory, pastu nti sy bg pasword belog sy. sy xreti lah nak wat sndiri. nti msti xjadik

  2. Salam Ferra...masalahnya, FB Abg Long dah deactivate..kalau nak leh la hantar e-mail kat suhai68@gmail.com

  3. saya dh try buat..tp tak jadi...huhu

  4. Salam Sha Humaira..mungkin ada silap mana2 kut? Make sure xde code yg tertinggal..esp yg tutup div tu

My Pings and Backlinks
Blogged.my Free Auto Backlinks From 1Malaysia Free Auto Malaysia Backlinks
Free SEO Tools My Ping in TotalPing.com