Saturday, August 27, 2011

Kekurangan Air Di Dalam Badan

1 comments
 
Salam...

Selain dari rasa lapar, ketika berpuasa, kita juga pastinya akan merasa dahaga kerana tidak minum. Tubuh kita pula memerlukan sekurang-kurangnya 8 gelas air dalam sehari. Dehydration mudah berlaku khasnya bagi kita yang bekerja di pejabat yang memasang alat penghawa dingin yang kuat. Memanglah sejuk tetapi pada masa yang sama bendalir di dalam tubuh disedut. Akibat dari dehydration (kekurangan cecair dalam badan), bukan sahaja kita akan berasa dahaga, malah kita mungkin akan mengalami beberapa symptom yang kebiasaannya berpunca daripada itu.


Sepatutnya entry ini aku buat di awal Ramadhan tempohari. Biasalah, kadang-kadang idea untuk menulis lambat tiba atau hanya datang apabila berlakunya sesuatu.

Di antara symptom yang sering terjadi akibat kekurangan air ialah batuk kering yang memeritkan dan sakit tekak yang mungkin membawa kepada tonsillitis khasnya kepada para perokok tegar seperti aku. Symptom ini sering berlaku kepada aku dan untuk mengurangkan atau mungkin menyembuhkannya aku menyediakan aiskrim (bukan aiskrim Malaysia) sebagai bekalan. So far, ianya berkesan mengurangkan tahap keperitan kerongkong aku.

Symtom lainnya akibat kekurangan bendalir di dalam tubuh ialah kita akan mudah rasa mengantuk. Menurut beberapa kajian kesihatan, akibat kekurangan air, darah akan menjadi lebih likat dan melambatkan proses pembawaan oksigen ke otak. Akibatnya, kita akan mudah rasa mengantuk walaupun pada malam harinya kita telahpun cukup tidur. (Inilah jawapan kepada soalan aku di entry yang lepas di SINI).


Manakala symptom yang sering menimbulkan kegembiraan sementara bagi sesetengah orang adalah penurunan berat badan. Penurunan berat badan ketika berpuasa secara relatifnya berpunca daripada kehilangan bendalir di dalam tubuh. Oleh itu, tidak hairanlah jika berat badan yang susut tersebut diperolehi kembali hanya beberapa hari selepas menyambut Hari Raya.

Kenapakah perkara ini seringkali terjadi sedangkan kita semestinya akan minum air ketika berbuka?

Memang kita akan minum air ketika berbuka, tetapi adakah kuantiti air yang kita minum itu mencukupi untuk menampung kekurangannya (iaitu 8 gelas sehari)?

Adakah kita berupaya untuk minum air sebanyak itu ketika berbuka?

Semestinya tidak. Kita sepatutnya mengulang meminum air sehinggalah ke waktu bersahur, tetapi oleh kerana semasa berbuka perut kita telah diisi dengan makanan lainnya, minum air yang banyak agak berat untuk dilakukan kerana mungkin akibat perut yang kekenyangan.


Islam telah mengajar kita untuk memperuntukkan 1/3 untuk makanan, 1/3 untuk air dan 1/3 lagi untuk pernafasan tetapi apa yang sering berlaku ialah 2/3 kita isi dengan makanan manakala bakinya untuk air dan nafas. Jika terlebih minum air maka tercungaplah kita untuk mendapatkan oksigen. Akibatnya, kita akan mengurangkan kuantiti air untuk kita mudah bernafas. Begitulah indahnya Islam yang mengajar kita banyak perkara hatta mencakupi soal-soal pembahagian makanan pejal, air dan pernafasan tetapi kita pula yang sering terlupa akibat desakan nafsu.

Oleh itu, marilah kita sama-sama menjaga minum kita agar badan kita sentiasa memiliki air yang mencukupi setiap masa walaupun kita berpuasa.

Boleh ke? Entahlah...akupun rasa berat juga...ish3.




Sekian.

One Response so far.

  1. Salam;
    betul tu..selain disebut diatas akibat kekurangan cecair dlm badan kita mudah diserang "renjatan" dlm tubuh badan jika lewat diberi rawatan boleh membawa maut atau strok.

My Pings and Backlinks
Blogged.my Free Auto Backlinks From 1Malaysia Free Auto Malaysia Backlinks
Free SEO Tools My Ping in TotalPing.com