Wednesday, August 3, 2011

Menganiaya Pekerja?

3 comments
 
Salam...

Beberapa hari ini kita dipaparkan dengan berita tentang para pekerja yang diberhentikan atau dipaksa cuti tanpa gaji oleh majikan sedangkan mereka memerlukan sumber kewangan untuk menyambut hari Lebaran yang bakal tiba. Terasa marah dan sedih melihat nasib mereka yang teraniaya tetapi marah dan sedih itu sudah tentulah tidak berupaya untuk membantu mereka.


Kenapa ini berlaku? Tiada belas kasihankah pihak majikan yang terlibat itu?

Untuk contoh kisah pekerja teraniaya tersebut, anda boleh baca Harian Metro - 380 Pekerja Tidak Setuju. Berita di TV juga ada memaparkan kisah 20 orang pemandu bas ekspress yang diberhentikan kerja dengan serentak atas alasan yang pada anggapan mereka tidak munasabah.

Aku bukanlah ingin mempertikaikan tentang hak dan kuasa yang dimiliki oleh majikan samada untuk mengambil atau memberhentikan seseorang pekerja, cuma ingin mengetahui apakah tujuan utama pemberhentian kerja tersebut. Adakah ianya dilakukan atas niat menyelamatkan syarikat yang menghadapi masalah kewangan ataupun hanya semata-mata ingin menyusahkan atau menganiaya pekerja mereka?

Sebagai satu contoh, seorang rakanku telah tidak disambung kontrak pekerjaannya baru-baru ini. Penamatan kontrak mengikut tarikh matangnya (expiry date) memanglah sesuatu yang biasa, walaubagaimanapun, pada pendapat aku, setiap kontrak terutamanya yang melibatkan perkhidmatan kebiasaannya diwujudkan elemen pemberian notis dari 1 hingga 3 bulan sebelum tarikh tamat kontrak tersebut dan termaktub di dalam perjanjian atau kontrak. Manakala rakanku tersebut hanya diberitahu akan kontrak pekerjaan beliau yang tidak akan disambung kurang seminggu dari tarikh tamatnya.

"Bayangkan la bang, saya ni seorang Pengurus. Bukan senang untuk mencari pekerjaan yang sama taraf dalam tempoh yang singkat. Kalau saya ini sekadar kerani, mungkin lebih mudah untuk mencari kerja lain dan lebih mudah pula syarikat lain untuk mengambil saya bekerja."

Aku setuju dengan beliau kerana kebiasaannya jawatan Pengurus memerlukan pertimbangan khusus Pengurusan Atasan syarikat dan keputusan untuk mengambil seseorang bekerja sebagai Pengurus akan mengambil masa yang lebih lama berbanding jawatan-jawatan yang lebih rendah. Jika beliau memohon jawatan kerani pula, sudah tentu syarikat yang menerima permohonan beliau akan berasa pelik kenapa seorang Pengurus tiba-tiba memohon untuk menjadi seorang kerani (misalnya).

"Apalah salahnya kalau syarikat memberitahu saya lebih awal sekurang-kurang sebulan sebelum tarikh tamat kontrak supaya saya lebih bersedia. Ini tidak, lagi 4 hari kontrak expired baru hendak beritahu kontrak takkan disambung. Pampasan satu sen saya tak dapat. Memang big bos tu sengaja ingin menganiaya saya!"

Kesiannya. Jadi, sempat ke awak handover kerja kepada bakal pengganti di situ?

"Memang tak sempat. Kalau sempatpun saya takkan handover properly. Sekarang ni, selepas saya dah tak de kat situ, diorang masih cuba untuk mintak tolong dari saya. Ada juga rasa kesian, tapi bila fikir yang syarikat langsung tak de rasa kesian kat saya, buat apa saya susah payah untuk membantu?"

Habis tu, apa yang awak nak buat sekarang?

"Entah la bang. Saya tengah sibuk menghantar borang-borang dan surat mintak kerja di syarikat lain. Saya jangka, mungkin kalau dapat kerja pun selepas Raya nanti. Sekarang ni kebanyakan syarikat agak diam dari mengambil pekerja baru. Jawabnya, Raya ni saya makan telur ayam aje laaa.."

Jangan la mengeluh macam tu. Tak baik. Mungkin boleh cari sumber rezeki lain sementara menunggu mendapat kerja baru.

"Tak tahu la bang. Tengah pening, tension, stress dan bengang ni. Tengah terfikir juga, kalau saya berselisih dengan bekas Big Boss @ mangkuk hayun yang kejam tu mungkin elok juga kalau saya langgar je dia. Saya selalu juga terserempak dengan dia yang sedang berjogging di persekitaran kawasan perumahan di sini."

Ehh!! Jangan macam tu. Kalau buat macam tu juga, awak dengan dia sama sahaja. Sama-sama kejam!

"Sakit hati sangat ni bang. Sekarang ni saya selalu berdoa agar mangkuk hayun tu mendapat kesusahan seumur hidup."

Alamak!..Doa orang teraniaya biasanya atau kemungkinan besar akan dimakbulkan Tuhan. Tetapi, berdoa untuk kesusahan orang lain pun tidak bagus juga dan bukan jalan untuk menyelesaikan masalah.

"Habis tu?"

Apa kata, awak berniaga kecil-kecilan? Sekarang ni bulan Puasa, so awak boleh menjual kuih Raya. Permintaan terhadap kuih Raya pada masa ni memang sangat tinggi.

"Hmmm...OK jugak tuh. Duit untung tu boleh la saya makan daging ayam Raya ni..."

Adoi ai...




Sekian.

3 Responses so far.

  1. mm betul2 teraniaya tu,xpe doa org yg teraniaya dimakbulkan Allah.lebih2 lagi d bulan Ramadan ni.tentu ada hikmah tu.nk suruh berniaga di pasar tu..untung2 dpt pahala sbb bg org mkn.

  2. simpati dengan mereka yang menerima nasib sebegini lebih2 lagi raya sudah dekat. semoga mereka diberikan kekuatan untuk menghadapinya dan juga dimurahkan rezeki. Amin

  3. salam Ramadhan;
    seingat aku dah 2x abang Long buat entri tajuk kwn hilang kerja..aku fikir baik abg buat persatuan..dan aku ahli yg petama..

My Pings and Backlinks
Blogged.my Free Auto Backlinks From 1Malaysia Free Auto Malaysia Backlinks
Free SEO Tools My Ping in TotalPing.com