Thursday, August 11, 2011

Ziarah vs TV di Hari Raya

1 comments
 
Salam...

Baru 11 hari berpuasa, sana sini orang ramai sudah sibuk membeli belah untuk menyambut Hari Raya. Pasar raya dan kompleks beli belah juga sibuk membuat promosi Raya. TV juga semakin banyak memaparkan sinopsis rancangan-rancangan khas atau program-program menarik yang bakal ditayangkan semasa Hari Raya. Jika dilihat kepada sinopsis-sinopsis tersebut, harus ramai yang pasti melekat di hadapan TV sewaktu Hari Raya nanti.


Aku bukanlah berniat untuk menegur atau membantah perancangan pihak-pihak media elektronik tersebut dan kadangkalanya aku juga melekat di hadapan TV jika ada program yang menarik minat aku, cuma, kemeriahan Raya pada pendapat aku semakin pudar jika ramai dari kalangan kita yang melebihkan masa menonton rancangan TV berbanding berziarah.

Ada kemungkinan juga jika melakukan ziarah ke rumah sanak saudara atau jiran tetangga yang memiliki TV, perbualan akan tersekat-sekat akibat pengaruh rancangan menarik yang dipertontonkan di TV yang terpasang.

Pengaruh TV memang cukup besar dalam kehidupan kita hari ini dan tidak mustahil pengaruhnya itu membuatkan kita agak malas untuk berziarah di Hari Raya, lebih-lebih lagi jika terlalu banyak rancangan menarik ditayangkan melalui berbagai-bagai saluran TV (seperti siaran TV Astro misalnya) dan ditayangkan di skrin TV ber"resolusi" tinggi (HD) yang lebih mengujakan.

Pernah dahulu (di waktu Hari Raya), anakku enggan untuk ikut berziarah ke rumah saudara mara kerana ketika itu TV akan menayangkan program yang dia memang sedang tunggu-tunggu. Apabila aku berkeras juga agar dia ikut, ini pula jawapan dia...

"Abah telefon la dulu makcik tu, dia ada TV astro tak kat rumah. Kalau takda adik tak nak ikut."

Untuk menyedapkan hatinya dan memujuk agar ikut sama berziarah, aku menghubungi saudaraku itu bertanya samada beliau ada perkhidmatan astro. Jawapan positif yang diterima membuatkan anakku itu segera ingin ikut sama.

Setibanya di rumah saudaraku itu, anakku dengan segera menuju ke TV dan mencari program yang ingin ditontonnya itu. Malangnya, walaupun astro ada, saluran yang menayangkan program tersebut tidak dilanggan saudaraku.

Selepas itu, seharian anakku itu bermuram dan merajuk. Hanya mahu bersalam dengan orang bila mereka menghulurkan duit raya sahaja...ish3.

Hari Raya yang sepatutnya meriah disambut kanak-kanak menjadi hari yang muram buat anakku kerana hasratnya untuk menonton program TV yang dinanti-nantinya tidak kesampaian...



Sekian.

One Response so far.

  1. Salam Ramadhan;
    inilah penyakitnya sekarang..TV vs ziarah ni..dah lama dah dengar isu ini kejap je lepas abis raya sunyi balik..

    P/S; perasaan juga raya makin tahun makin kurang harmoni dan hilang aura.

My Pings and Backlinks
Blogged.my Free Auto Backlinks From 1Malaysia Free Auto Malaysia Backlinks
Free SEO Tools My Ping in TotalPing.com