Friday, August 26, 2011

Juadah Utama Di Hari Raya

5 comments
 
Salam...

Sedang berada di dalam mood Hari Raya? Begitu juga aku. Dan, bila cerita pasal Hari Raya, perkara pertama yang terlintas selepas bersolat sunat Aidil Fitri ialah menjamu selera dengan juadah yang dibuat khas untuk hari bahagia tersebut.

Apa la Abang Long ni, asyik ingat makan jer?

Bukan ingat makan jer tetapi dah menjadi kebiasaan atau mungkin juga adat di Hari Raya pertama, juadah khas akan dibuat (atau dibeli) untuk dinikmati bersama seisi keluarga. Lagipun, pada hari tersebut (Hari Raya pertama) diharamkan kita untuk berpuasa. So, apa lagi...melantak sakan la kita..huhu.


Bila sebut pasal juadah Hari Raya ni, apakah agaknya juadah yang menjadi kemestian untuk diadakan (samada dibuat sendiri atau dibeli)?

Aku tengah terbayang "Lontong" atau nasi impit yang berlaukkan kuah lodeh dan rendang daging atau ayam. Ayam pulak samada ayam kampung atau ayam pencen...mmmmm.

Mungkin ada yang menyediakan ketupat dan rendang.

Mungkin mesti ada lemang dan juga rendang (errr...rendang lagi?).

Mungkin ada yang masak nasi minyak atau nasi beriani.

Yang lain-lain sebagai sampingan mungkin mee rebus, mee bandung, mee udang, laksa, pasembur, nasi kandar, nasi dagang, ketupat palas, nasi lemak, sate dan bermacam-macam lagi. Wow! Meriah sungguh Hari Raya pertama kita dengan makanan!

Gambar dipinjam dari blog Ogy Si Jemari Seni

Cuma...dalam kita begitu seronok dengan jumlah makanan yang sedap-sedap dan berbagai-bagai, marilah kita renung-renungkan, ingat-ingatkan, bayang-bayangkan saudara-saudara kita yang mungkin sekadar mengisi perut dengan nasi putih berlaukkan kicap dan ikan masin, makan nasi dengan pucuk ubi celur dan kuah kacang, makan ubi kayu rebus dengan kelapa, makan sup tulang hasil pemberian ikhlas sewaktu Hari Raya Korban tempohari, atau hanya sekadar makan kuih Raya pemberian jiran-jiran, ataupun juga sekadar mengalas perut dengan air masak suam.

Termasuklah juga yang hanya mampu makan sisa-sisa makanan yang dibuang orang...isk3.


Dan...mungkin ada yang hanya makan hati berulam jantung...uhuk! uhuk!




Sekian.

5 Responses so far.

  1. Salam patutlah kita tak berlebih-lebihan bilan makan di Raya nanti ingat saudara yang masih susah

  2. Salam CGDRM (ringkaskan coz terlalu panjang)...kita dituntut utk mengawal nafsu makan tidak kira waktunya supaya kita ingat akan orang lain yg lebih susah atau tiada makanan..

  3. Salam raya;
    makan apa yg ada didepan mata..sekadar termampu..

  4. teymmea says:

    replica bags new york her response s1f11j1v38 replica bags and shoes replica bags wholesale mumbai go to this website d5t63d9k22 replica bags forum replica bags new york replica hermes l8o86u7c95 replica bags wholesale mumbai

My Pings and Backlinks
Blogged.my Free Auto Backlinks From 1Malaysia Free Auto Malaysia Backlinks
Free SEO Tools My Ping in TotalPing.com