Thursday, May 20, 2010

Bank Outsources Functions to Third party

3 comments
 
Salam,

Aku terpanggil untuk menulis artikel ini setelah asyik ditanya oleh staff dan ex-staff aku tentang OUTSOURCING. Mungkin mereka baru sahaja membaca Manual dan SOP yang aku tulis tentang Outsourcing of Servicing the Bank's ATM/CDM..hehehe.

Tidak mengapalah. Sekurang-kurangnya mereka ada hati nak membaca Manual atau SOP tersebut.

Di dalam Manual tersebut aku ada menulis
The Bank is allowed to OUTSOURCE certain tasks to a third party given that the functions are not INTEGRAL to or CORE functions of the Bank.

Apakah yang membezakan sesuatu tugasan itu INTEGRAL/CORE atau tidak?

Contoh 1

Apabila kita pergi ke lobi bank dan melihat persekitarannya teramat bersih. Kita seterusnya beranggapan bahawa pekerja-pekerja bank tersebut memang bagus, rajin serta pembersih. Mereka sanggup bertungkus-lumus memastikan bahawa persekitaran lobi sentiasa bersih.

Walhal, apa yang sebenarnya berlaku ialah kawasan lobi bank tersebut dibersihkan oleh pekerja-pekerja dari syarikat luar yang mendapat kontrak menjaga kebersihannya. Pekerja bank hanya melakukan pemantauan agar kerja-kerja tersebut dilaksanakan dengan sempurna.

Berdasarkan kepada cerita di atas, melakukan pembersihan persekitaran lobi bank bukanlah satu INTEGRAL/CORE funtions sebab itu kerja-kerja tersebut telah dikontrakkan kepada syarikat luar. Manakala pihak bank hanya melakukan pemantauan supaya hasil kerja syarikat tersebut berkualiti dan persekitaran lobi dijaga dengan rapi.

Contoh 2

Kita pergi ke bank membawa wang tunai sebanyak $150,000 (ooi!..dasyat tuh). Oleh kerana jumlah yang kita bawa agak besar, kita diarahkan untuk mendeposit di kaunter khas yang di uruskan oleh "Mobile Cashier" sebuah syarikat security. Selepas cashier tersebut mengira wang kita, dia menyerahkan slip deposit kepada Chief cashier bank. Slip tersebut diserahkan pula kepada Teller dan seterusnya akaun kita dikreditkan.

Contoh ini mungkin meleret-leret tetapi mari kita kaji bersama-sama:

Tugas untuk mengira wang tunai yang kita bawa dibuat oleh Mobile Cashier dari sebuah syarikat security dan bukannya staff bank. Walaubagaimanapun tugas untuk memasukkan jumlah deposit ke dalam akaun kita telah dilakukan oleh Teller yang merupakan pekerja bank.

Tugasan untuk mengira wang bukanlah merupakan INTEGRAL/CORE function, manakala tugasan untuk mengkreditkan akaun kita pula ialah INTEGRAL/CORE.

Untuk pemberian tugas mengira wang di atas, ianya tidak boleh dipanggil KONTRAK kerana melibatkan maklumat-maklumat rahsia pelanggan bank (kita lah). Di bawah undang-undang dan akta perbankan (BAFIA), pihak bank tidak boleh memberikan tugasan-tugasan seperti itu kepada pihak ketiga tanpa kelulusan BNM. Sebab itu pemberian tugasan tersebut dipanggil OUTSOURCING dan memerlukan kelulusan BNM.


Amacam? Ada faham?


Kalau tak faham jugak..errr..kena belajar lagi lebih lanjut dengan aku. Syaratnya jangan lupa..ayam golek 3 ekor...hehehe.



Sekian.

3 Responses so far.

  1. Anonymous says:

    Its good to see you practise it in real life and pass the knowledge on to others. Kudos bro! Btw, I like your blog.. very informative.. Keep up the good work!

    Rgs
    Calvin Khor

  2. Thanx Calvin for visiting and commenting in my blog.
    I value whatever comments you give.

  3. asalkan bukan sesuatu yang core dalam day to day bank operation maknanya ia boleh di outsourcekan.. macam tu la kan

My Pings and Backlinks
Blogged.my Free Auto Backlinks From 1Malaysia Free Auto Malaysia Backlinks
Free SEO Tools My Ping in TotalPing.com