Sunday, July 31, 2011

Puasa Yang Yuk?

3 comments
 
Salam...

Sudah bersedia menyambut bulan Ramadhan? Atau, dahpun bersedia menyambut Syawal?..hehe. Ada puasa yang masih belum diganti? Kalau ada, terpaksalah membayar fidyah coz hari ni dah hari sya' dan diharamkan berpuasa.

Ada yang telah berpuasa beberapa hari di bulan syaaban ni...alhamdulillah, banyak pahalanya jika puasa kita diterima Allah. Elok juga berpuasa semasa di bulan syaaban sebagai melatih diri sebelum berpuasa sebulan di bulan Ramadhan nanti. Ada juga yang membuat persediaan dengan makan lebih banyak beberapa hari ini, kononnya untuk lepas geram coz nanti tak boleh makan banyak begitu semasa Ramadhan...ish3.


Ada ke yang dah plan nak makan tengahari kat mana semasa Ramadhan nanti? Makan di tempat tersorok? Membeli makanan di kedai menjual makanan yang juga tersorok? Alahai...janganlah gitu yer?

Bila cerita pasal ponteng puasa ni, teringat aku kepada seorang kawan yang agak liat untuk berpuasa. Bila tiba Ramadhan, selalu melepak di stor di tempat kerja. Bukan tempat untuk tidur tetapi untuk mengunyah makanan, minum-minum dan menghisap rokok.

"Aku boleh tahan tak makan dan tak minum bang, tapi aku tak tahan bila ketagih rokok aku datang. Menggigil tangan aku nih."

Orang lain pun ada juga yang merokok, boleh jer berpuasa. Bila buka nanti balun la rokok tu puas-puas.

"Aku dah cuba tapi selalunya gagal."

Alasan jer tu.

Untuk menghilangkan bau rokok selepas menghisapnya, dia akan memberus gigi dan kumur dengan listerine atau mouth wash. Nak makan gula-gula hacks takut ada orang perasaan bau gula-gula tu pulak..hehe.

Nak makan tak jadi masalah kerana ada orang jual juadah berbuka di hadapan office tu seawal jam 1 petang. Selamba jer dia pergi membeli seperti orang lain seolah-olah makanan yang dibeli itu akan hanya dimakan semasa berbuka tetapi sebenarnya dibalun waktu itu juga. Bila di pejabat, pandai pula buat-buat letih, lapar dan dahaga seperti orang lain yang berpuasa.

Yang tak bestnya bila waktu berbuka, diapun turut sama kelam kabut makan, mengalahkan orang yang berpuasa pula...hehe.

Aku harap anda semua tidak macam tu yer? Sebelum subuh bangun untuk bersahur. Dalam kereta makan dan minum macam breakfast. Tengah hari makan juga secara sorok-sorok. Bila orang berbuka, dia pun berbuka juga. Bila malam pergi ke surau atau masjid untuk melantak "more" dan apa jua juadah yang surau atau masjid sediakan. Tengah malam, makan lagi untuk "supper"...

Bila time Raya, orang lain dah jadi "slim" tapi dia maintain...ish3.

Dah lama juga aku tidak berjumpa dia. Harap-harap dia dah berubah...amin.

Marilah kita sama-sama berazam untuk memperbanyakkan ibadah di bulan Ramadhan yang mulia ini. Di siang hari kita berpuasa, bukan sekadar menahan lapar dan dahaga bahkan juga mengelakkan melakukan sesuatu yang mungkin mengurangkan pahala puasa kita ataupun sesuatu yang boleh menerbitkan dosa. Di malam hari pula kita perbanyakkan solat-solat sunat seperti solat sunat tarawikh (bukannya tawarikh), bertadarus al-Quran dan memperbanyakkan zikir. Mudah-mudahan Ramadhan kali ini Allah melimpahkan keberkatan dan mengampunkan segala dosa-dosa kita semua...amin.

Selamat Berpuasa kepada semua




Sekian.

3 Responses so far.

  1. salam ramadhan;
    klu di S`wak kami panggil "puasa yok,yok balik rumah buka periuk"..bkn itu jar bang Long byk cerita kita dengar nanti semasa bulan ramadhan.ada yg seronok ada pelik dan mcm2 lagi..

  2. Anonymous says:

    [p]You will find ankle span uggs boots for all brief adventures, plus tibia along with knee high taller ugg sheepskin boots boots intended for the occasions the spot where you plan on becoming out in the cool intended for for a longer time . Most manufacturers who design shoes in a similar fashion to genuine UGG boots acknowledge [url=http://www.uggbaileybuttonfboots.co.uk]bailey button ugg boots[/url] that they are imitations and give the brand their own individual logo, often describing them as UGG-like boots/shoes/slippers/etc . These are composed of fine lamb pores and skin consequently that's why they are so easy to [url=http://www.ugg-boots-clearance-outlet.co.uk]ugg boots clearance[/url] carry . Another style of Ugg Boots is the beautiful Women's Lattice [url=http://www.cheap-uggboots-outlet.co.uk]ugg boots outlet sale[/url] Cardy . Setting the benchmark for ideal winter footwear, these boots are really practical [url=http://www.officaluggboots2012.co.uk]cheap offical ugg boots[/url] but not a ridiculous fad that most people will look back onto in ten years and wonder what they were thinking . This is a line that has been all around for around 40 years and has offered up innovative systems and comfort and ease zones for athletes and people that simply wish [url=http://www.uuggbootsale.co.uk]ugg boots sale[/url] to individual an extremely relaxed pair of sneakers for daily use . What are the main features to look for when purchasing a Ugg Boots? UGG Boots 5511 BroomeAlways take a close look at the ones you are going to buy [url=http://www.uggbootfuk.co.uk]ugg boots uk size 5[/url] as sheepskin leather comes in many different grades . This material keeps the feet [url=http://www.uggsaleukclearance.co.uk]ugg sale outlet[/url] dry up.[/p]

  3. Great share, thanks for writing this

My Pings and Backlinks
Blogged.my Free Auto Backlinks From 1Malaysia Free Auto Malaysia Backlinks
Free SEO Tools My Ping in TotalPing.com