Friday, July 15, 2011

Pekerja Teraniaya oleh PMS?

1 comments
 
Salam...

Bagaimanakah perasaan anda jika tanpa anda duga syarikat di mana anda bekerja tiba-tiba meminta anda berhenti bekerja di situ? Atau kontrak anda tidak disambung dan anda hanya diberitahu akan hal itu secara lisan seminggu sebelum tarikh tamat kontrak anda?

Adakah anda akan marah? Sedih? Kecil hati? Hendak mengamuk?

Atau, adakah anda akan rasa gumbira teramat sangat dan terus pergi berkaraoke meluahkan perasaan teruja anda itu?


Apa-apa sekalipun perasaan anda, bertindaklah atau berikanlah reaksi yang professional dan positif.

Coretan aku kali ini mainly berkisar tentang seseorang yang baru sahaja mengetahui tentang kontrak pekerjaan beliau yang tidak disambung tidak sampai seminggu dari tarikh tamatnya dan hanya disampaikan secara lisan.

"Sedih la bang, kenapa bos sanggup buat saya macam ni..."

Apa rasional atau sebab-sebab dia enggan menyambung kontrak kerja awak?

"Katanya, saya tak perform seperti mana kehendak dia. Prestasi kerja saya terlalu teruk."

Terlalu teruk?

"Dia kata macam tu. Kalau ikut markah KPI yang saya dan immediate Supervisor saya dah tandatangani, saya dapat lebih dari 4 mata. Kalau kena moderate sekalipun mungkin final result tak kurang dari 3. Tapi bos tetap kata teruk."

Eh? Markah sebanyak tu bukanlah teruk. Kalau teruk langsung tak ada mata. Bos awak tu faham ke tidak tentang PMS (Performance management System) dan KPI?

"Entahlah. Macamana tu bang?"

Dalam PMS, prestasi pekerja akan dinilai dari urutan angka 0 hingga 5. Mata melebihi angka 4 hingga 5 bermaksud STRETCH atau excellent. Mata 2 hingga 4 bermaksud ACHIEVE TARGET dan kebiasaannya dibahagikan lagi kepada 3 bahagian iaitu melebihi angka 3 hingga 4 dilabel sebagai EXCEED TARGET, mata 3 bermaksud ON TARGET dan angka 2 hingga sebelum 3 bermaksud BELOW TARGET. Angka 1 pula bermaksud THRESHOLD dan last sekali angka 0 bermaksud FAIL.


Jika awak mendapat mata 1 atau THRESHOLD sekalipun, awak masih lagi dikira perform cuma perlu diberi perhatian oleh pihak pengurusan dan kebiasaannya pekerja yang mendapat angka 1 akan diletakkan di dalam program Performance Improvement Plan (PIP) dan diberikan tempoh 3 bulan untuk pekerja tersebut berbuat sesuatu memperbaiki tahap prestasinya.

"Tapi markah saya lebih dari 4 dan kalau dipotong sekalipun tidak akan kurang dari angka 3."

Kalau macam tu, awak sekurang-kurangnya berada di tahap ON TARGET dan bos awak tidak boleh sesuka-hati mengatakan prestasi kerja awak sangat teruk.

"Entahlah bang. Dia ada juga kata saya gagal mencapai target untuk membawa masuk business kepada syarikat."

Itu termasuk di dalam KPI awak ke?

"Tak ada. Bila saya argue, dia kata KPI boleh jadi dalam bentuk verbal dan dia kata dia dah inform saya verbally dahulu."

It doesn't matter verbally atau diberi arahan secara bertulis. Tapi, ada tak awak masukkan arahan tersebut ke dalam borang PMS dan dijadikan sebahagian daripada item KPI?

"Tak ada."

Awak dan bos awak tu tak pernah buat Joint Review ke?

"Apa Joint Review tu?"

Joint Review maknanya awak dan bos awak berbincang dan bersetuju untuk menjadikan sesuatu tugasan menjadi item KPI di dalam borang PMS. Kemudiannya both of you perlu menandatangani borang Joint Review untuk dihantar kepada Jabatan HR.

"Semenjak saya bekerja di syarikat ini dan semenjak ada PMS, tidak pernah sekalipun kami ada Joint Review."

Aduhh!!

"Sekarang ni, kontrak kerja saya dia tak nak sambung. Yang saya sedih sangat tu, kenapa dia cuma beritahu saya (secara lisan) seminggu sebelum kontrak tu expired?"

Kalau ikut Labor Law kita, HR syarikat mesti inform awak secara bertulis selewat-lewatnya sebulan sebelum tarikh tamat kontrak. Kalau tak silap saya, jika awak telah bekerja kurang dari 2 tahun, tempohnya 4 minggu. Kalau lebih 2 tahun tetapi kurang dari 5 tahun, notis pemberhentian kerja selewat-lewatnya 6 minggu manakala kalau dah lebih 5 tahun paling lewat 8 minggu. Kecuali jika ada pengecualian dan tertulis di mana-mana clause di dalam kontrak kerja awak tu.

"Itulah bang. Dalam Employment Agreement ada ditulis selewat-lewatnya sebulan dari tarikh pemberhentian dan notis mestilah secara bertulis. Apa yang saya terima cuma pemberitahuan secara lisan dan seminggu sebelum tarikh tamat kontrak."

Ada apa-apa compensation yang syarikat berjanji untuk bayar awak?

"Bos mengaku gagal untuk inform saya awal dan dia cadangkan kepada HR untuk extend kontrak lagi sebulan sebagai pampasan."

Hah??? Apa punya bengong bos awak tu? Kalau HR pun ikut atau terima arahan dia tu, bermakna HR pun sama-sama bengong!!

"Kenapa pulak bang?"

Failure is on the company yang tidak memberikan notis mengikut tempoh yang telah ditetapkan sepertimana tertakluk dalam kontrak. Sepatutnya, syarikat mesti membayar pampasan kepada awak sebulan gaji sebagai "payment in-lieu of notice" dan bukannya menyuruh awak bekerja sebulan lagi untuk awak mendapatkan wang tersebut.

"Sebab tu sekarang saya tengah fikir untuk mengadu ke Jabatan Buruh pasal kes saya ni."

Saya rasa itu mungkin sia-sia sahaja sebab status employment awak adalah bekerja secara kontrak dan kontrak pula hampir tamat. Tindakan untuk tidak menyambung, memperbaharui atau menamatkan kontrak adalah hak syarikat.

Kecualilah jika awak pekerja permanent dan syarikat memberhentikan awak dengan alasan performance yang tidak bagus maka awak ada rights untuk membawa ke tengah dan challenge tindakan syarikat tersebut. Jika kontrak awak masih panjang lagi tempoh tamatnya, awak juga boleh membuat aduan sekiranya syarikat menamatkan kontrak awak tanpa menunggu tarikh tamatnya kontrak tersebut.

Pampasan yang awak mungkin terima (kalau awak menang tuntutan tersebut) bergantung kepada status pekerjaan awak. Kalau permanent staff, boleh menuntut pampasan kehilangan pekerjaan mungkin sehingga awak pencen atau sehingga tarikh awak diambil bekerja semula. Tetapi jika kontrak, pampasan hanyalah sekadar sehingga tamat tarikh kontrak tersebut.

"Habis tu, apa perlu saya buat bang?"

Saya minta maaf kerana awak perlu menerima hakikat bahawa awak akan kehilangan pekerjaan di syarikat tersebut. Cuma, awak perlu pastikan bahawa syarikat membayar pampasan kepada awak kerana gagal untuk memberikan notis non-renewal mengikut masa yang telah ditetapkan.

"Aduh...teruklah hidup saya macam ni bang. Saya tidak mungkin dapat mencari pekerjaan lain dalam masa yang singkat."

Saya faham perasaan awak. Saya juga berasa sedih. Awak adalah mangsa penganiayaan bos awak sendiri cuma awak tiada rights untuk berbuat apa-apa tentang itu.

Kenapalah masih ada manusia yang sanggup menguburkan sikap perikemanusiaan, suka berbuat penganiayaan dan tidak mahu berfikir akan penderitaan orang lain?




Sekian.

One Response so far.

  1. salam;
    mana2 saja tempat kita kerja di dunia ini memang tak lari dari sikap pilih kasih,berat sebelah,tekanan dan mcm2 lagi..sebagai mangsa kita hanya mampu bersabar.

My Pings and Backlinks
Blogged.my Free Auto Backlinks From 1Malaysia Free Auto Malaysia Backlinks
Free SEO Tools My Ping in TotalPing.com