Saturday, July 9, 2011

Suka Jump To Conclusion?

0 comments
 
Salam...

Petang semalam semasa aku baru tiba di rumah, aku terlihat seekor kucing yang terlompat sana terlompat sini cuba menangkap seekor rama-rama yang terbang, membuatkan aku terpanggil untuk release juga entry yang telah lama di dalam que ini tetapi aku perlulah membuat major editing. Terlalu banyak ayat-ayat yang menjurus kepada mendedahkan keburukan peribadi orang lain yang aku rasa tidak sesuai untuk aku paparkan di sini.


Cerita pasal kucing melompat ke?

Bukan! Tetapi ada kaitan juga dengan melompat iaitu melompat membuat kesimpulan akhir tanpa berfikir panjang kesahihan fakta atau membuat rumusan kurang tepat (mungkin tidak tepat langsung) berdasarkan pembayang-pembayang yang didengar, dilihat dan dibaca sekali imbas. Dalam bahasa omputih dipanggil "Jump to Conclusion".

Tidak elokkah Jump to Conclusion?

Kita bukanlah Tuhan atau sekurang-kurangnya makhluk Tuhan yang boleh menjangka dengan tepat apa yang akan berlaku di masa hadapan. Aku juga rasa belum ada lagi manusia yang telah mencipta mesin merentas masa seperti di dalam movie Back to the Future tu. So, kenapalah ada sesetengah manusia yang suka untuk Jump to Conclusion hanya berlandaskan beberapa pembayang yang mungkin bukan fakta sebenar atau tidak tepat?

Entry ini juga ada kaitan dengan entry aku sebelumnya yang bertajuk Berfikiran Negatif kerana kebiasaannya orang akan fikir yang negatif untuk Jump to Conclusion. Jika berandaian yang baik-baik atau sesuatu yang positif, orang tidak akan melabelnya sebagai Jump to Conclusion tetapi mungkin dilabel sebagai Anticipation.

Bagi aku Berfikiran Negatif dan Jump to Conclusion memang terlalu berkait rapat.

Bayangkan jika anda seorang pengurus dan anda mendapat suatu maklumat yang buruk tentang staff anda, lalu anda merumuskan (Jump to Conclusion) bahawa staff anda itu memang buruk. Ada kemungkinan anda akan membenci staff anda tersebut, enggan memberi markah PMS yang baik, melabel beliau sebagai non-performer, enggan menyokong untuk kenaikan pangkat serta mungkin menyisih dan meletakkan beliau di bahagian ruang pembekuan (cold storage). Anda sebenarnya melakukan penganiayaan!

Begitu juga jika anda seorang staff. Anda mendapat gambaran bahawa bos anda itu seorang yang ego, sombong, bersikap racist (ethnocentric) dan sebagainya. Anda, terus Jump to Conclusion untuk melabel bos anda itu sebagai seorang manusia yang buruk, orang yang bakal menyusahkan hidup anda atau juga orang yang tidak sepatutnya menjadi bos. Anda akan hilang hormat kepada bos anda itu. Anda akan membenci beliau atau juga anda akan berusaha untuk menggulingkan beliau.

Akhirnya. perhubungan di antara pengurus dengan staff menjadi kurang baik dan renggang, team work semakin menghilang, elemen hormat-menghormati semakin pudar dan Jabatan mungkin jadi kucar-kacir akibat kegagalan bekerja-sama.

Sikap Jump to Conclusion bukan sahaja tidak elok dan memberikan impak kurang baik kepada pekerjaan, malah, jika ianya diterapkan pula di dalam institusi rumah tangga berkemungkinan berlakunya pergolakan atau mungkin perceraian.

Orait...aku akan sambung lagi topik ini di lain kali.



Sekian.
My Pings and Backlinks
Blogged.my Free Auto Backlinks From 1Malaysia Free Auto Malaysia Backlinks
Free SEO Tools My Ping in TotalPing.com