Wednesday, August 1, 2012

Handphone mana jadi pilihan?

0 comments
 
Salam...

Pepagi ni aku nak mengarut pasal handphone pulak. Banyak-banyak handphone di pasaran, handphone brand atau jenis yang mana menjadi pilihan anda?


Aku sekarang ini mengguna 2 handphone. Bukan untuk menunjuk-nunjuk tetapi atas dasar tuntutan kerja. Satu khas untuk kerja manakala satu lagi handphone personal yang kadang-kadang terpaksa aku gunakan untuk hal-hal kerja, lebih-lebih lagi jika handphone syarikat aku tu kena bar ...ish3.

Untuk urusan kerja, aku mengguna jenama Blackberry Curve 9360 pemberian syarikat aku. Brand Blackberry yang agak murah tetapi kira OK la berbanding handphone cap "ayam", manakala untuk personal, jenama iPhone 4s.


Canggih...

Handphone Blackberry tu banyak diguna untuk access e-mail syarikat dan BBM. Tak banyak aplikasi BB yang telah aku install sebab khuatir handphone tu bermasalah dan kerja-kerja aku terganggu. Lately, aku lebih banyak berada di luar pejabat, jadi, BB tu memang banyak manafaatnya.

Lain pula iPhone 4s aku tuh. Berlambak aplikasi yang telah aku download dan install khasnya aplikasi "social & communication" untuk berhubung dengan kengkawan secara percuma.


Berlambak juga games. Games? Aku main permainan handphone? Yer...kenapa? Tak percaya? Aku pun manusia jugak yang kadang-kadang merasa bosan, jadi, games kat handphone tu menjadi pengisi masa lapang dan mengurangkan darjah kebosanan aku...hehehe.

Aku memang suka gadget seperti handphone ni. Tengah terfikir juga untuk membeli iPad atau Galaxy Tab. Tapi iPad bukan handphone manakala Galaxy Tab besar bagak untuk dilekapkan di telinga untuk menjawab panggilan (malas nak guna handsfree).


Kalau guna Tab bersaiz 7 inci masih OK lagi, tapi kalau guna yang 10 inci nampak huduh betul! Tu belum masuk cover dia lagi...ish3.

Well...guna jer la apa yang dah sedia ada.

Walaubagaimanapun, selepas berbual-bual dengan seorang owner stesyen minyak yang pernah kena rompak di Nilai awal tahun ni, aku terkesima juga.


Beliau bercerita tentang kepayahan untuk beliau berhubung semasa dihambat perompak. Dalam situasi panik, handphone yang canggih menjadi seperti barang tak berguna (ujar beliau). Secara berseloroh (tetapi meninggalkan bekas di minda aku), beliau menambah, pada masa itulah handphone cap "ayam" menjadi pilihan...hmmm.

Well...bukanlah terniat untuk menukar handphone yang sedia ada kepada brand cap "ayam", tetapi bila ingat apa yang dikata oleh pemilik stesyen minyak tersebut terfikir untuk mendalami ilmu features yang terdapat di handphone aku tu. Kena cari atau create panic button. Kena ada auto dial bila kecemasan. Kena ada shortcut key untuk passcode (password). Kena install aplikasi yang boleh tahu aku di dalam kecemasan dan terus berhubung dengan pihak Polis secepat mungkin (hmmm...ada ke????)...

Errr...camner ek????



Sekian.
My Pings and Backlinks
Blogged.my Free Auto Backlinks From 1Malaysia Free Auto Malaysia Backlinks
Free SEO Tools My Ping in TotalPing.com