Saturday, August 4, 2012

Olympics menjadi alasan tidak berpuasa?

1 comments
 
Salam...

Aku percaya ramai rakan-rakan semua termasuklah aku yang sering mengikuti perkembangan sukan Olympics 2012 sekarang ini. Tidak kiralah jenis sukan apa. Yang pasti apabila wakil Malaysia bertanding ramai yang akan tercongok di depan TV.


Lebih-lebih lagi acara athletics baru sahaja bermula...

"Mana ada Abang Long. Sekarang ni kan bulan Ramadhan, orang sibuk bertarawikh, bertadarus dan memperbanyakkan amal ibadah..."

Habis tu, camner engkau boleh kata suspens tengok Datuk Lee Chong Wei lawan Parupali masa Badminton quarterfinal?

"Aku tengok Youtube...hehehe"

Cheh! Sama la jugak tuh. Aku tak maksudkan abaikan amal ibadah di bulan Ramadhan semata-mata menonton games Olympics secara live. Lebih kepada mengambil tahu atau mengikuti perkembangannya samada melalui TV, radio, internet dan lain-lain media.


Aku bukanlah berniat untuk mengulas keputusan-keputusan perlawanan di Olympics tersebut cuma terdapat beberapa paparan-paparan insiden yang sedikit menimbulkan kekeliruan. Khasnya apabila anak aku berkata..

"Abah, orang tu tak puasa!"

Ohh...dia bukan orang Islam kut?

"Apa pulak. Tu orang Iran la. Bukan ke semua orang Iran tu Islam?"

Errrkkk.....tak reti aku menjawabnya.

Aku bukanlah orang yang pakar tentang hal-hal agama, jadi, bila diajukan soalan sebegitu menggelabah juga mencari jawapannya. Terpaksalah aku memberikan penerangan secara am iaitu mereka itu musafir dan dibolehkan berbuka puasa tetapi apa-apapun jika mereka meneruskan puasa adalah lebih baik.

"Alaaaaa...kalau setakat memanah tu bukannya penat sangat. Lagipun, kat London tu sejuk bukannya panas macam kat sini kan?"

Bijak anak aku tu memberi hujjah..dan aku terus menukar topik perbualan...hehehe.

Betul jugak tuh..

Cuma terfikir...kenapa orang tersebut minum secara terang-terangan. Cuba la sorok-sorok sedikit. Bukan ke  seluruh dunia sedang menonton aksi dia?...hmmmm


Kepada yang berada di Malaysia dan seronok menonton games di Olympics 2012, jangan la pula memberi alasan penat menonton hingga tak larat nak puasa.. hehehe.



Sekian

One Response so far.

  1. salam;
    aku ada tengok aksi atlit minum masa memanah,entahlah susah nak kata.

My Pings and Backlinks
Blogged.my Free Auto Backlinks From 1Malaysia Free Auto Malaysia Backlinks
Free SEO Tools My Ping in TotalPing.com