Tuesday, August 14, 2012

Berbaktilah kepada ibu dan bapa

3 comments
 
Salam...

Apa khabar? Bagaimana persiapan anda untuk menyambut Hari Raya? Balik kampung? Eloklah tu, dapat menyambut Aidil fitri bersama-sama ibu dan bapa serta adik-beradik yang lain. Bagi yang telah kehilangan mereka (ibu dan bapa), elok juga menziarahi pusara mereka dan sedekahkan al-Fatihah sebanyak mungkin.

Bagi mereka yang terpaksa bertugas di Hari Raya, janganlah terlalu bersedih. Kunjungilah mereka setelah selesai tugasan. Raya kan sebulan? Apa-apapun jangan lupa menghubungi mereka melalui telefon...

Bila berjumpa, jangan lupa cium tangan mereka dan pintalah ampun dan maaf dengan sungguh-sungguh.


Tapi...kenapa perlu menunggu Hari Raya baru berbuat demikian?

Meh, aku nak kongsi satu cerita...

Pakcik ni dahulunya orang susah. Tiada pelajaran (sekolah tak habis). Dia cuba mengubah nasib diri dengan berniaga secara kecil-kecilan. Walaubagaimanapun, duit yang dia dapat hasil berniaga tak pernah lekat. Ada sahaja perbelanjaan yang perlu dibuat. Bertahun-tahun berniaga tak pernah jadi senang. Hutang pula keliling pinggang...mungkin kerana kecewa dengan kehidupannya, dia menjadi malas untuk meneruskan berniaga, Cuba pula makan gaji. Lain pula jadinya. Asyik ditindas dan gaji yang diterima tidak setimpal dengan kudrat yang dicurahkan. Hidup makin teruk...dikejar pemberi hutang..diugut...pernah terfikir untuk menamatkan riwayat diri....!

Suatu hari, ketika di surau..ketika menangis meratapi kesusahan diri..dia didatangi seseorang yang dia tidak kenal...lelaki tersebut menyapa dan menasihatinya..."ada satu kewajipan yang engkau telah lupa dan gagal untuk lakukan..kegagalan yang menyebabkan hidup engkau jadi susah begini..." dan lelaki tersebut pun beredar...

Termanggu dengan ucapan lelaki tersebut dia mula berfikir dan mencari maksud yang diungkapan. Kewajipan apa yang dia telah lupa? Apa yang dia gagal lakukan?

Tiba-tiba dia terlihat seekor kucing betina sedang menyusukan anaknya. Kucing tersebut kurus kering... tetapi anak-anaknya kelihatan gebu dan sihat.. mata kucing tersebut memandangnya seolah-olah meminta belas ihsan (mahukan makanan)...pandangan yang sayu hingga menyebabkan dia menitiskan air mata.. walau dalam kepayahan..walau sendiri kelaparan..si ibu kucing tetap melunaskan tanggungjawab memberi makanan kepada anak-anaknya....


dan...pada ketika itu lah...dia teringat kepada emaknya yang sedang sakit di kampung...

Tanpa menunggu masa...dia bergegas pulang ke kampung. Bila tiba dan berjumpa...memeluk, meminta ampun sambil berjujuran air mata...semenjak itulah dia menjaga emaknya yang sakit tersebut hinggalah tiba hayatnya...

Bermula dari detik itulah...hidupnya mula berubah...perniagaan menjadi semakin maju..tiada lagi hutang..malah dapat pula mengerjakan haji termasuk haji untuk arwah emaknya...

Setiap kali bercerita kisah ini, air mata tak henti-henti mencurah...

dan...yang aku pasti...berpuluh-puluh ekor kucing ada di rumahnya...hmmmm
..
..
..
..
..
..
..

dan...setiap kali aku teringat cerita ini, hati aku sayu dan teringat pada emak dan ayah aku di kampung..

Masa untuk menelefon mereka...isk3..




Sekian.

3 Responses so far.

  1. azizah :) says:

    sedihnya... tu la jangan lupa jasa kedua orang tuamu selagi dia hidup kan..tgk.. bila dia jaga mak dia rezeki melimpah ruah.. oleh itu..pulanglah ke kampung tak dpt pulang kampung.. telefon la utk tanya khabar!


    selamat hari raya abglong :)

  2. Selamat Hari Raya Jijah

  3. Mia Liana says:

    sayang sangat kat kedua ibu bapa... hari sabtu ni baru balik kampung weeeee

    kalau rindu call ataupun skype... heheheh

My Pings and Backlinks
Blogged.my Free Auto Backlinks From 1Malaysia Free Auto Malaysia Backlinks
Free SEO Tools My Ping in TotalPing.com