Tuesday, August 7, 2012

Tak faham orang berkias?

1 comments
 
Salam...

Masih berkisar tentang topik wirid atau zikir orang moden yang aku post semalam. Bagi anda yang belum membacanya dan ingin tahu tentang apa, boleh klik di SINI.

Walaupun komen yang diterima di ruangan "komen" hanya 1 tetapi aku menerima beberapa e-mail berkenaannya. Mungkin mereka tidak mahu komen-komen mereka dibaca oleh orang lain selain aku. Aku tertarik dan asyik tersenyum apabila membaca salah satu dari e-mail yang aku telah terima di mana si penghantar seolah-olah tidak puas hati dengan isi-kandung post aku tersebut...


Beliau menulis...

"Kami bukan berwirid laaa.. kami cuma memberikan sokongan moral kepada Datuk LCW supaya dia boleh menang dan sekaligus mencipta sejarah".

Sebelum tu...aku ingin meminta maaf kepada si penulis kerana terlebih senyum (ketawa la tu) selepas membaca e-mail beliau.

Sebenarnya, pakcik di surau tersebut sekadar berkias.

Bukankah sewaktu perlawanan badminton di antara Datuk LCW dan LD tersebut serentak dengan waktu Isya' dan kemudiannya disusuli solat Tarawikh? Mungkin beliau sekadar mengeluh atau bertanya secara berkias yang mana lebih penting kejayaan akhirat atau kejayaan dunia Datuk LCW hinggakan ramai warga Islam yang melewatkan atau menangguhkan solat-solat tersebut (walaupun tidak sampai mengabaikan).

Yang membuatkan aku tersenyum ialah bukannya tentang isu tersebut tetapi lebih kepada pemahaman atau kefahaman sesetengah orang kita (khasnya Melayu) yang semakin berkurangan apabila mentafsir ayat-ayat berbentuk kiasan.

Mungkin betul juga kata ramai rakan-rakan, orang sekarang lebih "straight to the point" dan tidak berapa gemar cakap berkias tidak seperti orang dulu-dulu.



Hmmmmmm...



Sekian.

One Response so far.

  1. salam sukses gan, bagi2 motivasi .,
    Pikiran yang positiv dan tindakan yang positiv akan membawamu pada hasil yang positiv.,.
    ditunggu kunjungan baliknya gan .,.

My Pings and Backlinks
Blogged.my Free Auto Backlinks From 1Malaysia Free Auto Malaysia Backlinks
Free SEO Tools My Ping in TotalPing.com