Wednesday, August 8, 2012

Fobia dengan presentation?

0 comments
 
Salam...

Aku baru selesai membentangkan satu proposal kepada bakal client syarikat aku. Agak letih juga, berdiri dan bercakap selama 2 jam "non-stop". Pada masa tersebut, kalau dapat meneguk air teh o ais limau...fuhhh sure legaaaa.. Tapi, mesti ramai yang buntang mata melihat aku minum...Inikan bulan puasa!!!


Cuaca hari ini agak panas. Walaupun berada di dalam dewan yang ada air-cond rasa dahaga agak membuak-buak khasnya apabila kita tak berhenti bercakap.

Alhamdulillah...presentation dah selesai. Hanya menunggu untuk mendapat Letter of Award dari client tersebut dan melaksanakan tugasan-tugasan Perkhidmatan Pengurusan Wang Tunai.

Seperti biasa, bukan sahaja di syarikat baru aku ini, malah di syarikat-syarikat sebelum ini yang aku pernah bekerja. apabila membentangkan proposal untuk Cash Management, akulah orang yang paling banyak bercakap. Tidak kira semasa membentang mahupun semasa sesi soal jawab, walaupun pada ketika itu Pengarah syarikat, GM, Senior Manager dan lain-lain wakil syarikat ada di situ.

Mungkin sesetengah orang akan ada rasa pissed-off apabila membuat pembentangan proposal tiada siapa dari wakil syarikat sendiri yang membantu. Jika membantu pun mungkin sekadar menekan butang up dan down di keyboard laptop...ish3.

Well, aku tidak berkecil hati. Mereka mungkin tidak tahu atau kurang faham tentang Cash Management. Semasa membuat pembentangan, masing-masing menundukkan kepala seolah-olah takut client mengajukan soalan kepada mereka. Atau mungkin juga mereka malu atau takut untuk public speaking..hehe.


Aku tidak pernah menganggap bahawa diri aku ini bagus, cuma rasa bersyukur kerana mendapat pengetahuan yang lebih berbanding orang lain dan lebih bersyukur kerana diberikan kekuatan dan kebolehan untuk public speaking samada dalam Bahasa Malaysia atau dalam Bahasa Inggeris (full English). Walaubagaimanapun, aku kesian melihat ada sebahagian orang yang takut untuk membuat presentation lebih-lebih jika audience yang mendengar adalah wakil-wakil client yang berpangkat tinggi.

Bukan ingin mengutuk, cuma aku berpendapat perasaan malu atau fobia dengan presentation sepatutnya dibuang jauh-jauh oleh wakil-wakil syarikat seperti CEO, MD, CFO, CIO, Senior Manager, Manager dan sebagainya. Khasnya kepada Head of Deparment yang bertanggungjawab dengan Business Development dan Marketing. Jawatan seperti itu memerlukan individu yang berkemahiran untuk berkomunikasi bagi meningkatkan jualan.

Alasan "tidak tahu", "tidak faham" atau "tidak mahir" di dalam sesuatu tugasan dan menyerahkan tanggungjawab membuatnya bulat-bulat kepada si polan berseorangan sepatutnya tidak wujud. Kalau tidak tahu, tidak faham atau tidak mahir, belajarlah.



Sekian.
My Pings and Backlinks
Blogged.my Free Auto Backlinks From 1Malaysia Free Auto Malaysia Backlinks
Free SEO Tools My Ping in TotalPing.com