Monday, August 6, 2012

Wirid dan zikir orang moden?

2 comments
 
Salam...

Apa khabar rakan-rakan semua. Sihat? Puasa tak? Alhamdulillah...

Aku jangkakan beberapa hari ini ramai warga Malaysia akan berbual-bual mengenai sukan Olympics 2012. Subuh tadi acara 100 meter akhir telah berlangsung dan dimenangi oleh Usain Bolt dengan catatan masa 9.63 saat. Satu catatan masa yang entah bila orang Malaysia boleh mencecahnya.

Tapi...aku rasa, ramai rakyat Malaysia lebih tertumpu berbicara tentang sukan Badminton. Ada yang menyuarakan kekesalan. Ada yang mengeluh kesedihan. Ada yang merasa bangga dengan ikon badminton negara Datuk Lee Chong Wei. Yang marah pun ada????


Well...walau apa sekalipun hujjah, ucapan, ungkapan, cacian, makian dan sebagainya, keputusannya tetap tidak akan berubah iaitu Datuk Lee Chong Wei telah TEWAS di final kepada jaguh China, Lin Dan.


Sejarah masih gagal untuk dicipta. Bukan sekadar sejarah mendapat emas sulung di Olympic tetapi juga sejarah ahli sukan mendapat durian runtuh sebanyak RM4 juta. Wow!!

Apehal aku mengarut cerita pasal badminton sukan Olympic pulak nih. Bukan ke topik aku tu pasal wirid?

Begini...Malam tadi sewaktu perlawanan badminton di antara Datuk LCW dengan LD (belum datuk lagi), aku terdengar suara orang mengomel di sebuah surau berdekatan.

"Inilah dunia akhir zaman. Wirid pun hendak diubah-ubah!"

Tertarik dengan ungkapan pakcik tersebut aku merapatkan diri untuk tahu apa sebenarnya yang dingomelkan.

"Apa maksud engkau?". Rakan pakcik tersebut bertanya.

"Cuba engkau dengar tu. Satu taman berwirid. Cuma, biasanya dan tuntutan Agama adalah berwirid dengan menyebut nama Allah atau solawat kepada Rasulullah tapi ini tidak... satu taman menjerit-jerit, menyebut-nyebut nama Lee Chong Wei!!"

Errr...hmmmm...ish3.



Sekian.

2 Responses so far.

  1. aduh! terkena batang hidung mereka.
    hehe.

  2. Salam Kay...
    Rasanya ramai yg terkena termasuk saya...hehehe

My Pings and Backlinks
Blogged.my Free Auto Backlinks From 1Malaysia Free Auto Malaysia Backlinks
Free SEO Tools My Ping in TotalPing.com