Wednesday, July 28, 2010

Pedoman untuk aku dan isteri

8 comments
 
Salam,

Maklumat ni aku dapat dari seorang kawan melalui e-mail. Aku rasa ia memang berguna untuk aku, isteriku dan mungkin juga anda semua untuk kita bersama-sama mahasabah diri.

NASIHAT UNTUK ISTERI


Abang ni balik je kerja, tak nak langsung tolong saya siapkan kerja rumah. Baca suratkhabar, menghadap TV, itu jelah yang awak tahu. Kitakan sama-sama bekerja bang. Saya pun penat macam abang juga. Sekurang-kurangnya buatlah air kopi sendiri, bukannya susah pun. Tukarkan lampin anak ke, ringan sikit kerja saya ni. Nak masak lagi. Abang juga yang nak makan nanti… pot.. pet.. pot.. pet….. ” leter Ina kepada suaminya sejurus kembali dari pejabat masing-masing.


Kalaulah Ina tahu, betapa besar hukuman serta dosanya meleteri suami sendiri,sudah tentu dia tidak akan mengulangi perbuatannya itu. Lebih-lebih lagi, sekiranya Ina menghayati ganjaran pahala yang tidak ternilai kerana berbakti kepada suaminya. Dia tidak akan merasa susah mahupun penat dalam melaksanakan tanggungjawabnya sebagai isteri dan ibu.

Dewasa ini boleh dikatakan fenomena isteri meleteri suami atau dalam kata lain tidak menghormati suami. bagaikan sudah menjadi satu perkara lumrah bagi kebanyakkan pasangan, tanpa sedikitpun merasa bersalah melayani mereka seperti adik lelaki sahaja lagaknya.

Apa yang lebih mendukacitakan, apabila ada di kalangan isteri yang menyifatkan menjaga peribadinya dengan bersikap sopan terhadap suami sebagai ketinggalan zaman. Keadaan ini juga akan menjadi model yang tidak baik kepada anak-anak yang mungkin diwarisi dari satu generasi ke satu generasi lain sehingga akhirnya menjadi satu budaya yang negatif.

Nas al-Quran dan hadis Nabi

Banyak nas al-Quran dan hadis Nabi yang membincangkan tentang kewajipan isteri mentaati suami, selagi tidak diminta melakukan perbuatan maksiat.

Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud: “Jika sekiranya aku berhak menyuruh seseorang supaya sujud kepada seseorang yang lain, nescaya aku menyuruh para isteri sujud kepada suaminya” Hadis tersebut menerangkan betapa kepatuhan isteri terhadap suami amat diutamakan demi kebaikan sesebuah institusi keluarga, sesuai kedudukan suami sebagai pemimpin rumah tangga.

Kejadian semasa Nabi mikraj ke langit

Demikian juga halnya ketika junjungan besar Nabi Muhammad s. a. w. mikraj ke langit. Baginda telah dipersaksikan dengan neraka dan penghuninya yang kebanyakkannya terdiri daripada kaum wanita.

Ali Karramallahu Wajhah berkata: “Aku masuk ke rumah Nabi beserta Fatimah,aku mendapati baginda sedang menangis tersedu-sedan” Aku bertanya, “Ya Rasulullah, apa yang! membuat anda menangis?“. Baginda menjawab, “Ya Ali, pada malam aku diangkat ke langit, aku melihat kaum perempuan daripada umat ku disiksa di neraka dengan bermacam-macam seksaan. Lalu aku menangis kerana begitu berat seksaan mereka yang aku lihat“


Baginda antara lain melihat perempuan yang digantung dengan lidahnya dan air panas dituang ke dalam tenggoroknya kerana dia telah menyakiti dan menyumpah-nyumpah suaminya.

Mengherdik suami

Ada isteri yang tergamak bercakap kasar malah mengherdik suaminya kerana tidak mendapat apa yang diminta seperti barang kemas, perabot rumah berupa set sofa dan TV rata 29 inci yang menjadi trend semasa.

Lebih buruk lagi perangai si isteri apabila membanding-bandingkan suami dengan jiran tetangga yang mampu menyediakan barangan terbabit, sekali gus dilabelkan sebagai suami mithali. Bukan tidak boleh sama sekali meminta sesuatu daripada suami tetapi janganlah menggesa mereka menuruti kemahuan anda sehingga membebankan dirinya. Sebaliknya, isteri patut bersyukur kerana berpeluang meraih keredhaan Allah.


Nabi Muhammad s.a.w. bersabda, “Sesungguhnya Allah tidak memandang kepada seorang isteri yang tidak bersyukur kepada suaminya“

Hal ini biasa terjadi kepada suami yang miskin, manakala isterinya pula tergolong dalam orang-orang berada, yang suka mengungkit-ungkit mengenai hartanya, apatah lagi yang telah dinafkahkan kepada suaminya. Mungkin ia agak sukar untuk dipenuhi apatah lagi bagi isteri yang bekerja,, Namun percayalah, ia bukan sahaja akan menjadi perkara biasa tetapi juga ringan dan lancar, jika isteri menganggapnya sebagai ibadah dan juga satu jihad.

Kisah Fatimah Az-Zahra

Marilah kita sama-sama merenungi kisah anakanda kesayangan Nabi Muhammad s.a.w. iaitu Fatimah Az-Zahra yang melaksanakan rutin hariannya sebagai seorang surirumah tangga secara sendirian tanpa pembantu.

Fatimah pada suatu hari telah meminta suaminya, Ali pergi menemui Rasulullah s.a.w. dan meminta jasa baik baginda untuk menyerahkan seorang wanita tawanan perang sebagai pembantu rumah. Rasulullah bagaimanapun tidak dapat memperkenankan permintaan puterinya kerana semua harta rampasan perang termasuk wanita-wanita itu bukan menjadi milik baginda, tetapi milik negara Islam dan kaum Muslimin seluruhnya. Baginda tidak dapat memberikan sesuatu yang bukan menjadi miliknya.


Permintaan Fatimah itu membimbangkan baginda, bukan kerana tugas berat yang sedang dipikul oleh puterinya itu tetapi disebabkan oleh bayangan keluh kesah seorang isteri yang tertekan akibat tugas-tugas yang perlu dibereskannya.

Pada sebelah malamnya, baginda telah mengunjungi rumah Fatimah dan menyatakan kepadanya: “Apakah kamu berdua (Fatimah dan Ali) suka kepada satu pemberian yang akan ku berikan ini, sedangkan ia lebih baik daripada apa yang kamu minta siang hari tadi?“. Fatimah amat sukacita mendengarkan tawaran tersebut sekalipun dia tidak mengetahui apa bentuknya. Rasulullah menyatakan kepada Fatimah bahawa hendaklah dia membaca Subhanallah, Alhamdulillah dan Allahu Akbar, masing-masing sebanyak 33 kali setiap kali sebelum tidurnya.

Semenjak itu, wirid yang diajarkan oleh Rasulullah telah menjadi amalan anak dan menantunya. Hasilnya, Fatimah mendapati dia tidak lagi menjadi keluh kesah dalam menghadapi apa jua kerja-kerja sehariannya yang berat, malah merasa cukup bahagia melakukannya.

Baginya, segala tugasan yang disempurnakannya sebagai seorang suri rumah merupakan satu amalan yang solehah. Dengan taufik Allah, sesungguhnya walau seberat mana sekalipun tugasan yang menanti di rumah, tidak akan memenatkan selagi steri tidak meletakkan dirinya seolah-olah sama taraf dengan suami, walau setinggi mana sekalipun darjatnya.

Nasihat kepada suami

Kepada para suami, kita sama-sama maklum, dalam zaman moden yang serba mencabar ini terutamanya di bandar-bandar besar,  kita tidak dapat mengelak kos sara hidup yang tinggi sekaligus memerlukan kedua-dua suami dan isteri keluar bekerja.

Si isteri telah melakukan pengorbanan mencari rezeki tambahan untuk menyara keluarga yang sepatutnya menjadi tanggungjawab suami. Jadi sudi apalah kiranya sang suami bersama-sama meringankan tugas si isteri seadanya. Bukankah Rasulullah s.a.w. telah berpesan supaya para suami berbuat baik kepada isteri mereka. Jikalau isteri taat kepada kalian, janganlah pula menyusahkan mereka.

Nabi Muhammad s.a.w. bersabda yang ertinya: “Orang-orang yang terbaik daripada kamu sekalian adalah yang lebih baik dalam mempergauli keluarganya dan aku adalah yang terbaik dalam mempergauli keluargaku“

Walaubagaimanapun, suami perlu mengambil iktibar dari pengorbanan isteri dan berusaha bekerja bersungguh-sungguh menambahkan pendapatannya. Bukannya mengambil kesempatan di atas pengorbanan isteri dan menjadi lebih malas kerana adanya sumber pendapatan dari isteri.

Kesimpulanku


Sikap isteri tidak menghormati suami adalah gejala sosial muslim sekarang.. Ia berlaku kerana berfikir bahawa suami mesti buat seperti isteri di dalam rumahtangga. Tabiat isteri suka meleteri suami dan tabiat suami yang suka meletakkan semua tanggungjawab rumahtangga ke atas bahu isteri semata-mata;  mestilah dihentikan, demi mendidik mental zuriat kita ke suatu BUDAYA IBADAT.

Sumbangan dan pengorbanan isteri bekerja mencari nafkah membantu suami adalah suatu tindakan yang murni tetapi jika sumbangan tersebut selalu diungkit-ungkit bertujuan memalukan suami adalah perbuatan sia-sia dan berdosa.
Sekali lagi aku ingin jelaskan bahawa paparan sebahagian dari e-mail di atas adalah peringatan khas untuk aku dan isteriku agar sentiasa berusaha bersama-sama membina kehidupan berumah-tangga yang bahagia dan di redhai Allah. Bersama-sama belajar saling tolong-menolong meringankan beban masing-masing dengan mengikuti lunas-lunas yang dibawa oleh Islam. Walaubagaimanapun, sekiranya maklumat di atas memberikan kesedaran dan manafaat kepada anda, syukur alhamdulillah.
 
Sekian.

8 Responses so far.

  1. LiFe KaMi says:

    nice info.. kita amalkan bersama..

  2. Kalu suami faham baguslah so isteri pun x berleter.

  3. Jebon says:

    xkira la suami faham atau tidak, isteri tidak boleh berleter..itu hukum..kalau nak kena duakan silakanlah...!

  4. Met malem bang,trims sharingnya...sukses slalu

  5. La Noon says:

    Suami atau isteri masing-masing ada peranan dan tanggungjawab yang perlu dilaksanakan. Jadi sama-sama lah kita pikul peranan dan tanggungjawab itu bersama-sama agar rumahtangga yang dibina diredhai Allah SWT.

  6. La Noon says:

    Suami atau isteri masing-masing ada peranan dan tanggungjawab yang perlu dilaksanakan. Jadi sama-sama lah kita pikul peranan dan tanggungjawab itu bersama-sama agar rumahtangga yang dibina diredhai Allah SWT.

  7. Mz Nik says:

    thanks for this entry terkesan jgk dihati aku sbg seorg isteri ^_^

  8. Salam Zakiah, thanx for commenting. Actually, nasihat tu bukan shj utk isteri2 tetapi juga utk suami especially diri aku s'diri. Faham memahami sesama suami isteri akan mejamin kerukunan rumahtangga...

My Pings and Backlinks
Blogged.my Free Auto Backlinks From 1Malaysia Free Auto Malaysia Backlinks
Free SEO Tools My Ping in TotalPing.com