Monday, September 12, 2011

Mogok Kerana Masalah Gaji

2 comments
 
Salam...

Lama juga aku tidak mendengar cerita pasal staff melakukan mogok ni. Hari ini, aku dipaparkan dengan insiden tersebut yang berlaku di depan mata. Ramai pengawal keselamatan enggan bertugas (masuk pos). Mereka berkumpul di satu tempat dengan muka masing-masing monyok dan merajuk.


Puncanya kerana gaji, gaji dan gaji...

Dahulu, semasa aku bekerja di maybank, insiden pekerja melancarkan piket atau mogok seperti ini pernah juga berlaku tetapi masih terkawal dan tidak menjejaskan perkhidmatan perbankan.


Jika pekerja bank yang diketahui tidak pernah mengalami masalah kelewatan pembayaran gaji juga melancarkan mogok, apatah lagi sekumpulan pengawal keselamatan yang gaji mereka dilewat-lewatkan di atas sebab-sebab tertentu atau juga gaji dibayar kepada orang tertentu untuk dibahagikan kepada pekerja-pekerja bawahan tetapi orang tertentu itu tidak melaksanakan tanggungjawab mereka dengan baik atau tidak jujur. Dan mungkin orang tertentu itu sebenarnya "orang-orang" atau orang tertentu tersebut adalah "hantu".


Sebelum ini aku pernah mencoret tentang impak keculasan syarikat (khasnya syarikat kawalan keselamatan) membayar gaji mengikut masa yang ditetapkan tetapi siapalah aku untuk didengari. Siapalah aku untuk memberi pandangan apatah lagi nasihat. Jadi, apabila aku melihat insiden mogok akibat dari kegagalan syarikat melunaskan atau menyelesaikan masalah pembayaran gaji, aku hanya mampu senyummmmmmmmmmmmmmm...

Bilalah agaknya syarikat-syarikat sebegini akan sedar tentang peri pentingnya gaji kepada pekerja bawahan?

Bilalah agaknya mereka akan sedar bahawa pekerja adalah aset kepada syarikat?

Entahlah...

Hantam sajelah labu...




Sekian.

2 Responses so far.

  1. selamat sejahtera,
    Banyak orang hilang kesabaran kerana duit ni malah sangup bertindak diluar kemanusiaan..berhati2lah apabila berurusan dengan duit apatah lagi gaji..

  2. biasalah..duit tu sgat penting sekarg nie...

    dah masukkan banner kat blog sy..msukkan banner sy jugak ye..

My Pings and Backlinks
Blogged.my Free Auto Backlinks From 1Malaysia Free Auto Malaysia Backlinks
Free SEO Tools My Ping in TotalPing.com