Friday, September 30, 2011

Marah Macam Orang Hilang Akal?

3 comments
 
Salam...

Anda pernah merasa marah? Apa yang anda buat ketika itu? Bagaimana anda melampiaskan kemarahan anda? Menjerit memaki hamun? Membaling barang-barang? menghentak meja? Memukul orang yang anda marah? Atau sekadar berdiam diri menahan geram ataupun menangis?


Anda pernah kena marah? Anda dimaki hamun? Anda diugut-ugut? Anda dipukul? Orang yang marah tersebut membaling barang ke arah anda atau memeranjatkan anda dengan menghentak meja? Ataukah dia sekadar menjegilkan mata? Mungkinkah juga sekadar menangis di depan anda?

Jika anda pernah dimarahi, apakah perasaan anda ketika itu? Takut? Cuak? Geram? Sakit hati? Marah dan membalas?

Kenapa pulak aku mencoret perihal marah ni?

Aku tengah marah ke? Tidak...

Aku kena marah ke? Tidak juga...

Cuma sekadar berpesan-pesan di hari Jumaat yang mulia ini agar kita sama-saama dapat mengawal perasaan kita. Membuang jauh-jauh sifat marah kita. Mengelakkan diri dari bersikap cepat melenting dan marah.

Bukan apa, jika kita pernah kena marah tidak kira oleh siapa (emak, ayah, adik-beradik, saudara, kawan-kawan, bos dan lain-lain lagi), kita sepatutnya tahu dan sedar bagaimanakah perasaan kita ketika dimarahi.

Dalam kata lain, sebelum kita ingin marah atau memarahi seseorang, ingatlah akan perasaan orang yang kita bakal marahi tersebut.

Janganlah membiarkan kemarahan kita mengawal tindak-tanduk kita sehingga kita menjadi seperti orang yang telah hilang akalnya.

Biarlah marah bertujuan untuk mendidik tetapi cara kita meluahkan kemarahan tersebut pula bukanlah dengan sembrono tanpa mengambil kira perasaan orang lain. Tak perlulah memaki hamun mengeluarkan perkataan-perkataan berbaur keagamaan, kelucahan melampau, penghinaan dan seebagainya. Tak patutlah memukul. Tidak eloklah menghentak meja.

Marilah kita sama-sama berusaha dan belajar mengawal kemarahan kita ("Angry Management").

Malah, aku rasa, lebih elok jika kita tidak marah atau marah-marah...



Sekian.

3 Responses so far.

  1. salam;
    Secara jujurnya selalu juga kena marah dan aku marah balik pada orang lain...bukan apa biasalah pasukan berpakaian seragam.sebegai ketua sesuatu operasi bila anak buah buat silap kita yang dimarah.

  2. saya tidak suka kena marah. Itu sebab saya memang jarang marah. Buat apa marah2 kan, hanya memeningkan kepala dan menyakitkan hati saja.

  3. jom singgah ke blog saya ada pelbagai info2 terkini lagi menarik hati,..
    antara info hari ini di blog macamnilahkita.com
    ''apple lancar iphone 4s''
    ''india lancar komputer tablet murah''
    ''belanja rm2juta utk atasi bersih 2.0''
    ''gua kelam ditutup hingga tahun depan''
    jom ramai2 pakat terjah blog saya,..

My Pings and Backlinks
Blogged.my Free Auto Backlinks From 1Malaysia Free Auto Malaysia Backlinks
Free SEO Tools My Ping in TotalPing.com