Thursday, September 29, 2011

Letter of apa entah?

0 comments
 
Salam...

Anda pernah baca suatu agreement atau perjanjian perniagaan? Jika pernah, anda pasti tahu bagaimanakah bentuk frasa ayat-ayat yang terkandung di dalam sesuatu agreement, kan? Anda pernah menulis sesuatu agreement? Jika pernah, berapa lamakah masa yang anda perlukan untuk menyiapkan sesuatu agreement? Berapa ramaikah orang (contohnya staff anda, bos anda, legal advisor anda) yang membantu anda?

"Aku biasanya copy paste jer bang. Ambil sample-sample agreement orang atau syarikat lain ataupun mendapatkannya di internet dan lepas tu ubah suai sedikit untuk sesuaikan dengan matlamat agreement yang diingini. Kalau tak macam tu, berjanggut la nak siapkan."


Apa kata kalau aku suruh engkau buat suatu ikatan perjanjian (agreement) dan mesti disiapkan kurang dari 24 jam?

"Gila ke engkau bang?"

Kalau aku suruh engkau buat Letter of Intent (LOI), amacam?

"Boleh bang, tapi bukanlah dalam tempoh 24 jam. Walaupun lebih simple dari final agreement, LOI tu pun macam agreement jugak. Setiap ayat-ayatnya mencakupi unsur-unsur ikatan perjanjian dan mestilah ditulis dengan teliti. Dengan kata lain LOI tu dikira preliminary agreement."

Kenapa ek?

"LOI adalah suatu surat aku janji oleh satu pihak untuk memberikan suatu persetujuan bertulis kepada pihak  yang satu lagi atau memberi mandat kepada pihak yang satu lagi untuk melakukan tugasan-tugasan tertentu yang dipersetujui secara lisan sebelumnya. Jadi, secara rasionalnya LOI itu merupakan suatu temporary agreement sebelum final agreement ditandatangani."

Hahaha...aku tahu tu sebenarnya.

"Habis tu?"

Tadi, aku baru aje buat satu LOI. Aku siapkan dalam tempoh kurang dari bukan 24 jam tapi kurang dari 2 jam!

"Hahhh!!!!???"

Itulah. Bukan aku nak berlagak bahawa aku ni pandai. Cuma, aku rasa yang aku telah buat tadi bukan LOI tapi LOAE!

"Apa tuh?"

Letter of Apa Entah!

"Hahaha..apsal jadi macam tu?"

Mungkin orang yang menyuruh aku buat LOI tu tak tahu apa itu LOI. Mungkin tak pernah baca agreement. Dia ingat LOI tu cuma macam surat rasmi untuk minta maaf kat sekolah anak yang terponteng sekolah..hehe.

"Biar betul bang?"

Memang betul. Risau jugak aku kalau-kalau LOI tu diguna-pakai oleh syarikat untuk diberikan kepada syarikat lain sebagai suatu LOI yang betul dan sah. Dah la aku buat sorang-sorang, tak ada pulak orang lain yang semak khasnya Legal advisor sebab kat syarikat ni memang tak ada Legal advisor.

"Camner engkau buat bang?"

Aku karang ayat ikut suka hati aku tapi memang macam agreement. Ada cerita pasal memberi mandat, ada cerita pasal kos dan pembayaran, ada cerita pasal syarat-syarat, ada cerita pasal tempoh kontrak, ada citer pasal termination dan ada gak citer pasal indemnity.

"Bunyi macam complete LOI tuh."

Hahaha...entah la bro. Risau gak aku ni. Susah bekerja dengan orang yang tak faham dan tak nak faham-faham ni...




Sekian.
My Pings and Backlinks
Blogged.my Free Auto Backlinks From 1Malaysia Free Auto Malaysia Backlinks
Free SEO Tools My Ping in TotalPing.com