Tuesday, November 15, 2011

Aku pro kepada staff?

2 comments
 
Salam...

Apa khabar rakan-rakan semua? Aku harap semuanya sihat-sihat belaka. Aku, lately, agak kurang cergas. Kadang-kadang ada rasa seram sejuk. Mungkin keadaan cuaca yang kadang-kadang panas terik di waktu pagi dan tengahari, disusuli hujan lebat di sebelah petang membuatkan kesihatan aku agak terganggu. Ditambah pula dengan habuk (batu dan simen) semasa memantau proses renovation terhadap pejabat baru aku di Shah Alam, tanpa meminum air masak (atau air mineral) yang banyak, membuatkan tekak aku perit dan ada sedikit batuk-batuk...uhuk!uhuk!uhuk!...


Errr...actually, aku bukan nak bercerita tentang kesihatan aku. Aku nak bercerita tentang pandangan beberapa orang staff bahagian pengurusan di atas pendapat yang aku luahkan sewaktu sesi briefing di syarikat aku pagi semalam.

Pihak Jabatan Sumber Manusia (HR) telah menetapkan bahawa satu sesi briefing untuk semua staff di Ibu Pejabat akan diadakan pada setiap hari Isnin pukul 8.30 pagi, manakala pada setiap hari Rabu, setiap Jabatan mesti mengadakan mesyuarat mingguan bermula pada jam 5.30 petang.

Seorang wakil pihak HR dengan tegasnya memberitahu bahawa semua staff mesti menghadirkan diri di setiap sesi mesyuarat dan memastikan tiada kelewatan. Beliau menambah sebagai staff syarikat perlulah memiliki disiplin dan ketaatan yang tinggi dengan mematuhi setiap arahan dan polisi syarikat.

Aku kagum dengan ketegasan wakil pihak HR tersebut, dan kekaguman aku itu aku luahkan dengan bertanyakan soalan-soalan berikut...

Jika terdapat staff yang gagal menghadirkan diri bagaimana?

"Tindakan tatatertib akan diambil terhadap staff terbabit."

Hmmm...tegasnya..

Jika staff mengikuti arahan tersebut dan staff tersebut pula layak untuk claim overtime, adakah syarikat akan membayar staff tersebut kerana datang awal pada hari Isnin dan balik lewat pada hari Rabu?

"Mana boleh! Ini meeting bukannya bekerja!"

Tidak kira apa jua kerja atau acara yang dibuat atau dilalui oleh setiap pekerja. Jika mereka diberi arahan untuk berada di pejabat melebihi jumlah "normal hours of work", mereka berhak untuk claim overtime. Bukankah itu termaktub di dalam Undang-undang Buruh?

Soalan aku itu tidak berjawab dan seseorang telah mencuit bahu aku memberi isyarat agar membincangkan perkara tersebut di luar sesi briefing tersebut...hehe.

Selesai sesi briefing, aku ditegur agar tidak menyebelahi staff kerana aku di pihak pengurusan. Sepatutnya aku menyokong setiap tindakan yang pihak pengurusan lakukan...pulak!..ish3.

Uhuk! uhuk! uhuk!




Sekian.

2 Responses so far.

  1. Anonymous says:

    jadi? apakah konklusinya abg long? ade overtime x? eh, gua btanya dh mcm staff abg long plak.. heheh..

  2. Salam Miziey...konklusinya..aku dinasihatkan agar jangan campur tangan urusan HR..hahaha

My Pings and Backlinks
Blogged.my Free Auto Backlinks From 1Malaysia Free Auto Malaysia Backlinks
Free SEO Tools My Ping in TotalPing.com