Saturday, November 26, 2011

Duit duit duit duit duit

4 comments
 
Salam...

Apa khabar rakan-rakan semua? Mudah-mudahan kita sentiasa berada di dalam keadaan sihat wal-afiat samada fizikal atau minda serta kewangan.

"Aik? Kewangan pun perlu sihat ke?"


Mesti! Kalau tidak, mungkin fizikal dan minda juga akan terkena effect ketidak-sihatan tersebut!

Bukanlah bermaksud menjadi mata duitan atau ingin bermewah-mewah tetapi sekadar ingin memiliki kewangan yang mencukupi untuk keperluan hidup.

Seringkali aku mendengar rakan-rakan berkata mereka bekerja bukan kerana duit tetapi lebih kepada kepuasan bekerja...biasalah, ayat standard. Cuba suruh mereka berikan kembali duit gaji mereka kepada syarikat selepas menerimanya, ada tak yang sanggup? Tak perlu kesemuanya, cuma beberapa peratus sahaja...mungkin ada yang terus meletak jawatan dengan alasan tiada kepuasan bekerja...hehe.

Dengan kata lain, kita bekerja memang bertujuan untuk mendapatkan duit cuma jumlahnya sahaja yang berbeza-beza bagi setiap orang. Begitu juga dengan mereka yang berniaga, juga inginkan duit. Kita tidak lagi berada di zaman barter trade di mana barangan dibeli dengan menukar barangan lain yang sama nilainya. Kita membeli dengan duit.


Duit adalah sesuatu yang penting di dalam kehidupan seseorang. Walaupun duit bukan segala-galanya tetapi hampir segala-galanya memerlukan duit khasnya kepada mereka yang tinggal di bandar-bandar besar seperti Kuala Lumpur ini.

Jadi, jika duit itu penting...hampir segala-galanya memerlukan duit...duit adalah sebahagian punca kepuasan bekerja bagi kebanyakan orang (atau mungkin semua orang)...

Kenapa perlu menahan gaji pekerja?

Kenapa perlu melewat-lewatkan pembayaran gaji?

Kenapa perlu memotong-motong dan mencincang-cincang gaji pekerja dengan sesuka hati?

Jika gaji itu penting, kenapa perlu berkira untuk memberikan gaji yang sedikit tinggi kepada pekerja yang berkemahiran dan mungkin mendatangkan kebaikan kepada syarikat?

Kenapa enggan membayar lebih tetapi mahukan sesuatu yang berlipat kali ganda dari pekerja?

Jika enggan menerima monyet menjadi pekerja, kenapa sanggup membayar sekadar kacang?




Sekian.

4 Responses so far.

  1. shraqs says:

    Ayat2 terakhir tu bunyi macam geram je. Ada apa2 ke?

  2. Salam Shraqs...bukan geram or marah.. ayat standard jugak tu..hehe

  3. Kazen says:

    hahah btul tue...duit bukan segalanya tp segalanya hampir perlukan duit...lihat sahaja arini...ape perkara yg xguna duit? amat jrang kan...sume perlu duit...huhu ade xpuas ati nga majikan ke psl lewat byr duit or byar xstimpal?

    Entri Terkini | Done With MMU Terus Balik!

  4. krist says:

    Mantap betul ni blog.

My Pings and Backlinks
Blogged.my Free Auto Backlinks From 1Malaysia Free Auto Malaysia Backlinks
Free SEO Tools My Ping in TotalPing.com