Sunday, October 30, 2011

Mengimbau cerita lama?

4 comments
 
Salam...

Dua tiga hari ni, aku asyik ditemukan dengan beberapa ex-staff aku semasa bertugas di sebuah syarikat kawalan keselamatan beberapa tahun dahulu. Banyak yang kami bualkan dan khasnya berkisar tentang aku dan karangan (e-mail) yang aku telah hantar sebelum aku keluar dari syarikat tersebut. Memang aku emotional. sesuai dengan tajuk entry yang aku tulis memaparkan karangan (e-mail) tersebut di SINI.


Di antara banyak topik-topik yang kami bualkan, aku tertarik dengan satu statement yang dikeluarkan oleh salah seorang ex-staff aku tersebut iaitu...

"Selepas Encik Wan keluar, semakin galak mereka melakukan CBT menyalah-gunakan wang client untuk kepentingan peribadi. Kerap kali juga mereka melakukannya secara terang-terangan!"

Bulat mata aku!...

Aku telah lama mengesyaki perkara tersebut sebelum aku bekerja di syarikat itu lagi, cuma aku tiada bukti yang kukuh. Sekadar mengesyakinya melalui discrepancy yang wujud semasa melakukan reconciliation (semasa masih bekerja di bank) dan beberapa e-mail dari pekerja-pekerja yang telah berhenti (atau mungkin diberhentikan).


Well, tindakan aku untuk implement registers dan beberapa peraturan ketat khasnya yang melibatkan pergerakan wang tunai pelanggan, mungkin telah menimbulkan keresahan di kalangan mereka yang sebelum itu terlibat (mungkin) dalam CBT tersebut.

Ada kemungkinan (mungkin just perasaan aku), tindakan mereka mempersoalkan kredibiliti aku, menimbulkan isu-isu personal tentang aku serta menghasut pekerja-pekerja aku untuk membenci aku adalah bertujuan untuk memberi tekanan dan seterusnya memaksa aku berhenti dari syarikat tersebut...hmmmm.

Aku juga pernah menyentuh tentang perkara itu di SINI.

Apa-apa pun...itu dahulu. Sekarang ini syarikat tersebut dah terkulai dan hampir terkubur. Benarlah seperti kata-kata orang lama...jangan sesekali ambil wang atau harta yang diamanahkan kepada kita, kelak kita akan binasa.

Dan...sekarang ini aku cuma termenung dan sedikit tersentak apabila ex-staff aku tersebut menyebut beberapa nama orang yang terlibat samada membantu pihak yang satu lagi untuk melakukan CBT atau nama-nama tersebut sebenarnya yang melakukan CBT untuk diri sendiri tetapi telah menjual nama orang lain...

Janganlah pula ada yang menjual nama aku pula dengan tujuan untuk menganiaya aku.



Sekian.

4 Responses so far.

  1. amanah itu penting kan abg long... ;)

  2. Salam Puteraduyong...yup! Kalau terlepas di dunia sekalipun, di akhirat tetap dapat balasannya.

  3. setuju dgn abng long...
    sabar...
    ermm....
    singgah usha entry n iklan. jom singgah.

  4. Salam NormahLiza Mah...memang sabar. Tapi ada gak orang yg hilang sabar bila baca link yg first sekali Abg Long bagi tu...huhu

My Pings and Backlinks
Blogged.my Free Auto Backlinks From 1Malaysia Free Auto Malaysia Backlinks
Free SEO Tools My Ping in TotalPing.com