Monday, October 24, 2011

Gambar lucah di blog?

1 comments
 
Salam...

Siapa yang letakkan gambar lucah ke dalam blog mereka tu? Apa la nak jadi kat mereka tu? Tak beretika langsung. Takkan inginkan visitor yang beribu-riban sanggup berbuat apa sahaja untuk itu? Tak tahu dan tak kenal dosa ke? Gambar lucah siapa yang dipaparkan? Nampak semuanya ke?


Apa nama blog tu? Apa address dia?

Bukan apa...nak jugak aku tengok gambar-gambar tuh. Aku just nak pastikan betul atau tidak cerita tu?...ish3

hehehe...

Oppsss! Maaf, aku tak boleh beritahu blog siapa, apa nama blog tu atau apa address dia.. sebabnya.. akupun tak tahu..huhu.

Aku just terpanggil untuk mencoret tentang ni sebab pernah terbaca entry atau beberapa entry yang mengutuk blogger lain yang suka bercerita atau memaparkan elemen-elemen 18sx ke dalam blog mereka untuk menarik visitor.

Aku bukanlah ingin memberi nasihat sebab aku tidak layak untuk berbuat demikian. Aku cuma ingin memberi sedikit pendapat yang tak seberapa nilainya (atau mungkin tiada nilai langsung) yang asyik berlegar-legar di dalam minda aku ni.

Pada pandangan aku, jika ingin menegur biarlah kena dengan caranya dan berhemah. Bukan dengan menghentam atau mengutuk secara keterlaluan. Bukan apa, tindakan mengutuk atau menghentam tersebut juga sebenarnya salah. Memang benar, kita berkewajipan untuk mencegah perkara mungkar dan selemah-lemah iman ialah membenci perbuatan mungkar tersebut di dalam hati tetapi adakah tindakan kita tersebut dibuat selepas berfikir natijahnya? Kita juga perlu sentiasa ingat "Matlamat tidak pernah menghalalkan cara". Mungkin, tindakan kita secara sembrono bakal menerbitkan elemen-elemen dosa yang lainnya. Mungkin juga, tindakan kita tersebut akan membuka aib kita sendiri.

Then, apa perlu kita buat?

Pada pendapat aku. jika kita berkelayakan untuk memberi nasihat sekalipun, berilah nasihat dengan cara yang elok, berhemah serta berilmu. Otherwise, serahkan sahaja kepada pihak tertentu atau pihak berwajib untuk menjalankan tanggungjawab mereka.

Janganlah kita terlalu taksub menghentam, mengutuk, menghina tindakan orang lain yang memaparkan sesuatu yang pada pandangan kita ada "double meaning" atau meletakkan gambar-gambar yang membangkitkan ghairah nafsu, sedangkan kita sendiri sering memaparkan gambar-gambar tak kira gambar sendiri atau orang lain yang mendedahkan aurat.

Aku juga sering mengingatkan diriku agar sentiasa fokus kepada tujuan asal kenapa ingin berblogging. Tiada tujuan untuk memberi nasihat atau membuat teguran terhadap kesilapan cara orang lain berblogging khasnya kerana diri sendiri masih cetek ilmu di dalam hal-hal sedemikian. Malah. tiada juga niat untuk membenteras anasir-anasir yang mungkin boleh menyebabkan terpesongnya akidah, elemen-elemen yang menjatuhkan maruah, unsur-unsur lucah atau memaparkan tindakan-tindakan melampaui batas, kerana aku memang tidak diberi hak untuk itu.

Jadi, bila ramai blogger bercerita tentang si polan yang memaparkan gambar-gambar yang tidak sepatutnya dihebah-hebahkan (khasnya yang berbaur lucah), aku just ignore dan pastikan blog-blog sedemikian tidak dilawati oleh anak-anak aku.

Anda pula bagaimana?




Sekian.

One Response so far.

  1. Salam;
    Betul tu kalau nak menegur atau mengajar sekalipun biarlah berlembut..seperti "menarik sehelai rambut dlm tepung".tentang entri dan pic lucah pulak pekara ni seboleh2nya jangan diutarakan secara terang gunakan bahasa elok atau kiasan..aku pasti semua reader yang baca entri yang guna bahasa kiasan untuk entri lucah mesti faham(utk tujuan nasihat).

My Pings and Backlinks
Blogged.my Free Auto Backlinks From 1Malaysia Free Auto Malaysia Backlinks
Free SEO Tools My Ping in TotalPing.com