Tuesday, October 18, 2011

Meniru biarlah bijak dan berpada-pada

1 comments
 
Salam...

Dulu semasa aku belajar di universiti, aku sering disogokkan dengan perkataan "Toyol". Bila sekali dengar bunyinya semacam menyeramkan. Apa taknya...toyol tu kan hantu!!!! eeee..takut!!!...hehe.


Sebenarnya perkataan tersebut bukan menggambarkan atau menceritakan pasal hantu tu, tetapi lebih kepada sesuatu yang menggelikan hati...toyol yang digunakan untuk membawa maklumat-maklumat tertentu yang bakal membantu para pelajar semasa menjawab soalan peperiksaan...ish3.

Itu dulu...sekarang ni, bila dah bekerja (lama dah), orang tak guna toyol untuk meniru atau melakukan plagiarism tetapi dengan menggunakan kaedah yang lebih canggih...meniru dengan membuat "copy & paste" hasil kerja orang lain.

Bagi aku, budaya suka meniru atau mengambil @ mencuri hasil kerja orang lain sebegitu memang agak sukar untuk dibendung lebih-lebih lagi jika apa yang ditiru itu merupakan sesuatu yang "standard" seperti agreement, SOP, Business Plan, Business Proposals dan sebagainya. Malah, artikel-artikel atau entry di dalam sesebuah blog juga sering ditiru...hmmmm.

Cuma, aku ingin berpesan (kepada diriku juga), jika ingin meniru hasil kerja orang lain, janganlah sekadar "copy & paste". Buatlah atau olahlah sedikit perubahan kepada karya asal. Janganlah meniru bulat-bulat hinggakan kesalahan ejaan atau kesalahan grammar (jika di dalam bahasa Inggeris) juga diikuti.

Biarlah bijak apabila ingin melakukan plagiarism sekalipun!

Jika ketandusan idea untuk mengolah semula karya asal atau memang tidak tahu apa-apa untuk ditulis dan bergantung harap sepenuhnya kepada karya asal orang lain tersebut, maka, berilah "credit" kepada si pencipta karya tersebut.

Biarlah kita dikata bijak meniru daripada dikata melampau bodohnya kerana meniru hinggakan kesilapan ejaanpun tidak dibetulkan.

Apa komen anda?



Sekian.

One Response so far.

  1. Selamat sejahtera;
    Meniru bukan setakat hasil kerja sesorang..malah perilaku,wajah dan tubuh badan pun ditiru sekarang ni..sangup berabih beribu2 ringgit hanya nak tiru wajah atau gaya org yang diminati...

My Pings and Backlinks
Blogged.my Free Auto Backlinks From 1Malaysia Free Auto Malaysia Backlinks
Free SEO Tools My Ping in TotalPing.com