Friday, January 21, 2011

Cash Management Business anybody?

2 comments
 
Salam.

Dua hari lepas aku telah dijemput untuk memberi taklimat atau "talk" tentang Cash Management Business oleh sebuah syarikat Kawalan Keselamatan di Kuala Lumpur. Syarikat berkenaan begitu berkobar-kobar ingin menceburi perniagaan Pengurusan Tunai (Cash Management) setelah melihat kejayaan beberapa syarikat Kawalan Keselamatan yang besar seperti Safeguards Securicor (G4S) dan Armour Security.



Aku telah diperkenalkan oleh rakanku di Maybank yang dihubungi oleh syarikat Kawalan Keselamatan tersebut untuk mencari seseorang yang "well-versed" dengan Cash Management and Outsourcing bagi tujuan memberi taklimat dan penerangan tentang perniagaan tersebut.

Aku tidaklah menganggap diriku sebagai seorang yang expert ataupun "well-versed" di dalam perniagaan ini. Kelebihan aku hanyalah memiliki sedikit pengetahuan tentang asas-asasnya dan pengalaman-pengalaman yang berkaitan kerana pernah bekerja di  bank (Maybank dan AmBank, ) serta 2 syarikat Kawalan Keselamatan (Mahmood Security dan Securiforce).

Aku dapati, banyak syarikat-syarikat Kawalan Keselamatan sejak akhir-akhir ini begitu bersungguh-sungguh ingin menceburi perniagaan Cash Management terutamanya tentang pengurusan ATM dan CDM bank-bank. Mungkin kerana mereka melihat perniagaan tersebut begitu menguntungkan.

Benarkah begitu?

Soalan yang sama aku utarakan kepada Pengarah Urusan syarikat Kawalan Keselamatan yang menjemput aku itu. Jawapan yang aku terima dari beliau agak merunsingkan aku kerana aku dapati beliau sebenarnya tidak berapa faham tentang Cash Management. Bagaimanakah syarikat tersebut boleh membuat andaian bahawa Cash Management Business itu sentiasa menguntungkan jika pekerja-pekerja yang bakal menguruskan perniagaan tersebut tidak faham atau tidak tahu selok belok perniagaan tersebut?

Seperti biasa, syarikat lebih fokus kepada mendapat keuntungan dari sesuatu perniagaan. Jadi, aku gambarkan keuntungan atau kerugian yang bakal dijelmakan oleh perniagaan tersebut. Sila lihat gambarajah di bawah.

Andaian-andaian "volume" untuk mengira untung rugi



Keuntungan atau kerugian berdasarkan andaian-andaian tersebut.


Bulat mata masing-masing bila aku terangkan dengan lebih jelas fakta-fakta beserta nombor-nombor keuntungan atau kerugian yang bakal syarikat alami dengan menceburi perniagaan tersebut. Selama ini rupanya mereka hanya mendapatkan gambaran kabur dan mungkin juga salah.

Sebagai menggulung taklimat aku, aku juga sempat memberi penerangan tentang Strategic Planning.

The essence of Cash Management Business excellence is the right solution architecture.


These 3 elements drive success. They are systemically interconnected: the failure of one element contaminates the effectiveness of the others.
Each element must exhibit best practices

Lebih kurang 3 jam tanpa henti aku memberi taklimat dan aku rasa bersyukur kerana Pengarah Urusan syarikat mengakui bahawa beliau baru mula memahami perniagaan tersebut. Aku hanya mampu tersenyum kerana apa yang aku bentangkan semasa taklimat tersebut hanyalah "surface" tetapi sekurang-kurangnya syarikat tersebut boleh mula memikirkan apakah tindakan-tindakan seterusnya yang perlu diambil jika ingin menceburi bidang perniagaan Cash Management.

Apa yang penting, sebelum menceburi sebarang bidang perniagaan, bekalkan diri dengan ilmu secukupnya terlebih dahulu bukan hanya mendengar cerita orang lain semata-mata.


Sekian.

2 Responses so far.

  1. Bro biase buat presentation ke? cool la

  2. It's my job bro..buat presentation, conduct training, briefing, buat motivational talk and etc...hehe

My Pings and Backlinks
Blogged.my Free Auto Backlinks From 1Malaysia Free Auto Malaysia Backlinks
Free SEO Tools My Ping in TotalPing.com