Saturday, September 1, 2012

Pistol palsu?

2 comments
 
Salam...

Apa khabar? Dah banyak rumah diziarah Raya ni? Selalunya kanak-kanak yang riang sakan. Suka kerana dapat bermain-main dengan kawan-kawan dan sanak-saudara sebaya. Yang lebih seronoknya kerana boleh mengumpul duit Raya. Boleh lah beli macam-macam permainan..robot, anak patung, bola, Lego, bunyi-bunyian, pistol...Pistol???


Anak-anak kami tak beli dah benda-benda macam tu..dorang lagi suka beli Iphone, Ipad, Tab dan bla bla bla... hmmmm...

Bercerita pasal pistol, aku teringat satu kes di mana seorang bodyguard seorang Dato' ditangkap pihak Polis kerana menggunakan pistol palsu...! Palsu? Ya...peluru dan magazine adalah tulen tetapi pistolnya dibuat daripada plastik...dan sememangnya langsung tidak boleh diguna untuk menembak! Baling anjing pun, anjing tu sekadar menyeringai mengejek!


Punca ditangkap kerana dia berlagak! Mentang-mentang la bodyguard, boleh gertak orang sambil menunjukkan pistol. Perbuatan yang salah di sisi Akta Senjatapi! Bila orang yang digertak membuat laporan Polis, dia diarah untuk ke Balai untuk diambil keterangan. Bila diperiksa pistol...tu dia!! Plastik!! Terus dihumban ke lokap dan direman dan seterusnya....biasa la...kurang-kurang 7 tahun menghuni penjara.

Yang aku ingin luahkan bukanlah tentang perangai berlagak si bodyguard tetapi tertanya-tanya kenapa mengguna pistol palsu sedangkan kerja dia memerlukan sepucuk pistol yang tulen??

Mungkin disebabkan syarikat security tempat dia bekerja telah kehabisan stok pistol? Mendapatkan permit membeli pistol bukanlah mudah dan mengambil masa berbulan-bulan. Tuntuan kerja dan keinginan untuk mengaut keuntungan, syarikat sanggup membekalkannya hanya dengan sepucuk pistol plastik buatan Thailand. Walaupun nampak tulen, ianya langsung tidak berguna!


Yang lebih membimbangkan, orang yang dijaga (pelanggan) sebenarnya yang berisiko tinggi. Sanggup membayar beribu ringgit mengharapkan diri dikawal seorang bodyguard tetapi sebenarnya dikawal seorang penipu berpistol plastik...atau satu syarikat penipu..

Macam-macam la sekarang ni!!!



Sekian.

2 Responses so far.

  1. Anonymous says:

    Anuwar ke? hehehhe

  2. Anonymous says:

    Mcai UMNO..Anwar dah tua pun ramai yg gerun kat anwar...pengecut punya UMNo..haha

My Pings and Backlinks
Blogged.my Free Auto Backlinks From 1Malaysia Free Auto Malaysia Backlinks
Free SEO Tools My Ping in TotalPing.com