Friday, August 20, 2010

Be an effective manager

0 comments
 
Salam,

Bagaimanakah caranya untuk menjadi seorang pengurus yang berjaya? Mungkin agak sukar untuk memberikan butir-butir atau cara-cara untuk menjadi seorang pengurus yang berjaya kerana kebiasaannya seorang pengurus yang effektif akan memberi tumpuan ke pelbagai aspek pengurusan, kepimpinan dan pembelajaran di dalam sesebuah organisasi.

Perkara yang paling penting untuk memastikan kejayaan di dalam pengurusan adalah menjadi seorang yang orang lain ingin ikuti atau contohi. Setiap langkah-langkah atau tindakan yang kita ambil semasa bekerja di dalam sesebuah organisasi boleh membantu untuk menentukan sama ada orang lain sudi menjadi pengikut anda.
 
Apakah cara-caranya?

Aku paparkan di sini berberapa kemahiran atau pengetahuan yang perlu dimiliki oleh seseorang jika ingin menjadi seorang pengurus yang berjaya (sekadar yang aku tahu):

  • Bina satu sikap perhubungan  yang effektif dan responsif di antara sesama pekerja seperti menghormati hak-hak di antara satu sama lain, menunjukkan rasa simpati, kasih sayang, bekerjasama, hormat-menghormati, mempercayai dan bersikap prihatin.


  • Berhubung secara effektif sama ada secara bertentang mata, melalui cetakan risalah-risalah, surat-menyurat atau juga melalui e-mail. Amalkan sikap mahu mendengar dan hubungan dua hala semasa berinteraksi dengan orang lain.

  • Membina semangat berpasukan dan menggalakkan staff untuk bekerjasama secara collektif dan effektif sesama mereka. Kebiasaannya, staff akan lebih effektif, kreatif serta produktif dengan kehadiran pemimpin yang mementingkan kerjasama berkumpulan.

  • Fahami aspek-aspek kewangan setiap projek/perniagaan dan tetapkan matlamat yang ingin dicapai. Ukur dan catat progres sesuatu projek termasuk perkembangan serta kebolehupayaan kakitangan. Catatkan juga unsur-unsur kejayaan yang dicapai oleh staff dan berikan merit yang sepatutnya.

  • Tahu bagaimana untuk mencetuskan suasana pekerjaan yang "Conducive" dan menerbitkan unsur-unsur pemikiran yang positif di kalangan staff-staff. Tahu bila perlu memberi imbuhan atau membuat teguran agar staff-staff lebih bermotivasi melakukan tugasan dengan iltizam yang tinggi bagi kejayaan kumpulan.

  • Jadikan diri sebagai contoh yang baik dan berikan penghargaan kepada staff yang melakukan perkara yang sama.

  • Bantu staff untuk mengembangkan kebolehan mereka melalui pendidikan yang berterusan serta teguran-teguran yang membina.
 
Actually, terdapat beberapa lagi cara-cara dan kemahiran yang perlu ada pada seseorang untuk menjadi seorang pengurus yang berjaya. Apa yang aku paparkan di sini hanyalah pandangan berdasarkan pengetahuan dan pengalaman aku menghadiri kursus-kursus Management. Anda boleh juga mendapatkan maklumat-maklumat yang lebih baik dan lengkap di lama-laman web yang berkaitan.
 
 
Sekian.
My Pings and Backlinks
Blogged.my Free Auto Backlinks From 1Malaysia Free Auto Malaysia Backlinks
Free SEO Tools My Ping in TotalPing.com