Wednesday, November 30, 2011

Muka ketat, ketat dan ketat lagi

8 comments
 
Salam...

Apa perasaan anda jika seseorang menegur anda agar bersikap lebih ceria? atau..menyuruh anda membuang tabiat bermuka ketat (masam)? Menasihati anda demikian minggu demi minggu demi minggu demi minggu?. Minggu lepas cerita pasal muka ketat, minggu ni pasal muka ketat lagi, minggu depan pasal muka ketat juga, minggu-minggu berikutnya pun cakap pasal muka ketat, ketat, ketat dan ketat lagi.... Apa nih?


Niatnya baik untuk menggalakkan semua staff agar bersikap ceria khasnya dipermulaan minggu, tetapi kalau setiap minggu asyik bercerita hal muka ketat jer, harus staff yang mendengarnya akan terus-terusan bermuka ketat (akibat kebosanan yang melampau). Kalau tak ketat, terpaksa mengguna screw driver, spanar atau apa-apa gadget yang terfikir bagi memperketatkan lagi muka masing-masing...heeee.

Pada pendapat aku nasihat sebegitu cuma membazirkan masa dan menimbulkan rasa kureng bukan sahaja kepada orang yang mendengarnya bahkan juga kepada diri sendiri. Kalau telah memberi nasihat sekali dua dan masih tidak berjaya, sudah-sudahlah. Gunalah approach yang lain. Bukan mudah untuk menceriakan orang lain. Agak mustahil untuk mengubah sikap orang lain. So, buat apalah membuang masa berceramah dan berpidato tentang benda yang sama kecualilah berceramah hal-hal agama yang sememangnya dituntut untuk kita sama-sama berpesan-pesan tetapi secara berhemah dan penuh kesabaran.

Janganlah berharap dan beranggapan bahawa orang lain perlu mematuhi arahan agar sentiasa ceria atau mengelakkan bermuka ketat. Kita tidak tahu masalah orang. Kita tidak faham kenapa mereka bermuka ketat. Kita tiada hak untuk memarahi orang yang bermuka ketat. Kita tidak tahu ada kemungkinan muka seseorang itu sejak azali memang sedemikian ketat...(ada ke?).

"Habis tu?"

Setiap orang staff mempunyai perasaan yang tersendiri. Menyuap mereka dengan teguran-teguran atas perkara-perkara yang remeh-temeh membuatkan mereka bosan. Memperingatkan mereka tentang peraturan-peraturan ketat syarikat juga mungkin membuatkan mereka risau dan perasaan jadi berbaur-baur yang sudah tentu boleh memperketatkan muka mereka (hehehe...betul ke ayat aku tu?). Melaksanakan undang-undang secara syok sendiri juga boleh mewujudkan situasi yang sama.

Memanglah undang-undang syarikat perlu dipatuhi, tetapi memberikan kefahaman tentang undang-undang tersebut juga amat penting. Bukanlah dengan cara yang menimbulkan keresahan atau rasa tidak puas hati kepada staff seperti mengugut serta menyampaikan amaran secara keras atau dengan suara yang kuat seperti memberikan arahan kawad kepada segerombolan askar.

Apa kata bertindak melakukan sesuatu yang boleh menimbulkan keceriaan tetapi bukanlah dengan keterlaluan. Galakkan kerjasama (team work). Bangkitkan semangat dan bukannya berikan ugutan. Sebarkan khabar gembira progress syarikat atau vision MD yang inginkan syarikat untuk berjaya. Khabarkan misi-misi yang akan dibuat. Hebahkan bahawa semua orang di dalam syarikat adalah penting.

"Kalau muka diorang masih ketat?"

Biarkan. Senyum sahaja kepada mereka. Mungkin mereka ada masalah yang terlalu berat yang sedang dipikul. Tahulah mereka bagaimana untuk menceriakan diri sendiri. Mana ada orang yang ingin bermuka ketat seumur hidup.

"Ohh..jadi, cara saya tu salahlah yer?"

Bukan salah. Niatnya betul. Caranya boleh diperbaiki. Cuma janganlah memanjang-manjangkan perkara yang remeh-temeh hingga kelihatan tindakan tersebut seperti tiada added value sewaktu morning talk.




Sekian.
Readmore...
Tuesday, November 29, 2011

Iklankan bahan lucah?

7 comments
 
Salam...

Apa perasaan anda apabila disogokkan dengan bahan-bahan berunsur lucah khasnya gambar-gambar dan klip-klip video? Malu? Marah? Atau suka dan kembang-kempis lubang hidung menahan gelora?

Mungkinkah ada yang akan menjawab, kalau tengok sorang-sorang OK la @ suka dan kembang-kempis lubang hidung tu? Kalau ada orang lain, malu atau buat-buat marah...ish3.


Biar apapun jawapannya, aku pasti gambar-gambar atau klip-klip video tak senonoh sebegitu akan menimbulkan kemarahan sesetengah ibubapa apabila ianya diperlihat atau dipertontonkan kepada anak-anak mereka yang masih kecil (belum akil baligh).

Begitu juga dengan aku...

Ada 2 atau 3 kali (yang aku perasan) blog aku ini dipaparkan iklan-iklan atau promosi-promosi blog lain samada melalui backlinks atau pings yang memaparkan entry-entry berbaur lucah dan pernah juga memaparkan dengan terang-terangan entry sinopsis video yang sememangnya lucah.

Jika sekadar gambar-gambar seksis yang masih lagi terkawal, tidak mengapa juga, tetapi kalau dah tunjuk gambar aksi-aksi seks dengan tubuh badan perempuan yang berbogel dengan jelas, bagi aku itu sudah keterlaluan.

Yang lagi haru...bila anak-anakku yang suka membelek-belek blog aku ini tiba-tiba berkata.."Abah, ada iklan video..pompuan tu tunjuk tetek!!!".

Sudah!!!!...Kelam-kabut aku masuk campur dan dengan segera menutup blog aku tersebut!

Kalau begini berterusan, terpaksalah aku ubah klasifikasi blog aku ini menjadi bahan bacaan untuk 18 tahun ke atas semata-mata untuk mengelakkan anak-anak aku melawat dan membaca blog aku ini.

Aduyai...!




Sekian.
Readmore...
Saturday, November 26, 2011

Duit duit duit duit duit

4 comments
 
Salam...

Apa khabar rakan-rakan semua? Mudah-mudahan kita sentiasa berada di dalam keadaan sihat wal-afiat samada fizikal atau minda serta kewangan.

"Aik? Kewangan pun perlu sihat ke?"


Mesti! Kalau tidak, mungkin fizikal dan minda juga akan terkena effect ketidak-sihatan tersebut!

Bukanlah bermaksud menjadi mata duitan atau ingin bermewah-mewah tetapi sekadar ingin memiliki kewangan yang mencukupi untuk keperluan hidup.

Seringkali aku mendengar rakan-rakan berkata mereka bekerja bukan kerana duit tetapi lebih kepada kepuasan bekerja...biasalah, ayat standard. Cuba suruh mereka berikan kembali duit gaji mereka kepada syarikat selepas menerimanya, ada tak yang sanggup? Tak perlu kesemuanya, cuma beberapa peratus sahaja...mungkin ada yang terus meletak jawatan dengan alasan tiada kepuasan bekerja...hehe.

Dengan kata lain, kita bekerja memang bertujuan untuk mendapatkan duit cuma jumlahnya sahaja yang berbeza-beza bagi setiap orang. Begitu juga dengan mereka yang berniaga, juga inginkan duit. Kita tidak lagi berada di zaman barter trade di mana barangan dibeli dengan menukar barangan lain yang sama nilainya. Kita membeli dengan duit.


Duit adalah sesuatu yang penting di dalam kehidupan seseorang. Walaupun duit bukan segala-galanya tetapi hampir segala-galanya memerlukan duit khasnya kepada mereka yang tinggal di bandar-bandar besar seperti Kuala Lumpur ini.

Jadi, jika duit itu penting...hampir segala-galanya memerlukan duit...duit adalah sebahagian punca kepuasan bekerja bagi kebanyakan orang (atau mungkin semua orang)...

Kenapa perlu menahan gaji pekerja?

Kenapa perlu melewat-lewatkan pembayaran gaji?

Kenapa perlu memotong-motong dan mencincang-cincang gaji pekerja dengan sesuka hati?

Jika gaji itu penting, kenapa perlu berkira untuk memberikan gaji yang sedikit tinggi kepada pekerja yang berkemahiran dan mungkin mendatangkan kebaikan kepada syarikat?

Kenapa enggan membayar lebih tetapi mahukan sesuatu yang berlipat kali ganda dari pekerja?

Jika enggan menerima monyet menjadi pekerja, kenapa sanggup membayar sekadar kacang?




Sekian.
Readmore...
Friday, November 25, 2011

Emergency Leave Bukan Annual Leave?

7 comments
 
Salam...

Aku jangka ramai rakan-rakan semua yang sedang merancang-rancang untuk bercuti. Maklumlah, dah hujung tahun, cuti perlu dihabiskan. Itupun bagi yang ada lagi cuti tahunan yang belum diambil. Bagi mereka yang dah kehabisan cuti mungkin terpaksa melangut bekerja sambil membayangkan (dengan jealousnya) rakan-rakan lain yang sedang atau akan bercuti. Lagipun, sekarang ni cuti sekolah dan musim orang kenduri-kendara.


Kepada anda yang kehabisan cuti atau memang tiada diberikan cuti tahunan, apakah yang anda akan lakukan jika keadaan memerlukan anda bercuti?

Ambil MC? or mungkinkah juga beli MC?

Minta cuti tanpa gaji?

Ambil Emergency Leave? Eh..silap! Emergency Leave tu sama jer dengan Annual Leave. Kalau Annual Leave dah habis, nak ambil Emergency Leave apa ke bendanya?

"Tak la bos, Emergency Leave tu bukannya Annual Leave."

Habis tu?

"Kira sama macam MC jugak."

Apesal gitu pulak?

"Polisi syarikat kata macam tu. Kalau ambil Emergency Leave, hukumnya sama jer dengan ambil MC."

Awak faham tak perbezaan di antara Emergency Leave dengan MC tu?

"Entah la bos, saya ikut jer. Lagipun big bos selalu cakap macam tu. Kalau ambil Emergency Leave tu sama jer dengan ambil MC atau main-main cuti."

Pulak dah!

Errrr...I reserve my comments.



Sekian.
Readmore...
Wednesday, November 23, 2011

Meminta sesuatu yang tak perlu diminta

3 comments
 
Salam...

Masih di dalam mood kegembiraan selepas Malaysia memenangi pingat emas bolasepak di sukan Sea? Masih mengharap Kerajaan akan memberikan cuti umum kerana kemenangan tersebut? Walau bagaimana gembira sekalipun, biarlah berpada-pada. Biarlah kegembiraan TIDAK menjadi pemangkin pergaduhan di antara warga Malaysia dan Indonesia. Biarlah semangat kesukanan menebal dan bukannya semangat ethnocentrism.


Aku tidak berniat untuk mencoret tentang bolasepak kerana aku menjangkakan banyak blog-blog malah akhbar-akhbar juga bercerita tentang itu. Cuma, aku terpanggil untuk mencoret sesuatu apabila terbaca tentang anjuran beberapa blog dan orang perseorangan yang meminta PM kita untuk memberikan cuti umum sempena kejayaan tersebut. Layakkah kita meminta? Perlukah PM mengizinkannya? Yang pasti...kalau diberi cuti ramai juga orang suka...

Itu cerita meminta cuti umum. Agak sukar juga PM untuk mengizinkannya sebab banyak perkara lain yang bersangkut-paut dengan cuti umum yang perlu diambil kira dan bukannya sekadar memenuhi kehendak segelintir masyarakat sahaja.

Sebelum aku terus melalut, sebenarnya aku ingin mencoret tentang insiden yang sering-kali berlaku di pejabat...

Adakah salah meminta sesuatu dari pihak Pengurusan? Bagi aku tidak salah, cuma mungkin ada yang melabelkan anda sebagai demanding.

Bagaimana pula meminta sesuatu yang sepatutnya tidak perlu diminta?

Contohnya, meminta komputer (atau laptop) untuk tujuan kerja..

Meminta dibekalkan uniform untuk bekerja...

Meminta peralatan menulis untuk bekerja...

Meminta bantuan telekomunikasi untuk berhubung berkaitan dengan kerja...

Meminta gaji dibayar mengikut masa yang telah ditetapkan dan dijanjikan...



Apa-apapun...aku terlebih dahulu ingin meminta maaf...




Sekian untuk aku meminta-minta..
Readmore...
Monday, November 21, 2011

Bolasepak Malaysia vs Indonesia di Sukan Sea

1 comments
 
Salam...

Berpeluh! Tension! Berdebar-debar! Marah! Bengang! Bangga! Gembira! Kecewa! Ketawa! You name it, you got it!


Itulah perasaan aku ketika menonton perlawanan bolasepak di antara Malaysia dan Indonesia di Sukan Sea ke-26. Sampai ke saat-saat terakhir dada aku berdebar-debar. Entah berapa kali aku keluar rumah menenangkan fikiran lepas tu bergegas masuk ke rumah kembali untuk menonton tv.

Orang rumah aku pula telah menyediakan alat khas untuk memeriksa tekanan darah aku...aduyai! Itu macam menyindir aku tuh!...ish3.

Kiri kanan rumah aku riuh rendah dengan jeritan jiran-jiran.

Dan...

Akhirnya...


MALAYSIA.......MENAAAAAAAANNNNGGGGGGGG!!!!!!!!





Yey! Yey!
Readmore...
Saturday, November 19, 2011

Polisi menindas pekerja?

3 comments
 
Salam...

Anda bekerja sebagai pengawal keselamatan? Anda bekerja dengan memakai uniform khas? Kenapa yer? Nampak kemas? Nampak seragam? Nampak macam budak-budak sekolah? Tidak kiralah apa komen-komen yang terbit, memakai uniform khas bagi pengawal keselamatan merupakan sesuatu yang menjadi kemestian bagi semua syarikat-syarikat kawalan keselamatan.


Apa jadi jika anda tidak memakai uniform tersebut? Bos marah? Client akan bising? Syarikat akan didenda? Anda dikenakan tindakan tatatertib?

Jadi, jika memakai uniform merupakan suatu kemestian, setiap pengawal keselamatan perlu memiliki uniform tersebut. Sekurang-kurangnya 2 helai. Ye la...takkan hendak memakai uniform yang sama selama 6 hari dalam seminggu. Kalau sempat dicuci tak mengapalah juga. Kalau terpaksa bertugas melebihi tempoh 12 jam sehari, bila masa pula ingin mencuci uniform tersebut. Ramai orang akan menjauhkan diri bila terbau uniform yang dipenuhi bekas keringat dan peluh.

Persoalannya, siapakah yang membayar kos pembelian uniform tersebut?

Begini keluhan pekerja...

"Saya suka pakai uniform bang. Cantik, kemas dan nampak segak. Cuma, kenapa saya yang mesti membayar kos pembelian uniform tu? Sepatutnya pihak syarikat yang perlu menyediakannya. Lagipun, pekerja macam saya ni tiada pilihan lain terpaksa memakainya dan atas arahan syarikat juga."

Berapa harga sehelai uniform tu?

"Lebih kurang RM40. Kalau 2 helai dah jadi RM80. Dicampur dengan accessories saya perlu menanggung kos lebih RM100. Gaji saya bukannya mahal. Bagi saya RM100 tu nilainya agak tinggi untuk menyara kehidupan saya."

Pernah ajukan kepada syarikat supaya kos uniform tersebut ditanggung oleh syarikat atau sekurang-kurangnya diberikan sedikit subsidi?

"Pernah bang. Jawapannya, kalau tak nak boleh berhenti."

Alamak!

"Saya perlu bekerja bang. Sebab tu saya redha dengan apa yang berlaku. Cuma, saya agak terkilan, kenapa syarikat saya tu tak nak ikut cara syarikat lain? Syarikat-syarikat lain mengeluarkan belanja membeli uniform untuk dipakai oleh para pekerja."


Begini pula kata-kata Pengurusan syarikat...

"Untuk membeli uniform, banyak kos-kos tertentu yang pihak syarikat kena bayar. Bukan sekadar harga uniform sahaja malah kami juga memerlukan permit untuk menggunakan uniform tersebut. Apalah salahnya pekerja berkorban sedikit. Bukan mereka perlu membeli tiap-tiap bulan. Polisi syarikat telah ditetapkan begitu, jadi, mereka mestilah mematuhinya."

Itu bukan macam menindas pekerja ke?

"Kami dah beri penerangan. Mereka ada pilihan. Kalau tak suka boleh berhenti dan tak perlu bekerja dengan kami."

Kenapa syarikat tak mahu beri sedikit subsidi?

"Kami berniaga. Semuanya ada kos-kos tertentu yang kami perlu bayar. Kami perlu memastikan perniagaan kami mendapat keuntungan."

Ohhh...so, kiranya masing-masing syarikat dan staff sama-sama membantu perniagaan syarikat termasuklah menanggung harga kos pembelian uniform tu ye?

"Eh? Kami tak jual harga kos. Kami markup juga dalam 20% dari harga kos. Kalau tidak macamana kami nak untung? Kami kan berniaga...?"

Pulak dah!...




Sekian.
Readmore...
Thursday, November 17, 2011

RM100 punya pasal?

5 comments
 
Salam...

Aku rasa, rata-rata ibu bapa yang mempunyai anak-anak yang masih bersekolah sekarang ini sibuk bercerita tentang duit. Bukan kerana perlu berbelanja untuk persekolahan anak-anak mereka, tetapi khusus tentang pemberian wang tunai RM100 kepada setiap orang anak yang bersekolah oleh Kerajaan. Ramai yang ceria. Ramai yang merasa lega kerana beban perbelanjaan persekolahan tertampung sedikit.

Walaubagaimanapun, ada juga ibu bapa yang marah-marah atau mendengus tidak berpuas hati. Malah ada yang bertengkar pula dengan guru!...ish3.


Sejak kecil, aku memang dididik untuk sentiasa menghormati guru walaupun kadangkalanya aku agak terasa hati dengan tindakan atau perlakuan sebahagian guru-guru. Dalam kata lain, aku diajar agar menghormati mereka walaupun aku merasakan bahawa guru-guru tersebut melakukan kesilapan atau berbuat sesuatu yang pada pendapat aku tidak betul. Jadi, bila melihat terdapat segelintir ibu bapa yang bertengkar dengan guru, teringin juga untuk mengetahui apakah puncanya.

Dapat RM100 untuk seorang anak, sepatutnya menerbitkan kegembiraan kepada ibu bapa, mengapa pula ada yang tidak berpuas hati lalu bertengkar dengan guru?

"Macam ni bang, saya hargai niat Kerajaan untuk meringankan beban rakyat dengan menghulurkan bantuan kewangan RM100 untuk setiap anak yang masih bersekolah. Tetapi, kenapa proses pemberian wang tersebut seolah-olah macam huru-hara dan kucar-kacir?"

Maksud awak?

"Mula-mula kata hanya akan diberi awal persekolahan tahun depan. Tiba-tiba dapat panggilan untuk datang ke sekolah bersama-sama anak untuk sesi taklimat dan mengambil wang bantuan tersebut. Kalau diberitahu seminggu sebelum tarikh pengambilan tak apa juga, ini tidak, esok sesi taklimat dan pengambilan wang, hari ini baru diberitahu samada melalui telefon atau surat yang diberi kepada anak. Saya ni bekerja makan gaji dan bukan senang untuk mengambil cuti atau time-off. Jika sesuka hati pergi ke sekolah anak, syarikat juga boleh dengan sesuka hati memberikan surat amaran atau mungkin memberikan surat tunjuk sebab. Lebih teruk lagi kalau diberikan cuti sampai bila-bila (diberhentikan)."

Mungkin perlu sedikit pengorbanan untuk anak-anak.

"Memang kita perlu berkorban sedikit untuk mereka tetapi bukanlah terkorban akibat proses yang kucar-kacir macam ni."

Marah betul nampaknya brader tu...

Giliran aku pula berurusan dengan pihak sekolah untuk mengambil wang bantuan Kerajaan milik anak-anakku.

"Encik perlu tandatangan borang ni sebagai pengesahan menerima atau menolak pemberian Kerajaan."

OK, terima kasih. Laaa...ada ke ibu bapa yang menolak?

"Duit RM100 akan kami beri selepas sesi taklimat nanti ye?"

Pukul berapa sesi taklimat tu akan bermula?

"Lebih kurang dalam 2 jam iaitu selepas kita selesai mendaftarkan kedatangan dan pengesahan ibu bapa."

Berapa lama sesi taklimat tu?

"Tak lama, dalam 1 jam sahaja. Selepas tu kami akan serahkan wang RM100 tu kepada encik."

Ehh? Sepatutnya RM200 sebab anak saya 2 orang?

"Oh..anak encik yang seorang lagi tu sebelah petang sebab kita dah bahagikan mengikut darjah mereka."

Laaa...berapa lama pulak saya perlu berurusan untuk sesi sebelah petang tu nanti?

"Lebih kurang macam ni jugak encik."

Sambil terkujat-kujat mendengar penjelasan tersebut aku pergi ke dewan untuk menunggu sesi taklimat. Hari ini terpaksalah aku mengambil cuti emergency dan tanpa gaji sebab cuti tahunan aku dah habis. Sehari ambil unpaid leave gaji aku dipotong RM545...memang tak berbaloi.

"Encik, ada perubahan jadual sedikit. Oleh sebab terlalu ramai, sesi taklimat dan pemberian wang untuk sesi kedua cuma akan dibuat pada esok hari..."

Aduyai!...terpaksa pulak aku ambil cuti tanpa gaji selama 2 hari!....ish3. No wonder brader tadi tu bising-bising.




Sekian.
Readmore...
Tuesday, November 15, 2011

Aku pro kepada staff?

2 comments
 
Salam...

Apa khabar rakan-rakan semua? Aku harap semuanya sihat-sihat belaka. Aku, lately, agak kurang cergas. Kadang-kadang ada rasa seram sejuk. Mungkin keadaan cuaca yang kadang-kadang panas terik di waktu pagi dan tengahari, disusuli hujan lebat di sebelah petang membuatkan kesihatan aku agak terganggu. Ditambah pula dengan habuk (batu dan simen) semasa memantau proses renovation terhadap pejabat baru aku di Shah Alam, tanpa meminum air masak (atau air mineral) yang banyak, membuatkan tekak aku perit dan ada sedikit batuk-batuk...uhuk!uhuk!uhuk!...


Errr...actually, aku bukan nak bercerita tentang kesihatan aku. Aku nak bercerita tentang pandangan beberapa orang staff bahagian pengurusan di atas pendapat yang aku luahkan sewaktu sesi briefing di syarikat aku pagi semalam.

Pihak Jabatan Sumber Manusia (HR) telah menetapkan bahawa satu sesi briefing untuk semua staff di Ibu Pejabat akan diadakan pada setiap hari Isnin pukul 8.30 pagi, manakala pada setiap hari Rabu, setiap Jabatan mesti mengadakan mesyuarat mingguan bermula pada jam 5.30 petang.

Seorang wakil pihak HR dengan tegasnya memberitahu bahawa semua staff mesti menghadirkan diri di setiap sesi mesyuarat dan memastikan tiada kelewatan. Beliau menambah sebagai staff syarikat perlulah memiliki disiplin dan ketaatan yang tinggi dengan mematuhi setiap arahan dan polisi syarikat.

Aku kagum dengan ketegasan wakil pihak HR tersebut, dan kekaguman aku itu aku luahkan dengan bertanyakan soalan-soalan berikut...

Jika terdapat staff yang gagal menghadirkan diri bagaimana?

"Tindakan tatatertib akan diambil terhadap staff terbabit."

Hmmm...tegasnya..

Jika staff mengikuti arahan tersebut dan staff tersebut pula layak untuk claim overtime, adakah syarikat akan membayar staff tersebut kerana datang awal pada hari Isnin dan balik lewat pada hari Rabu?

"Mana boleh! Ini meeting bukannya bekerja!"

Tidak kira apa jua kerja atau acara yang dibuat atau dilalui oleh setiap pekerja. Jika mereka diberi arahan untuk berada di pejabat melebihi jumlah "normal hours of work", mereka berhak untuk claim overtime. Bukankah itu termaktub di dalam Undang-undang Buruh?

Soalan aku itu tidak berjawab dan seseorang telah mencuit bahu aku memberi isyarat agar membincangkan perkara tersebut di luar sesi briefing tersebut...hehe.

Selesai sesi briefing, aku ditegur agar tidak menyebelahi staff kerana aku di pihak pengurusan. Sepatutnya aku menyokong setiap tindakan yang pihak pengurusan lakukan...pulak!..ish3.

Uhuk! uhuk! uhuk!




Sekian.
Readmore...
Sunday, November 13, 2011

Muda-muda lagi dah jadi bos?

3 comments
 
Salam...

Anda seorang Pengarah syarikat? Anda seorang CEO syarikat? Anda seorang COO syarikat? Anda seorang Pengurus Besar syarikat? Anda seorang Pengurus Kanan syarikat? Anda cuma Pengurus syarikat yang biasa-biasa aje? Jika ya, baguslah...anda adalah seorang bos di syarikat anda.


Berapakah usia anda?

40 tahun ke atas? hmmmm...dah cukup matang. 30 ke 40 tahun? Ok..range umur yang kebiasaannya aggressive untuk mencari business. 26 ke 30 tahun? Masih OK...kadang-kadang terlalu aggressive untuk ke puncak...perlu lebih banyak bersabar mengawal emosi. 20 ke 25 tahun? Masih boleh...tetapi perlukan bimbingan. Bawah 20 tahun? Bergantung kepada jenis perniagaan dan syarikat siapa yang dia bekerja. Seeloknya, umur sebegini adalah diperuntukkan untuk menimba ilmu.

Bolehkah umur muda untuk menjadi bos?

Memang subjektif. Mungkin boleh. Mungkin perlu lebih belajar sebelum menyandang jawatan yang tinggi-tinggi.

Kenapa pula aku menyibuk mempersoalkan faktor umur untuk menjadi bos?

Aku just teringat insiden-insiden yang berlaku akibat kekhilafan beberapa orang bos muda. Malah, insiden yang berlaku di depan mata aku pula melibatkan beberapa bos muda berumur 25 tahun dan ke bawah.

Banyak tindakan-tindakan yang dilakukan agak kurang bijak dan kurang berkesan khasnya apabila menangani permasalahan yang melibatkan para pekerja bawahan. Mungkin, disebabkan mereka (bos-bos muda tersebut) tiada pengalaman yang mencukupi.

Jika mereka tidak mempunyai pengalaman yang mencukupi, kenapa pula menjadi bos?

Biasalah...jika syarikat tersebut merupakan syarikat emak dan ayah mereka. Ataupun juga jika syarikat tersebut milik suami mereka.

Aku berharap tiada siapa yang terasa dengan coretan simple aku ini. Kepada bos-bos muda (atau yang terlalu muda) timbalah ilmu seberapa banyak yang mungkin. Aku berpendapat, sekiranya syarikat tersebut milik emak, ayah atau suami mereka sekalipun, apalah salahnya menjawat jawatan yang tidak seberapa (bukan pengurusan tinggi) agar mendapat pendedahan dan pengalaman yang secukupnya. Jika tidak mahu, cuba dapatkan penasihat yang baik dan berkaliber untuk memberi nasihat dan tunjuk ajar yang berguna.

Tetapi...kalau ada penasihat yang bagus dan ada pekerja-pekerja yang bagus-bagus juga, tetapi enggan menerima nasihat orang lain khasnya kerana beranggapan diri sendiri itu bos yang wajib dihormati (sombonglah tu), maka, aku tidak terkejut jika syarikat mengalami banyak hiccups.

"Eh...ada ke bos muda yang macam tu?"

Sebab ada la aku tulis ni...hehe.

Baru habis belajar di university, dan bila keluar terus jadi bos sebab suaminya pemilik syarikat tersebut. Kerana beranggapan pelajarannya semasa di university sudah cukup bagus dan memadai untuk menjadi seorang bos, maka, keegoan pun menebal...sekarang ni, kelam kabut si suami untuk memperbetulkan keadaan...ish3.




Sekian.
Readmore...
Saturday, November 12, 2011

Prosidur untuk penjenayah?

0 comments
 
Salam...

Mungkin cerita aku ini sudah basi iaitu tentang rompakan sebuah ATM milik sebuah bank terkemuka di Cheras awal minggu ini yang melibatkan kehilangan wang tunai lebih kurang RM316,000. Beberapa akhbar dan television memaparkan berita tersebut. Malah, ada yang menulis atau menyebut dengan hampir terperinci bagaimana modus operandi rompakan tersebut dilaksanakan oleh enam lelaki bertopeng.


Aku tidak berniat ingin mengupas tentang cerita rompakan tersebut cuma wujud beberapa persoalan yang bermain-main di minda aku.

Bukan tentang kehilangan yang ditanggung oleh pihak bank atau faktor-faktor keselamatan yang mungkin longgar hinggakan ATM tersebut boleh dirompak (dengan menariknya keluar dari SST area), tetapi lebih kepada maklumat terperinci yang dipaparkan atau diceritakan oleh akhbar-akhbar dan television.

Kenapa pula aku particular dengan maklumat tersebut?

Bukan apa...jika dahulu orang atau mungkin penjenayah tidak tahu bagaimana untuk melarikan atau merompak sebuah ATM, sekarang ini, selepas membaca akhbar-akhbar dan menonton television, cara-caranya dengan jelas diperolehi. Ikat dengan tali atau rantai yang kuat, seret dengan kenderaan dan pecahkan peti wangnya...!!

Aku juga tidak berniat untuk menegur para pemberita kerana memaparkan modus operandi penjenayah tersebut secara terperinci. Mereka sekadar menjalankan tanggungjawab dan tugasan mereka menyampaikan maklumat kepada pembaca atau penonton.

Aku cuma berharap modus operandi yang diceritakan tidak menjadi duplikasi kepada kejadian-kejadian lain di masa-masa akan datang.

Harap-harap pihak bank akan lebih berhati-hati dan berbuat sesuatu untuk memperketatkan kawalan keselamatan kepada ATM milik mereka.




Sekian.
Readmore...
Thursday, November 10, 2011

Ikut polisi atau menganiaya?

2 comments
 
Salam...

Minggu ini aku begitu sibuk dengan kerja-kerja aku khasnya turut sama memantau aktivi-aktivi pengubahsuaian (renovation) yang dilakukan terhadap pejabat baru aku di Shah Alam. Dengan kos pengubahsuaian melebihi angka RM 1 juta, sudah tentu syarikat ingin memastikan modal yang dikeluarkan tersebut berbaloi dengan hasil kerja kontraktor.


Aku memohon maaf sekiranya anda datang ke blog aku ini, tidak menjumpai sebarang entry baru sepertimana yang diharapkan untuk beberapa hari.

Di dalam kesibukan aku memantau operasi pengubahsuaian, sempat juga aku bertemu beberapa ex-staff aku di syarikat lama dahulu. Biasalah, apabila berjumpa, banyak kisah-kisah lama yang dibualkan dan aku tertarik tentang kisah-kisah "panas" yang pernah menyebabkan pekerja-pekerja melakukan mogok.

Puncanya adalah...gaji, gaji, gaji dan gaji lagi....

Bukan sebab gaji di bayar lambat, tetapi tentang gaji yang dipotong-potong dan dicincang-cincang.

Keluhan pekerja...

"Macam ni bos, overtime saya selalu sangat kena potong dengan bermacam-macam alasan. Walhal, kalau saya tak buat overtime tu, tak ada siapa pula yang akan bekerja pada masa tu."


Keluhan (atau mungkin keegoan) pihak pengurusan...

"Kita terpaksa potong jumlah overtime mereka sebab kita terikat dengan undang-undang buruh."

Undang-undang apa tu?

"Setiap pekerja hanya boleh membuat kerja lebih masa tidak melebihi 4 jam sehari."

Berapa jam kerja lebih masa yang mereka telah buat?

"Ada yang 5 jam, ada yang lebih dari tu. Malah ada juga yang telah buat overtime sampai 12 jam."

Apa yang pihak pengurusan buat?

"Kami potong semua jam yang melebihi angka 4 jam. Maksudnya, jika mereka bekerja 5 jam, kita cuma akan bayar maksima 4 jam sahaja."

Apa jadi dengan jumlah jam yang mereka telah bekerja tu?

"Itu, mereka kena tanggung sendiri. Siapa suruh buat OT sampai lebih 4 jam sehari? Mereka kena tahu dan faham tentang undang-undang buruh yang ada."

Ohhh...pihak pengurusan faham tak dengan undang-undang buruh tu?

"Mestilah. Kenapa awak bertanya macam tu?"

Undang-undang buruh tu bertujuan untuk menjaga kepentingan para pekerja agar tiada unsur-unsur penganiayaan terhadap mereka. Had bekerja lebih masa selama 4 jam sehari tu sebenarnya untuk tidak membenarkan mana-mana syarikat memaksa pekerjanya bekerja melebihi tempoh tersebut khasnya dengan tujuan memberi mereka masa untuk berehat dan melaksanakan tanggungjawab mereka terhadap keluarga.

Jika mereka (pekerja) terpaksa bekerja melebihi tempoh tersebut atas apa jua faktor, pihak syarikat perlu memberikan mereka pampasan atau bayaran yang setimpal.

Sekarang ini, perkara dah macam terbalik. Pekerja-pekerja tersebut telah bekerja lebih masa akibat kekurangan pekerja atau proses-proses yang memerlukan mereka menambah jumlah jam, manakala pihak pengurusan pula, tanpa berfikir panjang dan tanpa ada rasa simpati sesuka hati memotong jumlah bayaran yang sepatutnya mereka dapat. Itu penganiayaan namanya.

"Kami cuma mengikut undang-undang buruh."

Sebenarnya pihak pengurusan yang tidak faham tentang undang-undang buruh tersebut.

Saya cadangkan kesemua yang terlibat (di pihak pengurusan) untuk pergi berkursus tentang undang-undang buruh tersebut agar mendapat kefahaman dan menghentikan semua penganiayaan terhadap pekerja-pekerja.




Sekian.
Readmore...
Sunday, November 6, 2011

Feng Shui?

0 comments
 
Salam...

Anda berbangsa Cina? Anda bukan berbangsa Cina, tetapi adakah anda percaya kepada Feng Shui? Ramai rakan-rakan aku yang berbangsa Cina dan kepercayaan kepada Feng Shui sering kali memberi inspirasi kepada kehidupan mereka (atau mungkin juga menerbitkan masalah-masalah tertentu).


Apesal aku melalut di Hari Raya Korban nih? Cerita pasal Feng Shui pulak tuh?

Aku sekarang ini sedang sibuk menguruskan aktiviti renovation terhadap Cash Center aku di Shah Alam. Salah satu di antara perkara-perkara yang dikatakan wajib untuk diubah ialah kedudukan main gate besi. Pada asalnya kedudukan pintu utama itu betul-betul berhadapan dengan tiga simpang jalan dan menurut ramai rakan-rakan yang berbangsa Cina ianya memiliki Feng Shui yang tidak baik.

Tambah mereka, sebab itu syarikat asal yang menggunakan bangunan tersebut lingkup dan menunggu masa untuk muflis!

Aku memang tahu bahawa syarikat tersebut memang menghadapi masalah dan sedang menuju ke arah kemuflisan. Tetapi, adakah kehancuran syarikat tersebut disebabkan oleh Feng Shui yang tidak baik tersebut?

Apa yang aku tahu ialah, syarikat tersebut banyak melakukan kesalahan dan kesilapan termasuklah berbuat sesuatu yang melibatkan penganiayaan terhadap pekerja-pekerja serta kemungkinan berlakunya CBT (criminal breach of trust).

Bagi aku, jika penganiayaan berlaku atau dilakukan, tunggu sahajalah balasan atau kehancuran kerana doa-doa orang yang teraniaya itu makbul. Begitu juga CBT. Pecah amanah melibatkan penyalahgunaan wang pelanggan bukanlah perkara yang boleh dipandang remeh.

Apa yang boleh aku katakan sekarang ini, bukanlah Feng Shui yang tidak elok yang menyebabkan syarikat tersebut lingkup tetapi perangai dan perlakuan pemiliknyalah yang membuatnya jadi begitu.

Balasan sedang dilaksanakan...Kesombongan kerana suka mengorbankan hak-hak para pekerja menjadikan syarikat tersebut juga terkorban. Adalah lebih elok jika membeli lembu atau kambing untuk dikorbankan daripada menyuruh atau memaksa pekerja-pekerja untuk berkorban dan terkorban.

Selamat Hari Raya Korban...




Sekian.
Readmore...
Friday, November 4, 2011

Hal-hal keselamatan tanggungjawab siapa?

1 comments
 
Salam...

Kelmarin, aku mencoret entry tentang "jangan mengambil mudah aspek-aspek keselamatan" khasnya kepada pekerja-pekerja syarikat kawalan keselamatan. Isu ini terbangkit setelah wujud kejadian rompakan yang mengakibatkan kehilangan nyawa seorang pengawal keselamatan baru-baru ini. Coretan aku itu telah menimbulkan beberapa isu-isu lain yang berkaitan. Ada yang suka, ada yang kurang berkenan (dengan statement aku) dan ada juga yang marah-marah tak tentu pasal.


Persoalannya, siapakah yang bertanggungjawab terhadap aspek-aspek keselamatan para pekerja syarikat kawalan keselamatan?

Ada yang kata itu adalah tanggungjawab syarikat sepenuhnya. Ada yang kata tanggungjawab pekerja itu sendiri. Ada juga yang kata pihak agensi Kerajaan juga perlu bertanggungjawab.

Pada pandangan aku, kesemua pihak yang tertulis di atas ada tanggungjawab masing-masing cuma peratusannya sahaja yang berbeza-beza.

Kita ambil satu sampel berdasarkan kejadian rompakan tempohari.

Kenapa kutipan wang tunai yang dibuat oleh pengawal-pengawal keselamatan tersebut hanya menggunakan kenderaan biasa dan bukannya kenderaan khas yang kalis peluru (bullet resistance)?

Para pengawal keselamatan mungkin menjawab, mereka diarah untuk membuat kutipan walaupun kenderaan khas tiada. Pihak syarikat mungkin berkata, kami terpaksa menggunakan cara yang berisiko kerana pihak Kerajaan lambat memproses kelulusan permit untuk membeli kenderaan khas tersebut. Jika kutipan tidak dibuat, syarikat mungkin terpaksa menanggung kos akibat dikenakan penalty oleh pelanggan. Agensi Kerajaan yang berkaitan pula mungkin menjawab, syarikat keselamatan tersebut sepatutnya telah membuat permohonan lebih awal untuk proses kelulusan permit.

Dalam kata lain, khasnya apabila rompakan telah berlaku, masing-masing seolah-olah menuding jari menyalahkan pihak lain.

"Macamana kami hendak menyediakan van keselamatan dengan cepat, agensi Kerajaan yang terlibat mengambil masa yang terlalu lama untuk meluluskan sesuatu permohonan permit. Berbagai-bagai syarat diberikan termasuklah syarat memiliki suatu perjanjian (bersetem) dengan pelanggan kami. Mana mungkin kami dapat memeterai perjanjian dengan pelanggan kalau kami tiada van keselamatan yang merupakan syarat utama sebelum perhubungan perniagaan dibuat. Kadang-kadang kami terpaksa menunggu 3 hingga 6 bulan untuk mendapatkan satu permit. Dalam tempoh tersebut, kos-kos operasi terpaksa kami tanggung walaupun tiada jualan. Kami bukanlah sebuah syarikat pembekal barangan yang boleh menyewa kenderaan untuk penghantaran barangan. Jika van keselamatan tiada, kami sudah tentu tidak boleh berniaga."

Takkan lah sebab inginkan fee berjumlah kurang dari RM200 sanggup menggadaikan nyawa pengawal keselamatan?

"Kami tiada niat untuk mendedahkan kakitangan kami kepada risiko kematian atau kecederaan serius semasa bertugas. In fact, kadangkala kami terfikir juga, mungkin dengan menggunakan kenderaan biasa, risiko rompakan akan berkurangan kerana tiada siapa menjangka kenderaan tersebut digunakan untuk mengutip wang tunai."

Janganlah suka berbuat andaian sentiasa selamat apabila melibatkan hal-hal berkaitan wang tunai. Mungkin terdapat pakatan di antara staff sendiri dengan perompak, kita mana tahu. Semua elemen-elemen risiko mestilah diambil-kira.

"errrr..."

Jadi, sekarang ini, siapakah yang patut dipersalahkan?

Yang pasti, siperompak tersebut memang bersalah. Cuma, mungkin, mereka mengambil kesempatan terhadap peluang yang terhidang atau dihidangkan dengan sengaja serta dibantu oleh "orang dalam" yang membekalkan maklumat terperinci...




Sekian.
Readmore...
Wednesday, November 2, 2011

Jangan ambil mudah hal keselamatan

3 comments
 
Salam...

Mungkin anda semua telah tahu tentang kes rompakan yang berlaku kelmarin (31-Oktober-2011). 3 penjenayah bermotosikal merompak beberapa pengawal keselamatan (dalam sebuah kenderaan pickup, Toyota Hilux) yang baru selesai mengutip sejumlah wang tunai dari PPUM untuk didepositkan ke sebuah bank. Salah seorang dari pengawal keselamatan tersebut telah meninggal dunia di tempat kejadian kerana terkena 2 das tembakan perompak terbabit.

Sedih dan simpati terhadap mangsa dan ahli keluarga beliau. Dengar ceritanya, beliau baru sahaja bertugas dengan syarikat kawalan keselamatan tersebut selama 3 hari sebelum kejadian yang meragut nyawa beliau itu berlaku.


Terdapat beberapa persoalan yang berlegar di minda aku dan di antaranya ialah...

Kenapa mereka menggunakan sejenis kenderaan 4WD (pickup) Toyota Hilux? Kenapa tidak menggunakan kenderaan keselamatan yang mempunyai feature bullet resistence? Walaupun jumlah wang yang dikutip tidaklah terlalu banyak (sekadar berjumlah lebih kurang RM170,000), elemen risiko untuk menjadi mangsa rompakan adalah tetap tinggi.

Di manakah menghilangnya tanggungjawab pihak syarikat yang mungkin memberikan kebenaran penggunaan kenderaan biasa untuk membuat kutipan wang tunai?

Adakah ianya semata-mata non-compliance (menyalahi atau melanggar peraturan)?

Atau, adakah syarikat mengalami kekurangan kenderaan keselamatan yang mempunyai features yang sesuai untuk tujuan tersebut hingga sanggup memberi kebenaran penggunaan kenderaan biasa?

Actually, penggunaan kenderaan biasa untuk membawa wang tunai dengan jumlah yang agak besar sudah biasa aku dengar. Cuma, inilah kali pertama aku mendengar kes rompakan yang melibatkan penggunaan kenderaan biasa sebegitu semasa pengutipan wang tunai oleh syarikat kawalan keselamatan..


Aku rasa, sekarang ini ramai pemilik-pemilik syarikat kawalan keselamatan dan staff-staff mereka mula terasa bahangnya. Sebelum ini, mungkin sering mengambil mudah soal-soal keselamatan, sudah mula terkial-kial dan tergesa-gesa untuk memperbetulkan keadaan.

Sebelum ini, mungkin kerana tidak pernah terjadi, sering menganggap bahawa tidak mungkin kenderaan mereka dirompak kerana kebiasaannya orang akan tahu bahawa wang tunai hanya akan dibawa menggunakan kenderaan keselamatan yang kalis peluru. Selepas kejadian ini (jika mereka mendapat pengajaran berguna daripadanya), aspek-aspek keselamatan dan penggunaan kenderaan yang sepatutnya semasa membuat pungutan wang tunai mungkin akan dipertingkatkan dan garis panduan berkenaannya dipatuhi.

Mungkin wujud unsur-unsur penglibatan "orang dalam" tetapi aku tiada hak untuk memberi komen tentang itu, lebih-lebih lagi ianya di dalam siasatan pihak Polis.

Biasalah...kebanyakan manusia hanya mula akan bertindak jika sesuatu perkara itu telah berlaku. Sepatutnya, elemen-elemen risiko perlu dikenal-pasti dan tindakan mitigation perlulah diambil.

Aku harap, kepada syarikat kawalan keselamatan yang lainnya termasuklah syarikat aku juga mendapat iktibar daripada kejadian tersebut dan bertungkus-lumus memastikan elemen-elemen kawalan keselamatan serta risiko-risiko yang berkaitan dikaji dan diimplimentasikan.

Janganlah suka mengambil mudah soal-soal keselamatan. Bila berlakunya kehilangan nyawa barulah ingin bertindak.




Sekian.
Readmore...
My Pings and Backlinks
Blogged.my Free Auto Backlinks From 1Malaysia Free Auto Malaysia Backlinks
Free SEO Tools My Ping in TotalPing.com